קמפיין אנטישמי וגזעני? זה אפשרי גם בגוגל ובטוויטר
אחרי שאתמול נחשף שפייסבוק אפשרה למפרסמים לנהל קמפיינים מסוג זה, כעת עולה שגם בשתי הפלטפורמות האחרות זה מתאפשר. ומה עושים שם בנידון?
עניין הפרסומים הגזעניים ברשת לא מפסיק לעורר כותרות: אחרי שאתמול (ו') נחשף שפייסבוק אפשרה למפרסמים לנהל קמפיינים שיועדו לאנטישמים וגזענים, מתברר שהיא לא היחידה. מדיווח של באזפיד היום עולה שגם בגוגל יש אפשרות לייצר משפטי מפתח גזעניים ואנטישמיים.
- פייסבוק הסירה קטגוריות פרסום המיועדות ל"שונאי יהודים"
- גרמניה: קנסות של עד 50 מיליון יורו לרשתות חברתיות שלא ימחקו ביטויי גזענות
- הליגה נגד השמצה: האנטישמיות בטוויטר גואה, כנראה בגלל טראמפ
זאת ועוד, בדיקה שבוצעה במערכת פרסום המודעות של טוויטר העלתה כי אותה בעיה קיימת גם שם, כך על פי דיווח של ניוזוויק. בטוויטר המערכת הייתה עוד יותר בוטה מכיוון שהיא אפשרה שימוש במילות גנאי כגון "Nigger" או תיאורים מובהקים כגון "נאצי". על פי נתוני הרשת החברתית, כ-18.6 מיליון חשבונות היו בעלי פוטנציאל לתגובה למושג "נאצי" בעוד שכ-14.5 מיליון חשבונות יכלו להגיב למושג "ניגר".
האישורים לכך התבצעו על ידי ניסיונות שבוצעו בכל התקשורת האמריקאיים להקים קמפיינים פרסומיים שמתבססים על מילות או משפטי המפתח הגזעניים באתרים השונים. בשני הקמפיינים שנוסו לא נדרש כל תהליך אישור מצד פלטפורמות הפרסום להפצת המודעות הגזעניות כפי שנוסחו. על פניו טוויטר גם איפשרה להגיע למספר גדול יותר של משתמשים מאשר אלה שבפייסבוק.
הרגישות בנושא זה התבררה ביתר שאת לאחר הפרסומים על כך שגורמים - ככל הנראה רוסיים - ניצלו את מערכות הפרסום של אתרי המדיה החברתית כדי להריץ קמפיינים שיועדו להגביר את המודעות לדעות של מחנה האלט-רייט האמריקאי שרבים מתומכיו מציגים עמדות גזעניות או בעלות אופי של שנאת זרים. על פי דיווחים שונים, הושקעו כ-100 אלף דולר בקמפיינים מסוג זה בפייסבוק ואלה אפשרו להגיע לכ-70 מיליון משתמשים.
כעת מתברר שהבעיה הייתה נעוצה בכך שלא לגוגל, לפייסבוק או לטוויטר הייתה יכולת, אפשרות או אולי רצון למנוע מקמפיינים מעין אלה להתפרסם דרך המערכות שלהן. פייסבוק כבר הודיעה אתמול על כך שהיא נקטה צעדים כדי למנוע מהישנות של האפשרות הזו. היום גם גוגל הודיעה שהיא לא הייתה מודעת לכך ושהיא שינתה את המערכת כך שלא ניתן יהיה להשתמש במשפטי או במילות מפתח בעלות נופך גזעני. בטוויטר טענו שהמערכת שלהם הייתה אמורה למנוע את השימוש במילות הגנאי מכיוון שאלה כבר הוכנסו לרשימה שחורה לפני כמה שנים;. עם זאת ברשת החברתית הודיעו שהם יבצעו בדיקה מדוע פלטפורמת הפרסום שלה אפשרה אותן.
על פי דיווחים שונים, גוגל הסירה כ-1.7 מיליארד מודעות שהפרו את מדיניות הפרסום שלה בשנה שעברה. עם זאת בניסוי שבוצע בידי באזפיד נמצא שפלטפורמת הפרסום יצאה מגדרה כדי לסייע בהוספה של משפטי מפתח לקמפיין שהתבסס על המשפט "why do jews ruin everything", כגון: "jews ruin the world" או "jewish parasites". להגנתה של גוגל ייאמר שמערכת הפרסום שלה הרבה יותר קשה לניהול מאשר זו של פייסבוק שמתבססת על פריטי מידע שהמשתמשים הסכימו להציג בפרופיל המשתמש שלהם. בגלל אופיה הפתוח של גוגל, ניתן לקבל הגדרות הרבה יותר רחבות. עם זאת יש להדגיש כי במקרים רבים ההצעות למשפטי מפתח גזעניים משלימים בוצעו בידי המערכת של גוגל ולא בעקבות הצעות של המשתמש עצמו.