יו"ר נמל אילת מאיים: נעצור את ההפרטה
קודם לכן נחשף ב"כלכליסט" כי הפרטת הנמל עשויה להביא לנטישה של יבואני הרכב, המחויבים כעת לפרוק בו מכוניות
"נמל אילת הוכרז על ידי ממשלת ישראל כנכס אסטרטגי וככזה יש לעודד את הפעילות בו ולשמר אותה. אני קורא לממשלה לומר את דברה באופן ברור וחד, שהיא לא תתיר את העברת הרכבים המיובאים מהמזרח לנמלים אחרים והבלעדיות בנושא תישמר, גם בעתיד, לנמל אילת", כך מסביר היום (ה) יו"ר נמל אילת,
יאיר חזן, בעקבות חשיפת "כלכליסט"
לפיה משרד התחבורה מחייב חלק מיבואני הרכב לפרוק מכוניות בנמל אילת, למרות שאין להחלטה תיעוד או אסמכתא כתובה.
לדברי חזן, מאז 1992 מחייב משרד התחבורה חלק מיבואני הרכב לפרוק מכוניות בנמל אילת וזאת במסגרת מגמת הממשלה לעידוד הפעילות בנמל. ההוראה לפרוק מכוניות המיוצרות במזרח אסיה דווקא בנמל אילת מגובה בשתי החלטות שקיבלה ממשלת ישראל בשנים 1978 ו־1992, בהן נקבע שהמדינה תקדם את השימוש בנמל אילת על ידי "עידוד הובלת המטענים דרך נמל אילת". לצורך יישום ההחלטה הוקם צוות משותף לרשות הנמלים והרכבות, משרדי התחבורה, האוצר ועיריית אילת. אולם בקשת "כלכליסט" לקבל את החלטת הצוות, שקובעת במפורש שיבואני רכב חייבים לפרוק את מטענם באילת, לא נענתה.
ב-2010 מתכוונת המדינה להפריט את נמל אילת. על פי נתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שקרוב ל75% מהפעילות של הנמל מקורה בתחום הרכב, ובמידה ויבואנים יעדיפו לפרוק מכוניות בנמל אשדוד יאבד הנמל מערכו, דבר שיקשה על המדינה להפריט אותו במחיר ראוי.
חזן מוסיף ש"בעיקר בעיתות של משבר כלכלי, תפקיד הממשלה לסייע ולהגן על גופים וחברות שחשיבותם האסטרטגית למדינה איננה מוטלת בספק. במידה והממשלה לא תפעל על מנת להבטיח את המשך היציבות הכלכלית והבטחת עתידו של נמל אילת, ההנהלה והעובדים יפעלו כנגד התוכנית להפרטת הנמל וינקטו בכל הצעדים על מנת לבטלה". לדבריו, החשש העיקרי הוא שיבואני הרכב הפורקים את מרכולתם באילת יעדיפו בעתיד לפרוק את מרכולתם בנמל אשדוד ובכך לחסוך לעצמם את עלויות ההובלה היבשתיות מאילת למרכז הארץ. על פי נתונים שהגיעו לידי "כלכליסט", מדובר בחסכון עלויות שנע בין כמה מאות ועד לשלושת אלפי שקלים לכל רכב.
טרם נמסרה תגובת משרד התחבורה.