$
חדשות טכנולוגיה

ניסוי חדש מגלה: מה מפחיד אותנו במכונית ללא נהג?

אינטל הזמינה משתמשים להתנסות ברכב אוטונומי, כדי ללמוד על החששות שמעלה קטגוריית המוצר החדשה. הם הביעו פחד מהעברת השליטה לתוכנה וסברו שהמידע שהיא מציגה הוא מעיק. אינטל: ניצור חוויית נסיעה אמינה ונעימה

עומר כביר 22:5724.08.17
מכוניות אוטונומיות הן אולי הנושא החם ביותר של עולם הטכנולוגיה בתקופה האחרונה. כל יצרניות הרכב וחברות הטכנולוגיה הגדולות נכנסות למגרש, כשהן משקיעות בפיתוחים וברכישות משמעותיים, חוקרים באקדמיה מתעסקים בהשלכות ובמגמות אפשרויות של התחום החדש, וכלי התקשורת מדווחים עליו כמעט ללא הפסקה. רק קול אחד בקושי נשמע: זה של האדם הפשוט מהשורה, מי שבסופו של דבר אמור להשתמש ברכב האוטונומי.

 

 

עתה, מנסה אינטל לשנות מגמה זו ומפרסמת תוצאות של ניסוי ייחודי שערכה. החברה, שעם השלמת העסקה לרכישת מובילאיי הישראלית הפכה לאחת השחקניות החשובות בתחום הרכב האוטונומי, הזמינה 10 גברים ונשים מהשורה, לנסיעות במכוניות האוטונומיות שלה, ותשאלה אותם לגבי עמדותיהם ותחושותיהם. התוצאות החלקיות שמפרסמת עתה החברה מספקים הצצה מעניינת לאיך יכולות המכוניות האוטונומיות להתקבל בקרב הציבור הרחב.

 

בלי ידיים בלי ידיים צילום: AutoGuide

 

 

אחת הסוגיות שהטרידו את משתתפי הניסוי היתה היעדר של שיפוט אנושי וחשש מהתגובה של הרכב במקרים כמו הולך רגל שחוצה את הכביש באופן פתאומי או מכונית אחרת שחותכת בכביש. ואולם, במקביל הביעו המשתתפים אמונה שמכוניות אוטונומיות יהיו בטוחות יותר מכיוון שהן לא וסבלו מטעויות אנוש והיו החלטיות יותר מבני אדם. לדבריהם, העובדה שלא נהגו הפחיתה את רמת הלחץ שלהם, והתחושה שלרכב אוטונומי יש יותר "עיניים" על הכביש סייע לעלות את תחושת הבטיחות.

 

סוגיה אחרת שקרצה למשתתפים היא הזמן החופשי שייווצר כתוצאה מהעברת השליטה לרכב, אם כי חלק הביעו חשש מהעדר אינטראקציה עם נהג אנושי. בעבור הורים מקרב הנסיינים, האפשרות להסיע קטינים בלי ליווי מבוגר נתפס כיתרון משמעותי, במיוחד כשאין צורך להפקיד את הילדים בידי נהג זר. כן העלו משתתפים את סוגיית הסיוע לנוסעים עם מוגבלויות, שמכונית אוטונומית לא מסוגלת לספק.

 

מכוניות אוטונומיות של אינטל מכוניות אוטונומיות של אינטל צילום: Intel Newsroom

 

 

רוב המשתתפים חשבו שהנסיעה במכונית אוטונומית תהיה כרוכה בעקומת למידה בכל הנוגע להכרת מערכות הרכב. אבל אחרי התנסות לא ארוכה והתבססות של הביטחון העצמי, הם סברו שחלק מההתראות וההודעות של המערכת מטרידות ופולשניות. הנוסעים הכירו בכך שיש צורך בהודעות בנושא בטיחות, אך לא רצו הסחת דעת ומידע מרובה מדי.

 

חלק מהנוסעים דיווחו על חוסר נוחות מנסיעה במושב האחורי ללא אמצעי שליטה ברכב וגם מעצם כך שמושב הנהג היה ריק וההגה נע בכוחות עצמו. לדבריהם, הוצאות ההגה לחלוטין היתה מסייעת עם תחושת העצבנות שלהם. הנוסעים העריכו גם את האפשרות להזמין רכב ולפתוח את הדלתות באמצעות אפליקציית מובייל. עוד עלה מהניסוי שרכיב מהותי מהותי ביצירת תחושת אמון הוא הבנה של הטכנולוגיה ואופן פעילותה.

 

 

 

"מחקר שנערך לאחרונה על-ידי AAA מצא ש-75% מהאמריקנים פוחדים לנסוע במכונית אוטונומית", אמר ג'ק וויסט, האדריכל הראשי של קבוצת הנהיגה האוטונומית באינטל, בהודעה לעיתונות. "החדשות הטובות הן שגם את הבעיה הזו אפשר לפתור. ניתן להתגבר על חששם של הצרכנים בעזרת חוויה אינטראקטיבית בין המכונית למשתמש בה. החוויה צריכה להיות אינפורמטיבית, מסייעת ונוחה, או במילה אחת – אמינה. אינטל תמשיך לערוך מחקרים על חוויית השימוש במכוניות אוטונומיות ותחלוק את ממצאיה עם הלקוחות. הממצאים שלנו יסייעו ליצרני הרכב ליצור ולהשיק מכוניות אוטונומיות אמינות מאחר והם יודעים היטב שהעתיד האוטונומי שלנו תלוי בכך".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x