Conference Call
"הכבישים התפנו, והאוטובוסים יכולים לבצע פי 3 יותר משימות"
אורן שובל, מייסד חברת התחבורה החכמה ויה, התייחס בוועידת האונליין של כלכליסט למציאות התחבורתית בתקופת הקורונה ואחריה; "אנחנו רואים הזדמנויות שהתחבורה הציבורית החכמה יכולה לעזור מאוד. אפשר לראות איך אפשר לנצל זאת בצורה יותר יעילה לטובת השירותים הציבוריים. אנחנו לומדים ממה שקורה לא מעט"
"השקנו במספר ערים בעולם שירות תחבורה ציבורית המותאם לעובדים חיוניים אשר נרשמים מראש ואושרו על ידי הרשויות", סיפר אורן שובל, מייסד חברת ויה, בשיחה עם כתב כלכליסט מאיר אורבך. השיחה התקיימה במסגרת ועידת האונליין של כלכליסט: ההייטק הישראלי והמשבר, שהתקיים בשיתוף בנק הפועלים. ויה היא חברת תחבורה חכמה שנוסדה ב-2012 וגייסה לאחרונה 400 מיליון דולר. החברה מעסיקה 500 עובדים ופועלת בכ-100 מדינות בעולם.
- חברת נתיבי ישראל תיתן מענקים לסטארט-אפים בתחום התחבורה החכמה
- אחרי הסגר: העלייה לתחבורה ציבורית תחויב בחבישת מסכה
- ועדת הכספים תדון במשבר התעופה: נציגי האוצר והתחבורה יציגו צעדים נגד קריסת הענף
שובל התייחס למצב התחבורה הציבורית בימי הקורונה ואמר כי "בתקופה המיידית אנחנו רואים הזדמנויות שהתחבורה הציבורית החכמה יכולה לעזור מאוד. אנחנו מדברים עם הרבה עיריות גם על שירות תחבורה ליום של אחרי הקורונה, למשל שיוכלו לדעת מי עלה לאיזה רכב, מה המסלולים, לוודא שהמערכת יעיל. מערכת שמותאמת ויכולה לנהל את הביקושים כדי להכניס את האוכלוסייה לשגרה בצורה אחראית זה משהו שרק מערכות דיגיטליות ומבוססות מידע כמו שלנו יכולות לעשות. חשוב לציין שהיום, כשמסתכלים על תחבורה ציבורית, הרבה אנשים תלויים בזה. יש הרבה עובדים חיוניים שידם אינה משגת תחבורה פרטית, והתחבורה הציבורית היא התשתית שעליה החיים שלהם מבוססים.
"סוגייה נוספת שאנחנו ערים לה היא שעכשיו, כשהכבישים התפנו מרכבים פרטיים ואין פקקים בכלל, מהירות הנסיעה של אוטובוס ממוצע עולה פי 2 או 3. המשמעות היא שאוטובוס יכול לבצע פי 3 משימות, יכול להסיע פי 3 אנשים. מבחינה סטטיסטית, עכשיו כ'שניקינו' את הכבישים מהרכב הפרטי, אפשר לראות איך אפשר לנצל זאת בצורה יותר יעילה לטובת השירותים הציבוריים. אנחנו לומדים ממה שקורה לא מעט".
מה קורה בישראל מבחינת תחבורה ציבורית חכמה?
"אנחנו פועלים במגוון ערוצים. הערוץ המרכזי כרגע הוא באבל של חברת דן שאנחנו מספקים את התשתית הטכנולוגית עבורו. משרד התחבורה הרחיב את השירות בצורה משמעותית לפני כשבוע והוא מכסה עכשיו כמה מיליוני אנשים בכל גוש דן: חולון, פתח תקווה, גבעתיים, רמת גן, ותל אביב. עכשיו היכולת של אנשים במרחב הזה להגיע אל העבודה וממנה או אל מרכזים חיוניים כמו בתי חולים ומהם השתפרה משמעותית כיוון שהתחבורה הציבורית המסורתית ירדה לבערך 25% מהיכולת הרגילה שלה. שירות חליפי כמו באבל בהחלט יעיל בימים כאלה".
מה קורה בניו יורק?
"הייתה הנחיה של העירייה להעביר את השירותים האלה למצב של נוסע אחד בכל רכב, זה שירות שפתוח לציבור ואנחנו עובדים עם העירייה על שירות שיושק בהקדם לעובדים חיוניים שמאפשר למי שכן צריכים פתרון תחבורתי להגיע לאן שצריכים".
ההייטק היה בתקופה טובה מאוד לפני הקורנה ופתאום אנחנו במצב שונה לחלוטין. חל"תים, פיטורים. לדעתך נחזור לשם?
"הייטק זה תחום רחב, יש המון חברות ושירותים שונים שהחברות מספקות. כולם מדברים על חברות כמו זום שפורחת עכשיו ועוזרת לכולם להישאר בקשר, לנהל עסקים וגם להיות בקשר עם חברים ומשפחה. יש חברות נוספות שהתקופה הזו מאוד מחזקת אותן כמו חברות בתחום המשלוחים. יש תחומים כמו תיירות שיכול להיות שיקח לא מעט זמן עד שתהיה התאוששות. אין תשובה אחת ואנחנו כחברה מנסים להבין במסגרת קבלת ההחלטות לחשוב כמה צעדים קדימה ולהיות מוכנים להתפתחויות. יש צורך במוצר שלנו בתקופה כזו ובתקופת היציאה ואנחנו גם מאמינים במודל שלנו כשמסתכלים קדימה ליום שאחרי. לצערי ככל הנראה תהיה תקופת מיתון אחרי הקורונה ויהיה צורך באספקה של תשתיות ציבוריות לאזרחים כי ידם כנראה לא תהיה משגת. תחבורה זה קטר של כלכלה ואם נוכל לעזור לעיריות ומדינות לספק שירותי תחבורה ציבורית בצורה יעילה ונוחה יש לזה פוטנציאל לעזור לחזרה לשגרה".
גייסתם לאחרונה סכום משמעותי של כסף. מה תעשו עם הכסף הזה?
"אנחנו תמיד נהגנו בצורה זהירה ומכובדת עם הכסף שלנו. המשקיעים שלנו הם אנשים מאוד רציניים שיש להם ראייה אסטרטגית על עולם התחבורה ואנחנו צריכים לחשוב ולקבל החלטות תוך כדי תנועה".
--