$
תקשורת

ראיון כלכליסט

מנכ"ל פרטנר: "לא כל קבוצות התקשורת יישארו פה בשנים הקרובות"

איציק בנבנישתי לא מהסס להעריך שאחת מחברות התקשורת הגדולות תימחק מהמפה – אבל בטוח שזו לא תהיה פרטנר. בראיון לכלכליסט הוא מבהיר כי הרגולטור צריך לבחון את השוק בראייה קדימה, כדי שחברות יוכלו להשקיע בטכנולוגיה, ומגלה כי הצטרפות למיזם הסיבים של חברת החשמל עדיין על הפרק

אביאור אבו 14:5201.09.19

נתוני הרבעון השני של חברות התקשורת, שהתפרסמו בשבועות האחרונים, ממחישים את גודל המשבר שבו נמצא השוק. ההכנסות מסלולר יורדות בעקביות, ההשקעה בתשתיות מתקדמות כמו סיבים אופטיים גובה מחיר כבד והתחרות על כל לקוח, גם באינטרנט ובטלוויזיה, אגרסיבית מתמיד.

 

 

 

פרטנר אולי לא נאלצת להתמודד עם הורדת דירוג אשראי כמו המתחרה הגדולה שלה, סלקום, אבל הספינה אותה מנווט כבר ארבע שנים המנכ"ל איציק בנבנישתי ללא ספק שטה במים סוערים. הגלים התגברו מעט לפני שבועיים עם ההודעה של HOT mobile וסאני תקשורת על חבילת סלולר חדשה ב־14.9 שקל לחודש, מחיר שבו החברות המתחרות יתקשו לעמוד. עבור בנבנישתי מדובר בגימיק חביב.

 

 

 

מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי. "כרגע אנחנו לא נהיה בדור 5" מנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי. "כרגע אנחנו לא נהיה בדור 5" צילום: עמית שעל

 

 

"המבצע קיים אבל אנחנו מרגישים אותו בשוליים", הוא מבהיר בראיון ל"כלכליסט". "חשוב מבחינתנו שכל מבצע חדש או שחקן אופורטוניסטי כזה או אחר, שמגיעים מכל מיני סיבות, לא יסיטו אותנו מהדרך הברורה שלנו — להיהפך לקבוצת תקשורת כוללת. לנו יש רשת אחרת, שירות לקוחות אחר, אחריות אחרת, איכויות אחרות, אמינות אחרת ומגע ותקשורת אחרים מול הלקוח, ואנחנו מציעים ללקוח לשלם על זה. את הצרכן לא מעניין רק מחיר, אלא גם המוצר והשירות שהוא מקבל".

משרד התקשורת או רשות התחרות צריכים להתערב במחירי הסלולר?

 

"הרגולטור צריך לשאול מה צריך לעשות במבנה השוק שקיים היום, שנמצא לחלוטין בחוסר שיווי משקל, כדי שלחברות יהיה מספיק כסף להשקיע בו, וכדי שחלילה חברות לא יחלו לפגוע כתוצאה ממצוקה בשירות הלקוחות. לשווקים בכלל יש נטייה להיכנס למצב של חוסר שיווי משקל, ונדרש זמן למטוטלת למצב את עצמה. אנחנו לא מנהלים את הרגולציה, אנחנו מנהלים את פרטנר. חלק מהתאזנות של שוק זה גם התערבות של רגולטור. אני יודע שהוא בוחן את השוק ונדרשת התערבות בשלב זה לדעתי".

 

מה הרגשת כשהורידו לסלקום את דירוג האשראי, או שפלאפון הודיעה על מחיקת שווי?

 

"אם אנחנו מצליחים לייצר מובילות על גבי המתחרים, זה משמח אותנו".

 

תשתיות תקשורת נחשלות

 

בנבנישתי אולי משדר ביטחון, אבל הנתונים לגבי פעילות החברה בתחום הסלולר מדאיגים. פרטנר איבדה 30 אלף מנויים מתחילת השנה, ומצבת המנויים כיום היא 2.61 מיליון. עם זאת, שיעור הנטישה עמד על 7.9%, הנמוך ביותר מאז רבעון שלישי 2011. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) עלתה ב־2 שקלים לעומת הרבעון הקודם ועמדה על 58 שקל, הודות חג הפסח ושירותי נדידה לחו”ל. הכנסות פרטנר מסלולר ירדו ב־7%, והן כאמור בירידה מתמשכת כבר כמה רבעונים.

