בלעדי לכלכליסט
מאולפן הקלטות ועד בית קפה כחלל עבודה: גוגל פותחת קמפוס חדש בתל אביב
שטח לעשרה סטארט־אפים בחינם לחצי שנה, בית קפה שישמש כתחליף לחללי עבודה וחדרי אודיו לפודקאסטים. גוגל שוכרת מבנה בן שש קומות בת"א לטובת הכישרונות "שהם לאו דווקא מ־8200"
ענקית החיפוש גוגל מרחיבה דרמטית את פעילות הסטארט־אפים שלה בישראל. החברה שכרה מבנה חדש בן שש קומות ברחוב האומנים בתל אביב, המשתרע על פני 1,800 מ"ר. המבנה, ששירת עד לאחרונה את חברת הסטארט־אפ הישראלי פייבר, עבר שיפוץ כולל וישמש כקמפוס לתעשיית הסטארט־אפים הישראלית. עלות ההשקעה של גוגל במבנה החדש, שיושק רשמית ביום ראשון, מוערכת בעשרות מיליוני שקלים.
- אמזון וגוגל צנחו, אך נתנו למשקיעים סיבות לאופטימיות
- תוך שנתיים: גוגל פיטרה 48 עובדים בעקבות הטרדה מינית
- איך נכנסים לרשימת 50 חברות ההייטק שהכי כדאי לעבוד בהן?
החלק המהותי בתוכנית יהיה מרכיב הרזידנסי – במסגרתו יתאפשר ל־8–10 סטארט־אפים לקבל קומה וחצי משלהם בחינם לחצי שנה. במקביל, על פני קומה נוספת במבנה יוקם בית קפה שיארח כ־100 יזמים שיוכלו לעבוד שם בדומה לעבודה מחללי משרדים דומים, אבל ללא תשלום. התנאי לישיבה במתחם יהיה הרשמה מראש. עד כה פעלה התוכנית לתמיכה בסטארט־אפים בהיקף מצומצם בהרבה במשרדי גוגל בבניין אלקטרה, על פני חלק מקומה אחת במבנה.
"גם לחרדים וערבים"
בראש התוכנית החדשה תעמוד אורית שילה, שעובדת בגוגל כתשע שנים עם חברות סטארט־אפ. לדבריה, "מטרת התוכנית היא לתת לסטארט־אפים בשלב התחלתי וצומח תמיכה אישית, גישה למוצרי גוגל השונים, קישור לאנשי מפתח, שיטות עבודה שלמדנו עם השנים בגוגל ובקמפוסים שלנו ברחבי העולם".
היא מציינת כי הפעילות החדשה תהיה שונה בכך שהיא תנסה להביא לבניין קהילות מגוונות, כאלה שמסייעות ליזמויות בקרב חרדים, נשים, בעלי מוגבלויות וערבים. "כמנהלת חשוב לי לראות במקום כל מיני סוגי אנשים ולא רק גברים יוצאי 8200. אנחנו רוצים לדאוג שיהיה שם גיוון נכון של אנשים כי זה נכון מוסרית ועסקית, כדי שתהיה קהילה שתצליח", אומרת שילה.
חידוש נוסף שמציעה גוגל לחברות הסטארט־אפ הוא חדר האודיו–וידאו. באחת הקומות של המבנה הקימה החברה סטודיו עם הציוד החדיש ביותר להקלטות אודיו ווידאו. "סטארט־אפים יכולים להזמין את השימוש בו בחינם. הם יכולים להקליט פה פודקאסטים, סרטונים, להקליט שיעורים, כל תוכן שהם יבחרו לכל מטרה שיבחרו. גילינו שכיום הרבה חברות משתמשות בוידאו ואודיו הרבה יותר מאשר בעבר למגוון רחב של צרכים. אנחנו רוצים לתת להן לא רק את היכולת להשתמש בסטודיו אלא גם לחבר אותן למי שמבין בזה ויצר בעבר", היא אומרת.
