$
דעות

מהפכת המיסוי: ירוק או ירוקים

השינויים בגובה המס על מכוניות מזהמות יטיבו עם האוצר ועם היבואנים. אצל הצרכנים לא צפוי שינוי משמעותי

תומר הדר 09:5309.06.09

מחודש אוגוסט הקרוב צפויים אזרחי ישראל לרכוש מכוניות ירוקות יותר, כך לפחות הכריזו אתמול אנשי האוצר. במציאות, לתוכנית של האוצר אין סיכוי ממשי להשפיע על העדפות הקנייה של רוכשי המכוניות. יתרה מזאת - סביר להניח שההטבות שיינתנו לרוכשי כלי רכב נקיים יישארו כנראה רק על הנייר.

 

על

פי תוכנית המיסוי הירוק, רכבי השטח הכבדים שמנועיהם פולטים כמויות גדולות של מזהמים צפויים להתייקר בעשרות אלפי שקלים, אך ספק אם הייקור הזה ישפיע בפועל על עשירי ישראל הרוכשים. עבור מי שרוכש רכב שטח במאות אלפי שקלים תוספת של 50 אלף שקל היא לכל היותר עלות תוספות ריפודי העור ומערכת שמע משוכללת. חשוב מכך: בין יבואני מכוניות היוקרה ובין הלקוחות קיים הסכם שבשתיקה, לפיו רוב הרוכשים מקבלים הנחות בגובה של עשרות אלפי שקלים, שמגמדות את הייקור שדורשת רשות המסים והופכות אותו לזניח.

 

בצד השני של המאזניים נמצאים הלקוחות שכן רוצים להשפיע על הסביבה, אלה שבאמת אכפת להם אם המכונית שלהם מגדילה את החור באוזון. ובכן, המדיניות החדשה של האוצר אינה צפויה להשפיע גם עליהם באופן ניכר. מדוע? התשובה אצל יבואני הרכב. מבחינת יבואנים רבים שמוכרים מכוניות נקיות, המיסוי הירוק הוא מתנה. כאשר המיסוי יורד הרווח של היבואן עולה, בהנחה שהוא לא מעביר את ההנחה במס ישירות אל הצרכן. וככל הנראה ההנחות לא יעברו, לפחות לא במלואן, אל הצרכנים.

 

גם חלקן של מכוניות הליסינג לא צפוי להיפגע. מאזדה 3 החדשה, להיט מכירות בטוח, אינה צפויה להיפגע. דין זה תקף לגבי משפחתיות רבות שהמיסוי הירוק אינו מחייב ייקור שלהן. אז כנראה שגם תופעת הליסינג לא תושפע מהמיסוי הירוק, שאגב צפוי להיטיב עם בעלי המכוניות המשומשות המזהמות. הנוסחה מאוד פשוטה: מחירו של רכב שטח גדול ומזהם יעלה, מה שיגרור אוטומטית כלפי מעלה את מחירו של אותו דגם בשוק המשומשות. בסופו של דבר, רכבי השטח הזללנים ייהנו משמירת ערך מצוינת ואפילו מעליית ערך, וכל זה בחסותה של מדיניות המיסוי הירוק. דווקא המכוניות הנקיות, שמחירן צפוי לרדת, יאבדו ערך רב יותר כמשומשות.

 

אז למי בעצם הרפורמה הזאת טובה? את התשובה לשאלה נוכל למצוא בדבריו של שר האוצר יובל שטייניץ: "הרפורמה צפויה להכניס כ־400 מיליון שקל בשנה, שרובם יגיעו מתוספת המס שמוטלת על מכוניות שמשובצות בקבוצת הזיהום ה־14 וה־15, כלומר רכבי יוקרה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x