פרשנות
הייתם נותנים את ההגה לרובוט שעבר שיעור באתיקה?
גרמניה הציגה לאחרונה קוד אתי לרכב אוטונומי, שנועד לצמצם פגיעה בחיי אדם במקרי חירום בכביש. ואולם, חלק מהדרישות בקוד זה עלולות להרחיק את הציבור ממכוניות ללא נהג
ועדה ממשלתית מקצועית בגרמניה הציגה השבוע לראשונה תקנות חוקתיות-אתיות עבור רכב אוטונומי. בעוד שמכוניות עצמאיות צוברות יותר ויותר קילומטראז' על כבישי קליפורניה וגרמניה, הנחשבות לחלוצות בתחום, השאלות המוסריות לגביהן נותרו עד כה כמעט וללא תשובות.
- צרות בטסלה: גל התפטרויות בצוות הרכב האוטונומי
- ניסוי חדש מגלה: מה מפחיד אותנו במכונית ללא נהג?
- אסימוב היה גאה: גרמניה פרסמה "קוד אתי" למערכות רכב אוטונומי
הוועדה קבעה כי תוכנת הנהיגה הממוחשבת תהיה חייבת לעשות את המקסימום האפשרי כדי להפחית פגיעה בבני אדם - על פניו הנחיה מובנת מאליה אך בפועל כוללת דילמות מורכבות.
הנחיות הוועדה מפרטות לראשונה מה על הרכב לעשות כשתאונה היא בלתי נמנעת: אין לתעדף חיי אדם אחד על אחר, גם לא כשמדובר בנוסעיו לעומת הולכי רגל. מותר לפגוע ברכוש ובבעלי חיים ולבצע עבירות תנועה לטובת הצלת חיי אדם. וכמובן, נאסר לבצע שיקולים מבוססי גיל, מגדר או מצב גופני.
גרמניה עושה חסד בכך שהיא מהווה מגדלור מוסרי לבאות אחריה. נטייתם של אנשים להציב את ביטחונם ואת ביטחון הקרובים להם בראש סדר העדיפויות דורש את התערבות המדינה. אולם המצב שאותו הגדירה גרמניה מעלה שאלות לגבי האופן שבו ישלימו הלקוחות הפוטנציאלים של הרכב האוטונומי עם מצב שבו הרכב שלהם עשוי במודע להוביל לפגיעה בהם לטובת הצלת חיי אדם אחר.
בסקר שנערך במאי האחרון נמצא כי 54% מהאמריקאים מרגישים שעליית מכוניות אוטונומיות לכביש תפגע בביטחונם האישי. כשיצרניות הרכב ינסו באמת להתחיל למכור את המוצר הבטיחותי, ההישרדות האנושית עשויה להוביל את הרוכשים לעשות כל אחד כל שביכולתו להגן על חייו ולהישאר מאחורי ההגה.