 

012 של פרטנר מציעה חבילת סלולר ב־30 שקל. אתה מרוויח במחיר כזה?

 

"לאורך זמן, מחירים שכאלה, בתנאי שוק שכאלה, יביאו לגבול מסוים של השקעות בטכנולוגיה".

 

מה המחיר הכי נמוך שפרטנר יכולה להציע ללקוח סלולר?

 

"אנחנו אומרים ללקוח: 'הנה מה שאנחנו נותנים לך, אנחנו מקווים שתעריך את זה, על מנת לשלם לנו את הסכום שאנחנו מבקשים ממך, סכום הגון שמשקף את היתרונות שלנו'. לשמחתי, יש יותר לקוחות שמבינים את זה".

 

יש מקום לשמונה מפעילות סלולר בישראל?

 

"היה פה לפני כמה חודשים יו"ר ה־FCC (רשת התקשורת הפדרלית בארה"ב) שדיבר על כך שהשוק האמריקאי גדול יותר מהשוק שלנו, והכוונה שם לאשר מיזוג, ואכן אושר מיזוג בין T-Mobile ל־Sprint, ועכשיו יש שם שלוש רשתות במקום ארבע. אני חושב שהשוק יתאזן אך לא כל קבוצות התקשורת יישארו פה בשנים הקרובות. לא יודע מה יהיה מספרן של אלו שישארו, אבל פרטנר תהיה אחת מהן".

 

ההכנסות מציוד קצה בירידה דרמטית. יכול להיות שתוותרו בעתיד על מכירת מכשירים?

 

"לא נוותר כי זה חלק מהצעות ערך ללקוח. למכור הרבה זה חשוב ורצוי אבל זה גורר הון חוזר, מלאים וכו', לכן אנחנו שמים דגש על רווחיות. שיעורי הרווח הגולמי ממכירת ציוד גדלו ברבעון ב־25%. יש לנו מה להשתפר בהיבטי מכירה. סיבה נוספת לירידה כללית בשוק זה מעבר לרכישת מכשירים סלולריים זולים".

 

אתה מדבר על חוסר כדאיות להשקיע בתשתית. האם נזכה לראות בישראל רשת דור 5?

 

"אנחנו משקיעים איפה שאנחנו רואים החזר על ההשקעה. אם יהיה בדור 5 מודל שמראה שיש החזר, נהיה שם, ואם לא, לא נהיה שם. כרגע איך שאנחנו רואים את זה, אנחנו לא נהיה שם. המדינה מבינה ששוק התקשורת הוא הבסיס לצמיחה של המדינה, ואין היסטוריה של צמיחה כאשר תשתיות התקשורת נחשלות. מבחינת יכולת השקעה, לפרטנר יש אותה, אנו יכולים לגייס כסף. החוב נטו שלנו מתחת למיליארד שקל, מה שמאפשר לנו להתמנף בקלות ולהשקיע במקומות שבהם נמצא לנכון. חברות אחרות נמצאות במקום אחר לגמרי, של חוסר יכולת".

 

"מיזם הסיבים? הכל פתוח"

 

הסלולר המדמם מוביל את החברות להשקעה גדולה בתשתיות, ובפרט בסיבים האופטיים שמאפשרים לספק גלישה מהירה עד 1,000 מגה. פרטנר וסלקום החלו בפריסה משלהן, מהלך שגם יקטין בהדרגה את התלות שלהן בתשתית של בזק. פרטנר הנגישה עד כה 480 אלף משקי בית, אך היא לא מפרסמת כמה חוברו בפועל. גם בנבנישתי מתחמק מלומר מספר מדויק, אך לפי הערכות, פחות מחמישית ממשקי הבית האלה משלמים לפרטנר. "פרויקט הסיבים הוא ארוך טווח, שהחזר ההשקעה בו פחות משבע שנים", הוא אומר. "אם חברות נוספות ירצו לרכוש מאיתנו יכולת, אנחנו פתוחים להצעות. לפרויקט יש גם ערך בלקוחות עסקיים גדולים באזורים תעשייתיים שאנחנו מחברים. כמובן שזה מוביל להורדת עלויות החכירה מבזק".

