מקבת באוזניות: זה מה שיוצר התסכול מסגירת התיאטרון
הבמאי עמית אפשטיין שקע בדכדוך בעקבות סגירת עולם התרבות, והוא הקים מיזם חדש: חמש גרסאות אודיו למחזות המובחרים של שייקספיר
הכל התחיל בשיא משבר הקורונה בחודש אפריל. הבמאי עמית אפשטיין (“רווקים ורווקות”, “השיטה”) שקע בדכדוך עמוק מהמצב אליו נקלעו התיאטראות והבין שרחוק היום בו יחזרו השחקנים אל הבמה. “הבנתי שהמקצוע שלי השתנה והשנים הקרובות לא עומדות להיראות כמו במציאות שלפני. מצאתי את עצמי במצב שלא הצלחתי לדמיין או לפנטז, והרי זו המהות של יוצר. זה פשוט הפסיק לי ובמשך שבוע ישבתי כמו סמרטוט”, הוא אומר.
- עגנון על המדרכות בימי קורונה
- השחקן אושרי כהן: "איבדנו מזמן את חופש הפרט"
- "הרצון לביטחון כלכלי לא סותר את הצורך לשחק"
מתוך המצב הזה נולד המיזם החדש של אפשטיין “100 שחקנים - תיאטרון בין האוזניים”, הכולל חמש גרסאות אודיו חדשות למחזות המובחרים של שייקספיר “מקבת”, “המלט”, “המון רעש על לא כלום”, “מעשיית חורף” ו”חלום של לילה בלב קיץ”. לא מדובר בתסכית או פודקאסט אלא בחוויית האזנה ייחודית בטכנולוגית 8D שיכולה להתקיים רק באמצעות אוזניות.
“נתקלתי בטכנולוגיה הזו שמשתמשים בה הרבה בעולמות של מוזיקת פופ וריתק אותי לבדוק מה קורה כשזה הופך לדיאלוג או סצנה”, אומר אפשטיין. “פגשתי את המפיק המוזיקלי יונתן ויינריך ותוך כדי טסטים עלה הרעיון של שייקספיר. בסיפורים, בדמויות ובמסרים השייקספיריים הכוח של המילים הופך להיות שחקן ראשי. כשאנחנו עושים הצגה המילה הכתובה היא הבסיס אליו מצטרפים אלמנטים של תאורה, תפאורה, מוזיקה ומשחק והיא הופכת לשחקן קבוצתי. אצלנו המילה הכתובה, השחקן והטכנולוגיה הם שלושת הפרמטרים שמרכיבים את הפרויקט”.
פרנסה ל־150 אנשים
טכנולוגיית 8D מרשתת את טווח השמיעה כשמרכיבים אוזניות ויוצרת חלוקה לשמונה פרמטרים. מחלקת את המרחב השמיעתי ומייצרת רבדים. “זה מאפשר ליוצרי התיאטרון לייצר מיזנסצינה בתוך האוזניים ולשמור על הדרך בה אנו מספרים סיפור. זה לא תיאטרון אבל זה גם לא סיפור חד־ממדי. כשמקבת מדמיין את הפגיון במונולוג הידוע, הוא ממש עובר מתחת לרגליים של המאזין מבחינת סאונד”.
כשמאזינים לגרסת הדמו, מבינים על מה אפשטיין מדבר. על אף שצפיתי בכמה גרסאות של מקבת בעבר, משהו בחוויית ההאזנה בעיניים עצומות העלה בדמיוני גרסה שלא הכרתי. “אנחנו מבקשים מהקהל שלנו לדמיין והמוח משלים לבד את התמונה. אני מקווה שימצאו בקרוב מתווה לפתיחת האולמות כי זה לא הגיוני שפותחים מסעדות, אוטובוסים ובריכות ואותנו לא. אני לוקח חלק במחאות, אבל התפקיד שלנו כאמנים הוא גם להגיב למציאות בימים אלה וריגש אותי להקים פרויקט שייתן פרנסה ועשייה ל־150 אנשים”.
קואופרטיב אמנותי
כדי שהפרויקט יצא לפועל מגייסים בימים אלה במסגרת אתר הדסטארט 350 אלף שקל. “יש לנו תקציב ותוכנית עסקית. כל השחקנים מקבלים את אותו סכום והפרויקט הוא סוג של קואופרטיב, התקציב חשוף לכולם, אין פה אף אחד שבא לתת מכה. יש פה שותפות גורל שחוצה מעמדות, ניסיון, קשרים ויכולות”.
כשהבין שהפרויקט יעסוק במחזותיו של שייקספיר פנה אפשטיין למתרגם ומייסד האתר שייקספיר ושות’ דורי פרנס שנרתם למשימה ובעקבותיו נוספו הבמאים. לצד אפשטיין יביימו אמיר וולף, מירי לזר, רפי ניב ואילאיל סמל, וישחקו 100 שחקני תיאטרון מובילים בהם גילה אלמגור, נלי תגר, גיל פרנק, אביגיל הררי, חן אמסלם, דורון תבורי, אלי גורנשטיין, יניב ביטון ותום אבני. ויש גם ליהוקים מפתיעים כמו גלעד כהנא שיגלם את מקבת, יורם לווינשטיין שיגלם את מלך נורבגיה בהמלט, ורוני קובן בהמון רעש על לא כלום.
“כשפנינו לשחקנים זה היה מרגש, היו כאלה שבכו לי בטלפון. פתאם באתי עם הצעה שהחזירה את הדלק התיאטרלי. זה גם פתח אפשרויות מעניינות של ליהוק כי מלהקים רק על בסיס קול, ולא ויז’ואל ומערך קבלת ההחלטות השתנה. זה לעולם לא יהיה תחליף למפגש חי של אמן ויוצר. אנחנו מייצרים מפגש וירטואלי ולא קונבנציונאלי שלא בא להחליף את המוצר אבל כן מאפשר מפגש בין יוצרים לקהל בימים אלה. עד עכשיו עלו לרשת רק גרסאות מצולמות של הצגות ואנחנו מגיבים למציאות הנוכחית. אנחנו יוצרים חוויה תיאטרלית אחרת”.
לעמוד ההדסטארט של המיזם לחצו כאן