קומה שלמה מקדישה החברה לאירועים של הקהילה. לדברי שילה, "אזור האירועים היה אזור מרכזי בקמפוס הישן ואנחנו מתכוונים לשמר אותו ואף לאפשר ליותר קהילות להציע שם פעילויות. יש כאן הרבה קהילות שמשתמשות במקום להכשרות שהן עושות ולא רק לאירועים חד פעמיים".
"12 אלף יזמים עברו כאן"
הקמפוס החדש של גוגל ייצור תחרות חזקה בתחום מול חברות הענק האחרות בתעשייה. גוגל היא הראשונה שמעמידה בניין שלם נפרד עבור הסטארט־אפים אבל גם ענקיות הטכנולוגיה האחרות דוגמת מיקרוסופט, אינטל ויבמ מציעות כיום תוכניות שונות לחברות אלה. תוכנית האצת החברות של מיקרוסופט היא אחת התוכניות המבוקשות בקרב חברות בשלבי צמיחה ראשונים ובתחילת השנה אף הכריזה החברה על השקעה של חצי מיליארד דולר בתוכנית ברמה העולמית עם התמקדות בשלב המכירות של החברות. IBM מציעה אף היא תוכנית האצה לחברות בתחום התוכנה הארגונית, כשבכל סבב משתתפות 6–10 חברות לכ־20 שבועות.
"אנחנו חלק משישה קמפוסים של גוגל ברחבי העולם: מדריד, לונדון סאו פאולו, ורשה, תל אביב וסיאול", אומרת שילה. "בדצמבר אנחנו חוגגים שש שנים לקמפוס של גוגל. עם תקציב מאוד נמוך הקמנו את הקמפוס הראשון במשרדים שלנו. בשש השנים לקיומו ערכנו שם למעלה מ־3,500 אירועים שאירחו יותר מ־300 אלף אנשים שונים. כ־12 אלף יזמים עברו בו בקורסים ובהדרכות השונות שלו".
"נביא את הפילוסופיה"
נדבך חשוב בפעילות של הקמפוס החדש הוא החיבור לגוגל וליכולת של הענקית מעמק הסיליקון. "אנחנו חברה בת 20 שנה וכבר לא סטארט־אפ עם הרבה יכולות ושיטות עבודה שאותן פיתחנו ואנחנו רוצים להעביר חלק מזה לתעשייה. אנחנו מתכוונים לאפשר לחברות ללמוד שיטות שלנו לבניית צוותי כוח אדם, בניית מוצר טכנולוגי ועוד. אנחנו מנסים להביא יותר מגוגל לתוך הקהילה. יש לנו פורמט של סטארט־אפ סקול שאתה לא מתחייב להגיע אליו בכל פעם, יש שם סדנאות איך לבנות צוות שמתמקד בפעולות שונות, ומביאים את הפילוסופיה של גוגל לניהול ביצועים. מנגישים הכל לחברות".
"אנחנו מתכוונים להציע גישה יותר נוחה לאנשים הרבים שיש לנו כאן בארץ. גוגל מעסיקה כיום אלף אנשים בתחומי הפיתוח והצד העיסקי והחיבור ביניהם לבין הקהילה הוא חשוב מאוד", אומרת שילה.
פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא בגוגל ומנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל אמר כי "כבר שש שנים אני מלווה את הקמפוס שהתחיל בעצמו כסטארט־אפ ניסיוני וגדל להיות קהילה משגשגת ומגוונת של יזמים, חברות וקבוצות שונות המרכיבות את ההייטק הישראלי התוסס, ומקור לתוכניות חדשנות שהפכו גלובליות. במתכונת המוגדלת בבניין החדש, אנחנו שואפים להמשיך ולהיות פלטפורמה פתוחה לקהילה המעודדת אוכלוסיות מגוונות, לתפקד כמקום מפגש לכל מי שיש לו עניין בטכנולוגיה".