 

סלקום רכשה את מיזם הסיבים וצופה שתגיע למיליון משקי בית בשלוש שנים. מה היעד שלכם?

"

יש לנו יעד, אבל בניגוד לאחרים אנחנו לא מצהירים קדימה, אנחנו אומרים מה אנחנו עושים בלי לזגזג".

 

העסקה מאיימת על פרטנר?

 

"לא. הם דיברו איתנו על העסקה וגם קראו לנו להצטרף, ואנחנו לא שוללים שיתופי פעולה אפשריים באופן כללי. אם יציגו לנו שבחבירה ניתן לשפר איכות, קצב פריסה ומחיר, אהלן וסהלן, אנחנו בעד שותפויות. כרגע, עדיין שיחות מתנהלות, אבל אף אחד לא בא והציג לנו את השיפור".

 

הכניסה של בזק לסיבים תשנה את המשחק?

 

"לא. הנחת העבודה הראשונית היא שבזק תיכנס. אני מעריך שכניסתה קרובה, ואני חושב ומבין שהכניסה תעשה לנו טוב. ככל שייכנסו עוד שחקנים לשוק, ובטח כמו בזק שתעשה מזה רעש גדול, המודעות תגדל, ואז תיווצר תחרות על איכות הפתרון".

 

דיבידנד היא לא מילה גסה

 

מנוע צמיחה נוסף הוא כמובן שירות הטלוויזיה של פרטנר, שנכנס אמנם ברעש גדול עם נטפליקס אבל מאז המצב השתנה. ראשית, המתחרות צירפו גם הן את שירותי נטפליקס, ושנית, HOT ו־yes השיקו אף הן שירותי טלוויזיה מוזלים. פרטנר בינתיים נותרה זאת שמציעה תוכן מוגבל יחסית. "זה עניין תפיסתי", טוען בנבנישתי, "פעם היו שואלים אותך מה נפח המנוע שלך, היום אף אחד לא יודע לענות על זה. אותו דבר לגבי התוכן: התוכן שלנו עשיר פי כמה מזה של המתחרות. העולם עבר מהפך חשיבתי שפה עדיין לא מעכלים אותו, והוא מתבטא בדילוג על מתווכים כמו שנטפליקס עושה. אין לנו היום את הנטל הזה של לתקן התחלה לא נכונה ולהחליף ממירים".

 

אתם וסלקום פטורים מרגולציה בטלוויזיה, בעוד הכבלים והלוויין לא. זה לא חוסר שוויון גם כן?

 

"ראשית, גם פרטנר משקיעה בהפקות מקור. בעניין הרגולציה אני מזכיר שבעבר ניתנו הגנות ינוקא לשחקנים חדשים, דבר שאנחנו לא קיבלנו".

 

הגעתם לנתח שוק של 170 אלף לקוחות. לא מגיע למשקיעים לדעת מה ההכנסה שלכם מלקוח בטלוויזיה?

 

"המידע הזה הוא תחרותי ולכן הוא לא מפורסם. כמו כן, אנחנו רק בתחילת הדרך".

 

פרטנר לפני עשור היתה חלק מעושק מחירי הסלולר, מאז השוק השתנה. אתה יכול להגיד בכנות שהיום הדנ”א של החברה שונה?

 

"אני מתייחס מהרגע שבו הגעתי לחברה, ולא שופט מה היה ברמה ערכית. אני הגעתי לחברה מתוך הבנה ועיניים פקוחות, ועם ניסיון ניהולי, שזו הזדמנות לקחת חברה שנמצאת בשוק שהמילה ערך בו נעלמה, ולהוכיח שבעבודה נכונה החברה יכולה להתמקד בלקוח".

 

מתי פרטנר תחזור לחלק דיבידנד?

 

"אני לא רוצה להתנבא, אבל אני חושב שדיבידנד הוא לא מילה גסה".

 

בינואר 2020 חיים סבן צריך להחזיר להאצי'סון הסינית, ממנה רכש את פרטנר, הלוואה של 1.1 מיליארד שקל. זה משפיע על פרטנר?

 

"אני מתייחס למה שקורה בתוך החברה ולא לנושאים של בעלי שליטה".

 

כבר יותר מארבע שנים אתה בתפקיד. בעוד שנה נראיין אותך שוב?

 

"כן, אני נהנה מאוד מהעשייה שלנו כאן, ומהשינוי שאנחנו מחוללים בשוק".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x