מהפכת המיסוי הירוק: מס הקנייה על מכוניות חדשות יעלה מ-75% ל-92%
השרים שטייניץ וארדן הודיעו על המדיניות החדשה שתעניק תמריצי מס למכוניות שפליטת המזהמים שלהן נמוכה. שטייניץ: "רפורמת המיסוי הירוק צפויה להניב כ-400 מיליון שקל. מי שמזהם יצטרך לשלם"
"מי שמזהם יצטרך לשלם", כך אמר שר האוצר יובל שטייניץ במסגרת ההכרזה על יישומה של מדיניות המיסוי הירוק של רשות המסים. שטייניץ והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן הודיעו היום (ב') מדיניות הממשלה החדשה שעיקרה יצירת תמריצים להפחתת זיהום אוויר. ההיבט המשמעותי ביותר של מדיניות זו הוא
לפי מסקנות הוועדה, שייושמו ב-1 באוגוסט, לאחר אישור סופי של ועדת הכספים, יועלה מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות משיעור של 75% המוטל כיום ל-92%. במקביל ייושם "מדד המיסוי הירוק", מדד שמחלק את המכוניות שנמכרות בישראל ל-15 קבוצות שנקבעות על פי שיעור פליטתם של חמישה מזהמים (תחמוצות חנקן, פחמן דו חמצני, פחמימנים, חלקיקים, פחמן דו חמצני) שמנועיהן פולטים.
מכוניות שמנועיהן פולטים שיעור נמוך של זיהום יזכו ל"פרס", זיכוי מס בגובה של עד 15 אלף שקל שיינתן לרכבים שונים בהתאם לרמת הזיהום. במכוניות זולות בעלות מנועים שפולטים כמות נמוכה של זיהום אוויר אמור הזיכוי לקזז באופן חלקי את העלאת המס ואף להביא להוזלה במחירו של הרכב. כך לדוגמה טויוטה יאריס, שזכתה לציון ירוק שממצבה במדרגת הזיהום השלישית, תזכה להטבת מס של כ-13,750 שקל שאמורה להפחית את שיעור המס המוטל עליה מ-75% כיום ל-58% ובאופן תיאורטי להביא להוזלת מחירה.
לעומת זאת, רכב השטח פולקסווגן טוארג, שמצויד במנוע בנזין בנפח של 3.6 ליטרים זוכה לציון ירוק גרוע של 315 נקודות שמציב אותו בקבוצת הזיהום ה-15, שאינה מאפשרת לו לקבל הפחתת מס בגין זיהום נמוך. שיעור המס שיוטל על הטוארג יהיה 92% במקום 75% הנהוגים כיום, מה שצפוי לייקר את מחירו.
נתוני הפליטה עצמם מבוססים על דיווחים של יצרני הרכב. שתי המדרגות הראשונות בטבלת המדד הירוק אינן מתייחסות למכוניות שעליהן חל מס בשיעור של 92%. בדרגת הזיהום הראשונה נמצאות מכוניות נטולות פליטות, כלומר מכוניות שמנועיהן אינם מזהמים כלל, כגון מכוניות חשמליות. על מכוניות אלה מוטל שיעור מס של 10% בלבד עד שנת 2015, בה צפוי המס לעלות ל-30%. במקום השני בטבלה נמצאות מכוניות היברידיות שמצוידות במנועים בנפח של עד 3.0 ליטרים. על אלה חל מס קנייה של 30% עד שנת 2012, שצפוי לעלות ל-45% עד שנת 2013 ול-60% בשנת 2014 ואילך.
לעומת זאת, בקבוצת הזיהום הגבוהה ביותר נמצאים רכבי שטח רבים ומכוניות פאר. "רפורמת המיסוי הירוק צפויה להניב כ-400 מיליון שקל", אמר שטייניץ. לדבריו, "84% מהסכום נובע מהרכבים המזהמים ביותר – רכבי היוקרה".
מס קנייה של 10% על מוניות
נוסף על הטלת המס על הרכבים המזהמים, תוכנית המיסוי הירוק כוללת גם התייחסות למוניות: לפי התוכנית יוטל על מוניות מס קנייה בשיעור של 10% תוך הפעלת מנגנון תמריצים זהה לזה שהוטל על רכבי נוסעים רגילים. נוסף על כך, שיעור הפחת למוניות יעלה מ-20% ל-25%. הלכה למעשה, מוניות שדרגת הזיהום שלהן תהיה נמוכה מהדרגה השמינית במדד המיסוי הירוק לא ישלמו מס קנייה.
במקביל ליישום מדד המיסוי הירוק הודיעו אנשי רשות המיסים על כוונתם להנהיג בינואר הקרוב את שיטת חישוב שווי השימוש הליניארי. כיום נהוגה בישראל שיטת חישוב שווי שימוש על פי שבע מדרגות. גובהו של שווי השימוש לרכב צמוד נקבע בהתאם למדרגה שמחירו ממצבו בה. אך מינואר הקרוב, בהנחה ששווי השימוש הליניארי יאושר על ידי הכנסת, ייקבע שווי השימוש על פי אחוז ממחירה של המכונית. בשנת 2010 צפוי חישוב שווי השימוש להתבצע על פי 2.35% ממחירה של המכונית ואילו בשנת 2011 ואילך צפוי החישוב להתבצע על פי 2.75% ממחירה של המכונית. בכל הנוגע למכוניות שיוצמדו לעובדים עד תחילת שנת 2010, ברשות המסים מדגישים שחישוב שווי השימוש למכוניות אלה יתבצע לפי השיטה הנהוגה כיום למשך כל התקופה בה יוחזקו על ידי החוכר.
עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין, אמרה בתגובה: "ההחלטה להטיל את עיקר נטל מס הקנייה על רכבים גדולים ומזהמים היא נכונה אבל רחוקה מלהיות רפורמה למיסוי ירוק אשר תגשים את כל האתגרים הדחופים הניצבים בפני ישראל בתחום התחבורה. כל עוד ממשלת ישראל תדבק במדיניות של עידוד נסיעה ברכב הפרטי בכלל וברכבי הליסינג בפרט, לא תתמוך בהצעת חוק לעידוד נסיעה על אופניים ולא תתמרץ הקמתה של תשתית תחבורה ציבורית יעילה, לא תתקיים רפורמה ירוקה אמיתית בתחבורה שתוביל את ישראל לעמוד בשורה אחת עם המדינות המפותחות בעולם".