הצרות של אובר נמשכות: הנהגים תובעים, עוד בכיר עוזב
אחרי נשיא החברה ושורת בכירים ארוכה, נוטש את אובר גם שאריף מרקבי, שהוביל את פרויקט הרכב האוטונומי שלה. בתוך כך, קבע בית דין בברזיל כי על החברה לפצות עובד ולספק לנהגים תנאים סוציאליים - למרות שאין היא מגדירה אותם כעובדיה
- הנתונים נחשפים: אובר הפסידה 2.8 מיליארד דולר ב-2016
- אובר השתמשה באפליקציה סודית כדי לעקוב אחרי נהגי המתחרה ליפט
- מכה נוספת לאובר: פעילותה נאסרה לחלוטין באיטליה
בהצהרה שמסר ציין מארקבי, שהצטרף לאובר רק לפני שנה אחרי שכיהן בשורת תפקידים בכירים בפורד במשך 25 שנה, כי תחום הרכב האוטונומי הוא "מהמרתקים שעליהם עבדתי, ואני מודה על כך שיכולתי לקחת חלק במה שיהיה עולם בטוח יותר". בחודשים האחרונים פרשו מחברת שיתוף הנסיעות גם נשיא החברה ג'ף ג'ונס, סגן נשיא ואחראי על הצמיחה אד בייקר, הדוברת רייצ'ל וויטסטון, מנהל חטיבת המחקר בתחום הבינה המלאכותית גרי מרקוס ושורה של מהנדסים בדרגי ביניים.
עזיבות אלו מגיעות בצל סיוט תדמיתי שעובר על אובר בחודשים האחרונים, שכולל האשמות בהטרדות מיניות, גילוי כי השתמשה באפליקציה סודית (Hell) כדי לעקוב אחרי הנהגים של מתחרתה ליפט, תביעות על הפרת חוקי עבודה ברחבי העולם והאשמות מצד אלפאבית כי גנבה טכנולוגיית רכב אוטנומי.
צרות מבית ומחוץ
הבעיה המהותית ביותר על שולחנה של אובר היא המודל העסקי שלה; כבר שנים שהחברה טוענת כי הנהגים שמשתמשים באפליקציה אינם עובדים שלה ולכן אינה נושאת באחריות עליהם, אך תביעות במדינות שונות עשויות לכפות עליה מציאות אחרת. השבוע הכריע בית משפט בסאו פאולו בברזיל בנושא ופסק כי נהגי אובר הם עובדי החברה וזכאים להטבות. בתביעה שהוגשה נגד החברה על ידי אחד מנהגיה במדינה, קבע בית משפט ברזילאי כי על אובר לשלם לנהג פיצויים על פיטורים ועבודה בחופשות ופיצוי נוסף בגין עוגמת נפש. במדינה הוגשה הצעת חוק הדורשת מאובר וחברות דומות לה להירשם כשירות מוניות.
בטייוואן הורשתה החברה לשוב ולפעול, לאחר שהושבתה שם לחלוטין לפני כחודשיים - אך פעולתה תבוצע באופן חלקי ותחת פיקוח נוקשה של משרד התחבורה המקומי. גם באיטליה הוטל צו המקפיא את פעילות אובר, אך כניסתו לתוקף נדחתה עד סוף הדיון בערעור שהגישה החברה.
בקליפורניה המליצה המחלקה להגנת הצרכן לקנוס את החברה ב-1.3 מיליון דולר על שלא טיפלה כראוי בתלונות על נהגים העובדים במצב שכרות, על אף שהתחייבה לעמוד במדיניות אפס סובלנות בנושא נהיגה בגילופין. מתוך 154 תלונות שבחנה המחלקה בין אוגוסט 2014 לאוגוסט 2015, 151 לא עמדו בהגדרות אליהן התחייבה החברה ורק 21 זכו למעקב נוסף. אובר, מצידה, טענה עי הדו"ח מתייחס לפעילותה מלפני שנתיים ושמאז היא השתפרה משמעותית בנושא זה.