לקראת המיסוי הירוק: היבואנים מקדימים שחרור מכוניות מזהמות מהמכס
יבואני הרכב ינסו למכור את המלאי לפני 1 באוגוסט, ויקדימו להוזיל את המכוניות ה"נקיות"
ביום הודעת רשות המסים על העלאת מס הקנייה על כלי רכב מזהמים, כבר מורגשת תכונה באולמות התצוגה של יבואני הרכב. "עשרים דקות חלפו מפתיחת האולם וכבר הוצפנו בטלפונים של לקוחות", אמר מנהל אולם תצוגה של חברת טויוטה. "עיקר ההתעניינות היא ברכבי הכביש־שטח הגדולים - לנד קרוזר
בכל הנוגע לרכבים "נקיים" שמחירם אמור לרדת, באולמות התצוגה טוענים שאין כל ירידה במספר הפניות של הלקוחות. למרות זאת, ל"כלכליסט" נודע שכמה יבואני רכב, בהם מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, מתכוונים להוציא בקרוב מחירון רכב חדש שבו כבר יירדו מחירי המכוניות שיוזלו באוגוסט. ההוזלה המוקדמת תמנע מן הלקוחות את חוסר הוודאות בנוגע להורדת המחירים באוגוסט.
מבדיקת "כלכליסט" עולה שרובם המכריע של יבואני הרכב מתעתדים לשחרר מהמכס ביולי את מלאי המכוניות המזהמות שברשותם. בדרך כלל משהים היבואנים את שחרור כלי הרכב כדי שתשלום המס למדינה יהיה קרוב ככל האפשר למועד שבו הלקוח משלם עבור המכונית. אך יבואנים שישחררו את המכוניות מהמכס לפני 1 באוגוסט יוכלו למכור אותן בשיעור המס הישן.
שינוי נוסף שייכנס לתוקף בינואר 2011 הוא שווי השימוש הקבוע - בשיעור 2.75% ממחיר המכונית - במקום קבוצות שווי השימוש. אולם אנשי חברות הליסינג סבורים ששיעור זה גבוה מדי. "אני מאמין שהנתון הסופי יהיה נמוך מפרסומי האוצר והדבר ייחתם לאחר דיונים בוועדת הכספים", אמר מוני בר, מנכ"ל ארגון חברות הליסינג באיגוד לשכות המסחר.
בתוך כך אישרה אתמול ועדת הכלכלה את התקנות המחייבות יבואני רכב לכלול נתוני זיהום אוויר בפרסומות. התקנות, שפרסומן נחשף לראשונה ב"כלכליסט", קובעות שבכל פרסומת לרכב חדש תופיע דרגת זיהום האוויר של כל דגם, המבוססת על מזהמי האוויר וגזי החממה הנפלטים ממנוע המכונית. דירוג הזיהום יהיה בין 1 ל־15, ובו הדרגה הראשונה מיוחסת לרכב שפליטת המזהמים שלו נמוכה ואילו הדרגה האחרונה לרכב שפליטת המזהמים שלו גבוהה.