כיצד משנים מחשוב הענן וביג דאטה את עולם הבידור
שימוש הולך וגובר באמצעי צריכת מדיה ובידור מבוססי אינטרנט, מחייב את ספקי התוכן להשתמש בטכנולוגיות כגון מחשוב ענן וביג דאטה
- גוף, תוכן
- סמנכ"ל הטכנולוגיות של אובמה טוען: "אין לכם ביג דאטה"
- דרושה אסטרטגיית ביג דאטה לתעשיית הטלקום
עם הירידה במכירות תקליטורי DVD והעלייה בביקוש לשירותי וידאו בזרימה, ברור לחלוטין מי הולך להפסיד בקרב זה. עלילות המשנה מרתקות לא פחות: האולפנים בהוליווד נחושים בדעתם לשמור על ההכנסות מסרטים עם תום הקרנתם בבתי הקולנוע, בשעה שחברות הטכנולוגיה והמשווקים באינטרנט משקיעים את מרב המאמצים להשגת עליונות בתחום הזרמת הסרטים.
תחום הזרמת הסרטים התברר כ"שוֹס", בלשון המעטה. לדברי מנהל בכיר לענייני מדיה דיגיטלית בחברת IHS לסקרי שוק, דן קרייאן: "השנה הגענו לנקודה שבה, לפי מדדים מסוימים, אנשים צופים ביותר סרטים באינטרנט מאשר באמצעות דיסקים פיזיים". בדומה לתקליטורי המוסיקה שקדמו להם, גם תקליטורי ה-DVD נמצאים כיום תחת מצור ומאותן סיבות בדיוק. בדיוק כפי ש-iTunes מאפשר להוריד שירים בודדים במקום אלבומים שלמים, שירותי הזרמת סרטים וחברות לשידורי כבלים ולוויין מאפשרים כעת ללקוחות לשכור סרטים וגם לרכוש אותם.
מאחר שהשכרות הסרטים מהוות את חלק הארי של תחום הזרמת הווידאו, הוליווד טרם נאלצה להתמודד עם איום ישיר על תעשיית ה-DVD. עם זאת, היא עדיין נדרשת להתמודד עם איום עקיף: כל השכרה של סרט עשויה להעיד על פחות תקליטור DVD שיימכר. הגידול בביקוש להזרמת סרטים גרם לפגיעה בלתי הפיכה בערוצי ההפצה המסורתיים, לסגירתן של חנויות להשכרת סרטים ולצמצום שטח המדף למכירות DVD. באופן אירוני, רשת Dish Network, אשר רכשה את הזיכיונות הכושלים של רשת חנויות הווידאו 'בלוקבאסטר', מזרימה היום את הסרטים למנויי הרשת.
האירוע המכונן שגרם לאולפני הסרטים לזקור את אוזניהם היה צמיחתם של שירותי הזרמה מבוססי-ענן מבית Amazon ומבית Wal-Mart, אשר משכירים ומוכרים סרטים זמן קצר לאחר הפצתם ב-DVD. יתר על כן, שני השירותים הללו זמינים לשימוש מידי, באמצעות תפריטים מקוונים המוטבעים במכשירי טלוויזיה ונגני Blu-ray חדישים, המקלים על איתור הסרטים, התשלום בעבורם והצפייה בהם, ללא צורך לקום מהכורסה. הגידול בביקוש להזרמת סרטים עשוי לקבל זריקת מרץ עצומה אם חברת אפל תיכנס לתחום הטלוויזיות המשולבות. בשלב זה ניתן לרכוש או לשכור סרטים מענן iTunes, אך לא למכשיר הטלוויזיה באופן ישיר. ככלל, חוויית השימוש הנוכחית בטלוויזיות חכמות אינה איכותית דיה ולכן נשמעות שמועות עקשניות, הטוענות כי חברת Apple עמלה על פיתוח Apple HDTV.
בין אם הצרכן בוחן את ההיצע במדף חנות וידאו מסורתית או בוחר סרט מהענן, יכולת הגילוי היא אתגר עצום למשתמש. זו הסיבה לכך ששירותים רבים להזרמת סרטים משקיעים בטכנולוגיות לניתוח Big Data. זאת במטרה לספק לצרכנים הצעות לגבי סרטים, שייתכן שיהיו מעוניינים לצפות בהם. אתר Amazon משמש דוגמה חיה לתכונה מסוג זה כבר שנים רבות, המבוססת על האסטרטגיה שלה: 'אנשים שקנו את X קנו גם את Y'.
הוליווד נחושה שלא ללכת בדרכה של תעשיית המוסיקה, שלא השכילה להילחם על מקומה. אוזלת ידן של חברות התקליטים במציאת מענה הולם להורדות הדיגיטליות הוביל לאובדן הזדמנויות ולמרוץ אכזרי אחר עמידה בקצב ההתרחשויות בשוק. אולפני הסרטים הגדולים כבר יצרו מודלים חדשים של הכנסות, המבוססים על הסכמי רישיון והם ממנפים את התחרות הקיימת בין השירותים השונים להזרמת וידאו להשגת העסקאות המשתלמות ביותר בעבורם.
בה בעת, כמה מן האולפנים הגדולים מנסים להביס את שירותי הזרמת הסרטים במגרש שלהם עצמם. ערוץ הכבלים EPIX, שבאחזקת האולפנים Paramount, Lionsgate ו-MGM, מציע סרטים בהזרמה דרך טלוויזיות המחוברות לאינטרנט. בניסיון להרחיק את הלקוחות מהרעיון של שכירת סרטים ולהחזיר אותם לתקליטורי ה-DVD, חברו יחדיו רוב האולפנים הגדולים, לשם תמיכה בשירות UltraViolet, המציע עותק מבוסס-ענן של דיסקים מסוימים ומאפשר לכל משתמש להעביר את תוכן הדיסקים שברשותו לענן, תמורת סכום סמלי בלבד.
הכותב הינו סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת NetApp ישראל