זוועה אחת יותר מדי: הרגולציה מתהדקת סביב פייסבוק ויוטיוב
חקיקה חדשה בבריטניה ובאוסטרליה סוף סוף מטילה על חברות המדיה החברתית אחריות לנזק שהן מסבות. לצוקרברג לא נותרה ברירה אלא לעלות על הרכבת
כשמנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג פרסם בסוף החודש הקודם עוד מניפסט, כזה שקורא למחוקקים להטיל רגולציה חדשה על פלטפורמות מקוונות, רבים תהו מאיפה זה מגיע. למה מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם מבקש ממדינות לפגוע באוטונומיה שלה ולהתערב בסוגיות נפיצות כמו תוכן מזיק, התערבות בבחירות, פרטיות וניוד מידע.
- בריטניה: מנהלי פייסבוק לא יטפלו בתוכן פוגעני? ישאו אישית בתוצאות
- אוסטרליה: חוק חדש יכניס בכירים בפייסבוק לכלא אם לא יסירו תוכן פוגעני
- יוטיוב התעלמה במשך שנים מהמלצות עובדיה לטיפול בתוכן פוגעני
אלא שאירועי השבוע החולף הבהירו שצוקרברג רחוק מנסיונות ליזום שיח או לפרוץ דרך חדשה; למעשה הוא מנסה נואשות להצטרף לשיחה שכבר מתנהלת בלעדיו. במובני רבים הוא מנסה לתפוס מקום ברכבת לפני זו יוצאת סופית מהתחנה ומבקש להשפיע על הליך שכבר מתנהל, ובמידה רבה באשמתו.
"אני מאמין שממשלות ורגולטורים צריכים להיות יותר פעילים", כתב צוקרברג במאמר שפרסם בוושינגטון פוסט. "באמצעות עדכון הכללים לאינטרנט, אנחנו יכולים לשמר את מה שטוב בו — החופש של אנשים להביע את דעותיהם ויכולת של יזמים לבנות דברים חדשים - תוך הגנה על החברה מנזקים רחבים יותר".
צוקרברג הציע לקבוע רגולציה מחייבת לגבי האופן שבו מתמודדות רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר או יוטיוב עם תכנים מזיקים. זאת בין היתר באמצעות קביעת תקנים, עדכון חוקי הבחירות הנוגעים לקמפיינים מקוונים ושימוש במידע אישי, החלת כללי פרטיות אמריקאים המחקים את המודל האירופי ויצירת רגולציה שמבטיחה את פרטיות המידע.
"החוקים שמסדירים את האינטרנט אפשרו לדור של יזמים לבנות שירותים ששינו את העולם והשיאו ערך לחיי אנשים", כתב. "הגיע הזמן לעדכן את החוקים הללו ולהגדיר בבירור את האחריות של אנשים, חברות וממשלות. אני מאמין שלפייסבוק יש אחריות לטפל בסוגיות אלה".
קוראי הדברים עוד עלולים לחשוב שמדובר ביוזמה מהפכנית של צוקרברג, מייסד ענקית טכנולוגיה שהתעורר, האזין לביקורת והחליט לקחת אחריות ולהוביל שינוי. אלא שבפועל ההליכים שצוקרבג מציע כבר החלו להיכנס להילוך גבוה בשורה של מדינות. גם באמריקה עצמה, שלא ממהרת לאמץ רגולציה חדשה, כבר נשמעים קולות משני צדי הקשת הפוליטית על הצורך בהגבלת ענקיות הטכנולוגיה. היום צפוי משרד הפנים הבריטי לפרסם את פרטיה של הצעת חוק חדשה, שתטיל רגולציה נוקשה על האופן שבו חברות מדיה חברתית מתמודדת עם תוכן פוגעני.
למחוקקים נמאס מהרמות הידיים והבריחה מאחריות
הצעת החוק הבריטית, שפרטיה נחשפו בסוף השבוע בגרדיאן הבריטי, מבקשת לקבוע חובת אחריות חדשה לחברות המדיה החברתית, שתפוקח בידי רגולטור עצמאי שימומן במס שיוטל על החברות. הרגולטור החדש יוכל לכפות קנסות משמעותיים על חברות שיפרו את חובת האחריות ואף להטיל אחריות אישית על בכירי החברות.
החוק אף יאפשר לממשלה לכוון את פעילות הרגולטור בנושאים כמו פעילות טרור או ניצול מיני של ילדים. החברות עצמן יחויבו בפרסום דו"ח שקיפות שנתי שיחשוף את תפוצת התוכן המזיק בפלטפורמות שלהן ואת הפעולות שננקטו נגדו. "בפשטות, חברות הטכנולוגיה לא עשו מספיק כדי להגן על המשתמשים שלהן ולעצור את הופעת התוכן המזעזע הזה מלכתחילה", צוטט שר הפנים הבריטי סאג'יד ג'אוויד בהודעה לעיתונות. "ההצעה החדשה שלנו תגן על אזרחי בריטניה ותוודא שחברות טכנולוגיה לא יוכלו להתעלם מאחריותן".
