$
חדשות טכנולוגיה

"הצפי לצמיחה בשוק הרובוטיקה עומד על 30% בשנה"

פאנל מומחים מישראל ומסין נדרש לשאלות הבוערות בנושא התפתחות השימוש ברובוטים ובינת מכונה, במסגרת ועידת Innovation סין-ישראל שנערכת בהונג קונג. לדבריהם, השוק יגיע למכירות של 400 מיליארד דולר בתוך עשר שנים

רחלי בינדמן, הונג קונג 12:1428.06.17

שוק הרובוטיקה המתפתח והקשר שלו לתעשייה בישראל ובסין - זהו הנושא שעמד במרכז פאנל מיוחד בוועידת החדשנות Innovation סין-ישראל שנערכת בהונג קונג.

בפאנל השתתפו מומחים בולטים בתחום: פרופ' צבי שילר המכהן כיו"ר איגוד הרובוטיקה הישראלי; טרייסי צאי, סגנית נשיא למחקר בגרטנר; אמבר קי, מחטיבת שיתוף הפעולה הטכנולוגי בוואווי; וז'נזונג יו, סגן נשיא בכיר בחברת Hit Robot Group.

 

איך ייראה שוק הרובוטיקה בשנים הקרובות?

 

פרופ' שילר: "התחזיות לשוק הרובוטיקה מדברות על להגיע להיקף מכירות של 400 מיליארד דולר בתוך 10 שנים. היום רק כדי לסבר את האוזן ההיקף עומד על כ-30 מיליארד דולר - כלומר יש צפי לצמיחה של 30 אחוז בשנה. אבל בסופו של דבר 400 מיליארד דולר זה צפי די ריאליסטי. מה שמעכב את הצמיחה של תעשיית הרובוטיקה היא שמדובר בתחום קשה. הטכנולוגיה בתחום אמנם מתפתחת ב-30 השנה האחרונה אבל רק עכשיו יכולים לאחד אותה יחד ולהטמיע אותה לתוך רובוטים. הבעיה המרכזית היא להצליח לשלב את התוכנה והחומרה יחד וזו העבודה המורכבת שדורשת זמן".

פאנל הרובוטיקה של הכנס. משמאל: פרופ' צבי שילר, זנזונג יו, טרייסי צאי, אמבר קי פאנל הרובוטיקה של הכנס. משמאל: פרופ' צבי שילר, זנזונג יו, טרייסי צאי, אמבר קי צילום: אלעד גרשגורן

 

"המהפכה הטכנולוגית הקודמת התעסקה רק בתוכנה ובאינטרנט. בתחום הרובוטיקה ייקחו לפחות 10-15 שנה כדי ליצור מוצר מתוחכם. לכן הכל יותר איטי מההתקדמות הטכנולוגית שהתרגלנו אליה בעבר. חשוב להבין, שהבעיה המסחרית ביחס למוצרים רובוטיים היא שחיינו בלי רובוטים שנים רבות ואנחנו יכולים להמשיך כך בלי בעיה. השוק לא דורש רובוטים אבל דוחפים אותם לשוק. זה בדיוק כמו קוקה קולה. אנחנו לא צריכים את המוצר הזה אבל משכנעים אותנו לצרוך. רובוטים זה מותרות ולכן צריך לשכנע את השוק שזה נחוץ. ברובוטיקה תעשייתית כמובן זה אחרת. צריך אותם כדי להוזיל עלויות ולהיות תחרותיים. רק ברובוטיקה צרכנית שזה החזון לעתיד וההסתכלות קדימה, אנחנו יותר דוחפים לפני שהדרישה קיימת וזה כמובן יותר מאתגר.

 

מהם האתגרים לתעשייה בתחום הרובוטיקה?

 

טרייסי צאי: "האתגרים בסין מגיעים מהצד של התוכנה ברובוטיקה. הבעיה היא בהתנהגות הרובוט ואיך להפוך אותו לאנושי. כדי שרובוט יתנהג באופן אנושי זה קשה. כדי להפוך את הרובוט אנושי שיוכל ללמוד, להבין, להגיב, להתנהג ולדבר כמו אדם זה מורכב. לכן בתקופת המעבר חייבים להבין ריאלית שזה ייקח זמן עד שזה יקרה. צריך ליישם טכנולוגיה של בינה מלאכותית – הבנה קולית, למידת מכונה, שרובוט יבין שהוא רואה מכונית, שזה חתול, שהאיש הזה אוהב ככה ואחר לא, זה בעיקר הצד של התוכנה ולא החומרה. המטרה העתידית היא לשפר את איכויות התוכנה ולאו דווקא שיפור החומרה. זה לוקח זמן רב. לסין יש מה שצריך כדי שזה יצליח. אם מסתכלים על סין בתחום האינטרנט אנחנו מובילי שוק במובנים רבים. אנחנו מתקדמים לעומת מקומות אחרים בביטחון עירוני, למשל זיהוי פנים כדי לאתר נמלטים מהחוק למשל. זיהוי פנים מבוסס על טכנולוגיות AI, זה בדיוק העתיד של סין ב-2025"

 

אמבר קי: "צריך לחכות זמן רב עד שהרובוט יוכל להגיב אליך. לוקח זמן עד שהרובוט יעביר לך מידע. רובוט לא יכול להיות מבודד מהסביבה שלו הוא חייב תמיד להיות מחובר לענן, למכונית, לסמארטפון, על זה בדיוק אנחנו עובדים. הרעיון הוא העברת מידע בזמן אמת וזה יקדם את הצמיחה של הרובוטיקה".

