ממציא האינטרנט: ענקיות ההייטק מתמרנות אותנו - ויש להילחם בהן
טים ברנרס-לי טוען שרשתות חברתיות מקדמות חדשות מזויפות, ומשתמשות בבינה מלאכותית כדי להרוויח כסף מהמידע הפרטי של המשתמשים. לדבריו, הגיע הזמן שהגולשים ישברו את הסטטוס קוו הזה, שמזיק לאנושות
- מדוע מוכרת סינגפור את פרטיות אזרחיה?
- התגלתה תוכנת ריגול סודית בכל דגמי OnePlus האחרונים
- איך פייסבוק יודעת להציע לך חבר - גם אם נפגשתם רק פעם אחת?
זו לא הפעם הראשונה בה מחה על הדרך בה מתמרנים את האינטרנט ומרחיקים אותה מהחזון שעמד מאחורי יצירתה. "יש לנו את המודעות האפלות שמסמנות אותי ועושות עליי מניפולציה ואז נעלמות בגלל שאני לא מצליח לסנן אותן. זה לא דמוקרטיה, זה לשים את כל מי שנבחר לכך, בידיים של חברות מניפולטיביות", אמר.
לדבריו, הארכיטקטורה שעוצבה למערכות פרסום בפלטפורמות דיגיטליות כמו גוגל ופייסבוק היא שמובילה להתפשטות תופעות של פייק ניוז ברשת. הפיתוי לחלוק חלק מרווחי המודעות מוביל יוצרי תוכן, חלקם "בני נוער חסרי הבנה פוליטית", לייצר תוכן מזויף שנועד רק למשוך את תשומת לב הגולשים. "המערכת נכשלה", פוסק לי. "הדרך בה הרווחים מפירסום ברשת עובדים, עם קליק-בייט, לא עוזרת לאנושות לקדם אמת ודמוקרטיה. אני מודאג".
לי קורא לגולשים לערער על הסטטוס קוו שנכפה עליהם: "אנחנו כל כך רגילים לכך שהמערכות הללו מבצעות מניפולציות, שהציבור כבר חושב שככה האינטרנט עובדת. אנו צריכים לחשוב על איך זה אמור להיות. גם רשתות חברתיות נוצרו על ידי אנשים. אם הן לא משרתות את האנושות אז צריך לשנות אותן כך שיעשו זאת". לי התבטא כבר השנה בעד הצורך ברגולציה כדי להסדיר פרסום פוליטי מקוון. בעוד ישנן מדינות שבוחנות את הנושא, עדיין לא נעשו תקדימים רגולטוריים.
לי אינו בודד בתחושתו; הרשת קלעה אותנו בתוך מאבק תחרותי על תשומת ליבנו. בין האינטרסים הכלכליים ללמוד אותנו למטרות פרסום ממוקד ובין תופעת הפייק ניוז שמנסה לעצב את דעת הקהל בצורה חשוכה, החזון של לי כמעט ונשכח. אם פעם רצה ליצור מרחב דיגיטלי שיהווה זירה דמוקרטית עם חירות מחשבתית, היום הוא מבקש לפקוח את ענינו. המרחב הדיגיטלי הוא עדיין כזה בו נלחמים למען ערכים חברתיים ופוליטיים, וגם בלי לצאת מהבית משנים מציאות. הגיע הזמן שהמאבק הבא ברשת יקבע מחדש את תנאי הגלישה בה - וישבור את החוקים שנכפו עלינו.