רשות ההגבלים בודקת: סוכני הנסיעות ניסו לייקר את רכישת הכרטיסים באינטרנט
החשד - תיאמו עמלות עם חברות התעופה. אתמול פשטו חוקרי הרשות על משרדי התאחדות ועל סוכנויות פרטיות במטרה לאסוף מסמכים ולעצור חשודים. ההתאחדות: מופתעים מהחקירה ומעריכים כי מדובר בטעות
רשות ההגבלים מנהלת חקירה נגד התאחדות סוכני הנסיעות ונגד עשרות משרדי נסיעות פרטיים. זאת, בחשד שאלה ניסו לתאם ביניהם ובין כמה מחברות התעופה איתן הם עובדים, את גובה העמלה שיגבו הצדדים מהלקוחות, עבור מכירת כרטיסי טיסה - בשל התחרות של הסוכנים מול מכירת כרטיסים באתרי האינטרנט של חברות התעופה.
החקירה עצמה מתנהלת במשך מספר שבועות, אולם אתמול עברה מהצד הסמוי לצד הגלוי שלה, כשפשטה הרשות על משרדי התאחדות סוכני הנסיעות ועל סוכנויות נסיעות פרטיות נוספות, במטרה לאסוף מסמכים ולעצור חשודים לחקירה. העבירה כביכול שמיוחסת לסוכנים השונים היא עבירה של הסדר כובל על פי חוק ההגבלים העסקיים.
מרשות ההגבלים לא נמסר האם יש קשר ישיר בין חקירה זו ובין מאבק, בחלקו משפטי, שמנהלת התאחדות סוכני הנסיעות מזה למעלה משנה, מול מספר חברות תעופה זרות שביטלו בתחילת 2009 את עמלת הבסיס, בגובה כ-7%, שהן שילמו לסוכני הנסיעות עבור מכירת כרטיסי טיסה.
לפני כשנה וחצי הודיעו חברות התעופה לופטהנזה וסוויס כי על פי הוראה מגבוה וכמהלך גלובלי, הן יפסיקו לשלם לסוכנים את עמלת הבסיס עבור מכירת כרטיסי טיסה, אולם ימשיכו לשלם את העמלות עבור עמידה ביעדי מכירות. בהמשך, במועדים שונים, הצטרפו למהלך גם אייר פראנס, ק.ל.מ, בריטיש איירווייס ואליטליה.
מהלך שכזה מאלץ כל אחד מהצדדים לגבות באופן עצמאי עמלה מהלקוחות, וחששם של סוכני הנסיעות היה שחברות התעופה יגבו עמלות נמוכות מהם באתרי האינטרנט שלהן, ויקשו עליהם את התחרות. חשש עיקרי נוסף של הסוכנים הוא שחברות תעופה נוספות יראו כי טוב ויצטרפו למהלך ביטול העמלות, ובעיקר אל על - החברה בעלת נפח המכירות הגדול ביותר בשוק הישראלי.
בתוך כך, התאחדות סוכני הנסיעות פתחה במאבק, במהלכו הגישה תביעה נגד לופטהנזה, סוויס ובריטיש איירווייס. לאחר מספר חודשים הודיעה ההתאחדות כי הגיעה להסכם עם לופטהנזה ועם חברת הבת סוויס, וזה הועבר לבדיקת רשות ההגבלים העסקיים. אלא שבסוף 2008, הודיעו לופטהנזה וסוויס כי הן "מסירות את עצמן מכל הסכמה שנעשתה בכתב או בעל פה" עם הסוכנים, כפי הנראה בשל חשש מרשות ההגבלים. בעקבות כך, חזרו הצדדים לבית המשפט.
בבריטיש איירווייס סירבו לקיים כל הסכם עם ההתאחדות, וזו נמצאת כבר תקופה ארוכה בהליכים משפטיים מול ההתאחדות. לגבי אייר פראנס, הרי שזו פרסמה את גובה העמלות שתגבה באתר האינטרנט שלה, במה שנראה היה כמו "סימן מרחוק" לסוכנים, שהרי כל הסכם ברור הינו אסור - ואולם שינתה את המחירים, בהתאחדות זעמו על כך, ואיימו לתבוע גם את חברת התעופה הצרפתית, אולם עדיין לא הוגשה תביעה. לגבי אליטליה, הרי שזו הייתה עסוקה במאבקי הישרדות בסוף 2008, וגם היא לא נתבעה על ידי הסוכנים למרות איומם לעשות כן.
ההתאחדות: מדובר בחוסר הבנה
מהתאחדות סוכני הנסיעות נמסרו בתגובה: "בהתאחדות התקבלה חקירת הרשות בפליאה רבה. הערכותינו הן כי מדובר בטעות ואולי אף חוסר הבנה שיתבהרו במהלך החקירה. ההתאחדות לא פעלה מעולם על מנת למנוע תחרות ולא עברה על הוראות חוק ההגבלים העסקיים. לטעון כי ניתן למנוע תחרות בתחום התיירות בכלל ובאינטרנט בפרט, הינה אי הבנה שאין בינה לבין המציאות דבר וחצי דבר.
"האינטרנט הינו כלי פתוח וחופשי שאינו מכיר מושגי זמן ומקום ואינו ניתן לשליטה או לחסימה. כבר היום צרכנים רוכשים מוצרי תיירות ישירות באתרי אינטרנט מובילים בעולם, ולהתאחדות אין רצון ולא היכולת לחסום פעילות זו. ההתאחדות קראה לרשות יותר מפעם אחת בעבר להגן על השוק החופשי והתחרות בתחום התיירות, ולמנוע אפשרות לצמצום השוק החופשי ולכן הופתעה מאוד מהמהלך של הרשות".