$
אינטרנט

הברית החדשה: איך הפכה פייסבוק לייב למשיח של הימין האמריקאי

עשרות גופי תוכן קטנים וצעירים רתמו את פלטפורמת השידורים החיים של פייסבוק כדי להגיע למיליוני תומכי דונלד טראמפ, שמאסו במדיה המסורתית. מתברר שאפקט הקהילה הסגורה משתלם כלכלית

נמרוד צוק 12:4631.01.17

סוף השבוע שבו הושבע נשיא ארה"ב ה־45 דונלד טראמפ היה רצוף דיווחים בינלאומיים על הפגנות הנשים הענקיות שהתקיימו ברחבי אמריקה נגד הנשיא ומדיניותו בנושא הפלות. שבוע לאחר מכן התקשורת העולמית כמעט והתעלמה מההפגנה השנתית של מתנגדי ההפלות שנערכה בוושינגטון, בהשתתפות עשרות אלפים מתומכי הנשיא החדש. צרכני התקשורת הממוסדת או שלא שמעו כלל על האירוע או שקיבלו דיווח ביקורתי, דוגמת זה של ה־BBC.

 

אבל עבור מיליון וחצי העוקבים בעמוד הפייסבוק של Conservative Review, חברת מדיה צעירה שמנסה להביא לקהל השמרני בארה"ב דיווחים ודעות מפרספקטיבה ימנית, זה נראה אחרת. במשך 8 דקות של שידור חי שהועבר בפייסבוק לייב, מזווית צילום של סלפי ובלבוש לא פורמלי, העביר הכתב נייט מאדן דיווח נלהב ואוהד שזכה ל־60 אלף צפיות. "אני רוצה להראות לכם את הגודל העצום של הקהל", אמר מאדן והמשיך בראיון קצר ונטול ביקורת עם שתיים מהצועדות. השידור היה עוגן לסדרת כתבות וידיאו שמילאו את עמוד הסרטונים בדף הפייסבוק, והעניקו למצעד נוכחות בולטת.

 

עמודי Conservative Review וה־Daily Caller. פרספקטיבה ימנית עמודי Conservative Review וה־Daily Caller. פרספקטיבה ימנית

 

השימוש של CR בפייסבוק לייב ככלי הסיקור המרכזי אינו מקרי. פלטפורמת השידור החי של פייסבוק הפכה בחודשים האחרונים לערוץ תקשורת חדש עבור אנשי הימין האמריקאי, ובעיקר עבור תומכי טראמפ. אלו שכבר לא מוצאים בפוקס ניוז בית, לאור היחס המסויג שהעניקו לו שדרני הערוץ לטראמפ בחודשי הקמפיין. רבים מבין 63 מיליון מצביעי טראמפ מתעדכנים באירועי היום בבלוגים ימניים, תוכניות רדיו ואתרים המזוהים עם תנועת האלט־רייט כמו ברייטבארט, אך נותרו ללא כתובת לדיווח טלוויזיוני שמותאם לטעמם.

 

לוואקום הזה נכנסו שחקנים חדשים כמו CR או ה־Daily Caller, גוף תקשורת ימני נוסף שאף ארגן עם פייסבוק את אחת ממסיבות הקוקטייל שנערכו בבירה האמריקאית בערב שלאחר השבעת הנשיא. ביום ההשבעה עצמו העביר ה־DC 21 שידורים חיים שזכו למיליוני צפיות, והעניקו לצופי הצד הימני של המפה הפוליטית תמונה שונה מאד מזו שציירה המדיה הממוסדת. ההפגנות נגד טראמפ, שזכו למסגור אוהד או נייטרלי ב"ניו יורק טיימס" וב־CNN, סוקרו בידי כתב ה־DC שליווה את המפגינים עם מצלמת האייפון שלו, תוך תיעוד נסיונות להפעיל נגדו אלימות.

 

חיבור בין שידור אותנטי ותגובה בזמן אמת

מאז השקת פייסבוק לייב בסוף 2015 התבסס השירות כפלטפורמת חדשות אלטרנטיבית, ששימשה בין היתר את אזרחי טורקיה לדווח על ניסיון ההפיכה ביולי וחשפה לעולם את כיבוש העיר מוסול בידי צבא סוריה. גופי חדשות מבוססים כמו "הטיימס" או באזזפיד משתמשים בלייב באופן יומיומי ונהנים מהתמיכה הפיננסית של פייסבוק. אך השימוש שעושים בו כלי התקשורת הימניים פוגש תהליך נוסף של יצירת מסגרות חדשות לשיחה ולהפצת חדשות.

