בלעדי ל"כלכליסט": המדינה נערכת להקמת שלושה קווי רכבת קלה
במשרדי האוצר והתחבורה נערכים לבנייה והשקה במקביל של קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. העלות המוערכת: כ-20 מיליארד שקל
משרדי התחבורה והאוצר מתכננים בנייה במקביל של שניים או שלושה קווי רכבת קלה במטרופולין תל אביב, שיתחילו לפעול במקביל ב־2017. לדברי בכיר המעורה בנושא, ההיערכות של המשרדים נעשית לאור העיכובים הרבים של הזכיינית MTS, שעלולה לאבד את הזיכיון בעקבות קושי בגיוס 1.5 מיליארד שקל למימון הפרויקט.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר הבכיר כי אם אכן יבוטל הזיכיון של MTS, תקדם המדינה במקביל את הקו האדום, בין פתח תקווה, תל אביב ובת ים, שהיה הראשון שתוכנן; את הקו הירוק, שמתחיל בראשון לציון וחולון, עובר דרך תל אביב ומסתיים בהרצליה; וייתכן שאף את הקו הסגול, שמחבר בין יהוד למרכז תל אביב. ההחלטה בנוגע לקו הסגול עוד לא התקבלה.
מבדיקת "כלכליסט" עולה שהקו הירוק כבר נמצא בהליכי תכנון מתקדמים על ידי חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים), והוא אמור לצאת למכרז עד סוף השנה הנוכחית.
"עלות הקמת הקווים תיפול על תקציב משרד התחבורה", אמר הבכיר. על פי הערכות, עלות בניית הקו האדום תהיה 11-10 מיליארד שקל, עלות בניית הקו הירוק מוערכת ב־5 מיליארד שקל ועלות הקו הסגול ב־4.5-3.5 מיליארד שקל.
"85% מעלות הקו האדום מגיעים בכל מקרה מתקציב משרד התחבורה כמענקי ביצוע לזכיין", אמר הבכיר. "העלות השנתית של בניית הקווים תהיה נמוכה יחסית, משום שהיא תתפרס על כמה שנים. המדינה תחסוך את העברת מענקי ההקמה לזכיינים".
על פי המידע שהגיע לידי "כלכליסט", לאחר בניית הקווים הם יופעלו בידי גורם חיצוני לתקופה של עד שבע שנים, כך שניתן יהיה להחליף אותו במידת הצורך ולהפקיד את ההפעלה בידי גורם אחד, שירכז גם את הטיפול בשאר המסילות שאמורות להיבנות (קו כחול, קו צהוב ועוד).
ביום חמישי האחרון נערך דיון על הפרויקט בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, שהורה להכין מתווה תקציבי לביצוע הקו האדום במסגרת דיוני תקציב המדינה ל־2011 ו־2012. ביום חמישי האחרון הגישה MTS למדינה מתווה פשרה, במטרה לשמור על זיכיונה. המדינה טרם נתנה את תגובתה להצעה.
בתחילת השבוע שיגרה MTS מכתב, באמצעות עו"ד דוד תדמור, ובו רמז ראשון לכך שהיא עשויה לתבוע את המדינה. הזכיינית טוענת להתנהלות שערורייתית של המדינה, הגובל ת בחוסר תום לב.