 

האם רובוט חייב להיות בעל יכולות אנושיות? זה ייעד שצריך לכוון אליו?

 

ז'נזונג יו: "אני לא חושב שרובוט חייב בשלב ראשון להיות בעל תכונות אנושיות. רובוט יכול לבוא בהרבה צורות, רובוט שמנקה רצפות לא חייב יכולות אנושיות, רובוט מלווה אדם בעל מוגבלות גם לא חייב. אם רובוט יראה אנושי ממש אנחנו אפילו עלולים לחוש שלא בנוח ואולי לפחד ממנו אם יראה ממש אנושי, כזה שנראה בדיוק כמוך, זה מלחיץ ולכן לא בטוח שהוא חייב להיראות אנושי. אולי דווקא עדיף שלא".

 

מהם היתרונות של ישראל בתחום הרובוטיקה?

 

פרופ' שילר: "ישראל הפכה למאוד מוצלחת בהייטק בזכות 25 שנים של השקעות בטכנולוגיה בסיסית. למשל בפיתוח טכנולוגיה של מחשוב חזותי, ראיית מכונה. וזה מרכיב חשוב ברובוטיקה, קודם כל לצרכי ביטחון למשל - ועכשיו אפשר להשתמש בזה וליישם את זה כמרכיב ברובוט. כל המרכיבים האלה יוצרים יחד רובוטים מתקדמים".

 

איך יראה העתיד בתחום הרובוטיקה? מי קהל היעד?

 

טרייסי צאי: "בקרוב רובוטים יהיו בכל מקום בחיינו .זה העתיד. מקרר יידע את סוג החלב שיש לנו במקרר, אם אורגני או לא ומתי תאריך התפוגה שלו, או הוא משמש אותך או את ילדיך ואפילו לדאוג למשלוח עבורך לחלב חדש כשהחלב נגמר. המקרר יקבל יכולות שידעו לעשות זאת וגם יוכל להוות סוג של מראה. לדוגמה, הוא יידע שאתה הולך לפגישה חשובה ויציע להתאים לך נעליים לחולצה. מיזוג האוויר נניח יזהה אם הטמפרטורה שלך בלילה צונחת ולהוריד את הקירור. ברמת הטמעת יכולות אינטיליגנציה לרובוט צריך לקחת בחשבון שאתה חייב רובוט שיוכל לפעול עם מכשירים אחרים כמו מקרר חכם, טלויזיה חכמה. בנוסף, צריך להבין ולחשוב מי ישלם על הרובוטים. צריך לראות אם הצרכנים מוכנים לשלם והאם יש צורך ברובוט. אולי בכלל קהל היעד יהיו חברות ביטוח ומוסדות חנוך, כדי לעזור לתלמידים ללמוד למשל. הרובוט חייב להיות אינטיליגנטי ואחראי ובעל יכולות למידה. חייבים להבין שבשלב ראשון של הפיתוח, המוצר לא מושלם והצרכנים לא יסכימו לקנות אותו כל עוד אינו מושלם.

 

מה אתם מחפשים בסטארט-אפים בתחום?

 

אמבר קי: "אני אדם טכני עם רקע טכני. בסטארט-אפים שאנחנו קונים אנחנו לרוב מעסיקים פרופסורים ומהנדסים ואנחנו מזהים מייד את הערך הטכני שלהם. זה לא מה שחסר לנו. אני רוצה לתת כמה הצעות לסטארט-אפים. הדרישה בשוק היום היא הצורך של סטארט-אפ לזהות ולהבין מה השוק רוצה, מה השוק צריך ולייצר תיעדוף. למשל בכל הנוגע לבינה מלאכותית, העתיד שלה הוא היישום שלה, צריך לכוון לשוק היעד. חייבים להבין את הצרכן שלך ומה הדרישות שלו. כמובן שהטכנולוגיה חשובה אבל גם הצד של הביקוש".

 

מה דעתכם על המיזוגים והרכישות בתחום בינת המכונה?

 

פרופ' שילר: "רובוטיקה היא תחום מולטידיסיפלינרי, אין חברה אחת שמחזיקה בכל הידע ובכל הטכנולוגיה. אם רוצים להיכנס לתחום אתה חייב להיות או חברה אחת ענקית שיכולה לשכור את כל המומחים ולפתח לבד את הרובוטיקה או לקנות כמה סטארט-אפים שלכל אחד יש את הטכנולוגיה שלו. לכן אובר למשל קנתה את חברת 'אוטו', אינטל שאין לה חזון רובוטי ולכן קנו את מובילאיי. זו השתקפות של הקושי לפתח מוצרים רובוטיים – או שאתה מתחיל כסטארט-אפ גדול וזה דורש הרבה מימון וצוותים גדולים של עשרות אנשים לפחות וזה דורש מימון אדיר או שאתה חברת ענק שרוצה להיכנס לתחום".

 

 

פרופ' צבי שילר פרופ' צבי שילר צילום: אלעד גרשגורן

 

"במובן הזה יש חשש אמיתי שחברות ענק ישתלטו על השוק דרך קניות של כל המתחרים. חשוב לי להגיד כאן משהו - צריך לשכוח רגע מהפנטזיות. רוב הדיבורים על רובוטים זה פנטזיה כמו רובוט שיכול לשמוע ולדבר ולהסתובב בבית. צריך להסתכל על זה אחרת, פשוט יותר. אם אתה רוצה לבנות סטארט-אפ מצליח תתחיל בקטן. תמצא בעיה ותנסה לפתור אותה על ידי רובוט כשאתה יכול לשחרר מוצר תוך שנה שנתיים ולא לחלום בגדול בשלב זה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x