הביקורת על חברות המדיה החברתית כפייסבוק, טוויטר או יוטיוב ובריחתן מאחריותן החברתית אינה חדשה, אך הטלת פיקוח עליהן זכתה לאחרונה לזירוז דרמטי. הצעת החוק הבריטית נולדה על רקע הטבח בחודש שעבר בניו זילנד, שגבה את חייהם של 50 איש ושודר בידי הרוצח בפייסבוק לייב, וכן בעקבות התאבדות נערה בריטית בשם מולי ראסל, שהוריה מייחסים אחריות למותה בין היתר לתכנים שאליהם נחשפה במדיה החברתית. אירועים אלו רק ליבו את התסכול שחווים מחוקקים ופעילי רשת זה שנים.
פייסבוק, טוויטר ויוטיוב הואשמו פעם אחר פעם בהתעלמות, בתגובה אטית ולא מספקת ולעתים אף בקידום מכוון של תכנים פוגעניים או מסיתים. רק בשבוע שעבר חשפה בלומברג כיצד בכירי יוטיוב התעלמו בשנים האחרונות מאזהרות שהציפו עשרות עובדים לגבי סרטונים רעילים שהופצו באתר, ואיך ביטלו עדכונים שיכלו למתן את תפוצתם.
לפי הדיווח, בשנים האחרונות עשרות עובדים ביוטיוב ובגוגל הביעו דאגה מהכמות האדירה של תוכן שקרי, מסית ומרעיל שהופץ באתר שיתוף הווידאו. עובד אחד ביקש לסמן סרטונים בעייתיים שלא הפרו את כללי השימוש הנוכחיים של הפלטפורמה ולכן לא הוסרו ממנו, כך שלכל הפחות לא יזכו להמלצות צפייה. עובד אחר יצר כלי פנימי שהציג את הפופולריות העצומה של סרטוני ימין קיצוני באתר.
אולם נסיונות העובדים להוביל שינוי נדחו כולם בידי הנהלת יוטיוב והמנכ"לית סוזן וויצ'סקי. אלו העדיפו להתמקד במטרה העסקית של הגדלת פעילות הגולשים, ככל הנראה בכל מחיר.
בכירי החברות יכולים להאשים רק את עצמם
בדיוק כמו שפייסבוק לא לבדה בבריחה מאחריות, גם בריטניה לא בודדה במאבקה לחיוב חברות המדיה החברתית להתמודד עם המציאות שיצרו. בשבוע שעבר אישר הפרלמנט האוסטרלי חוק חדש שמאפשר לכלוא בכירים בחברות מדיה חברתית אם שידרו סרטונים אלימים כמו הטבח בניו זילנד, ואף לקנוס אותן ב־10% מהכנסותיהן השנתיות. החוק עלול לפגוע בחופש הביטוי שכן זהירות יתר מצד החברות צפויה להוביל לצנזורת יתר ולהסרת סרטונים תקינים.
תוכניות אלו מצטרפות להצעת חוק קיצונית שהוצגה בסוף דצמבר בהודו, ומבקשת לחייב חברות אינטרנט לנטר פוסטים והודעות משתמשים במטרה לוודא שאינם משתפים מידע "לא חוקי". היוזמה מנסה להילחם בהודעות השרשרת השקריות בווטסאפ ששטפו את מדינת הענק ואף היוו רקע לשורה של מקרי לינץ', ומעוררת חשש לפגיעה חמורה בחירויות הפרט.
כל היוזמות האלו, קיצוניות ככל שיהיו, הן נסיון להטיל על החברות את האחריות לתוכן שמופץ בפלטפורמות שלהן, נסיון שנולד במידה רבה מהייאוש מתגובת החברות עצמן. אחרי שנים של אירוח תכנים פוגעניים באין מפריע; אחרי שנסיונות מצד מחוקקים, רגולטורים ופעילים לא הצליחו להניע את החברות לפעולה רצינית; ולאחר שהתחייבויות והבטחות מצדן לא הביאו לתוצאות, תגובת הנגד הקיצונית רחוקה מלהפתיע.
המניפסט של צוקרברג אינו נסיון לקחת אחריות, רחוק מכך. זו תגובה כמעט נואשת למהלכים שכבר יצאו לדרך ובקשה להעניק לפייסבוק ולחברות כמותה מקום בשולחן בנסיון למתן ולעצב את הפיקוח. במצב הנוכחי, לא בטוח שיש מי שרוצה להקשיב לו.