 

אמריקאים צופים בהשבעת דונלד טראמפ לנשיא ה־45. מצאו טלוויזיה חדשה בפייסבוק אמריקאים צופים בהשבעת דונלד טראמפ לנשיא ה־45. מצאו טלוויזיה חדשה בפייסבוק צילום: אי פי איי

 

לפי אתר Backchnanel, שערך תחקיר על התופעה, פייסבוק לייב מתאים לקהל של טראמפ בשל תחושת האותנטיות החזקה שהוא מספק באמצעות שידורים בטלפון באווירה לא רשמית ויכולת להגיב בזמן אמת. הפלטפורמה יוצרת תחושה של אמון וקרבה חזקים יותר מחדשות שמוגשות בידי עיתונאי מקצועי לבוש חליפה שמדבר בשפה גבוהה, ומשרה אווירה של קהילה ושיחה בין חבריה.

 

עבור אותם חלקים של מצביעי הימין האמריקאי, שחשים ש"המדיה הליברלית" מזלזלת בהם ולועגת לערכיהם, מדובר במדיום שמספק חוויה שונה וחיובית. ובעידן שמכונה "תקופת הפוסט אמת", רמת העבודה העיתונאית של בדיקת עובדות עשויה להיות פחות חשובה עבור צרכני תקשורת מהיכולת להזדהות רגשית עם מי שמדווח עליהן. כך, מי שרצה לקבל פרפספקטיבה ימנית על הצווים של טראמפ בסוגיית המהגרים והפליטים יכול היה לצפות בדן בונגינו, הווידיאו בלוגר המוביל של CR. הוא הסביר במשך חמש דקות של שידור חי, שזכה לכאלף צופים בכל רגע נתון, מדוע ההתייחסות לצו כאל "איסור על כניסת מוסלמים" הוא סילוף של העובדות.

 

מודל כלכלי משתלם לגופי תוכן קטנים

במקביל לפיתחון הפה, פייסבוק לייב מציע גם מודל כלכלי אטרקטיבי לגופי תוכן קטנים ודלי משאבים בראייה לטווח הארוך. ההשקעה בציוד, כוח אדם ושירותים טכנולוגיים זעומה בהשוואה לעלויות של תוכן ערוך ברמה גבוהה או שידור חי טלוויזיוני. בנוסף, השירות מספק שורה של ערוצי הכנסה ישירים ועקיפים: מחסויות או תוכן שיווקי, דרך שילוב פרסומות וידיאו בשידור עצמו ועד התועלת העקיפה בהגעה ויראלית לקהלי יעד חדשים.

 

שידורים אלה מרוויחים מתופעת תא ההדהוד (Echo Chamber) שהפכה למזוהה כל כך עם פייסבוק ולרוב למוקד של ביקורת: הפצת מידע ורעיונות בתוך מרחב תחום של אנשים, שמחזיקים בדעות דומות זו לזו ומזינים זה את זה. התופעה מצמצמת את היכולת של משתמשים להגיע למידע חיצוני, אך במקרה זה דווקא משרתת את גופי התקשורת החדשים, בכך שהיא מאפשרת להם להגיע במדויק אל קהל היעד שלהם, שמפיץ את התכנים שלהם אל אנשים בעלי דעות דומות.

 

פייסבוק עדיין לא שחררה נתונים מדויקים על היקפי הצפייה בסרטוני לייב עצמם, אבל מספר הצפיות הכולל בתכני וידיאו ברשת החברתית חצה בשנה שעברה את רף ה־100 מיליון שעות ביום. במקביל, מספר הפוסטים הכוללים וידיאו מוכפל מדי שנה, ומשך הזמן הממוצע שמשתמשים מקדישים לצפייה בסרטונים חיים ארוך פי שלושה מזה המוקדש לסוגי וידיאו אחרים. התוצאה, בשורה התחתונה, היא פלטפורמה טכנולוגית שמחברת בין עשרות מיליוני צרכני חדשות, שלא מקבלים מענה מספק, ובין גופי תוכן יצירתיים שמנצלים את ההזדמנות הכלכלית. ייתכן שדווקא הפילוח המדויק הזה עשוי להיות חדשות טובות עבור ענף העיתונות המצטמק.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x