ועידת ניו יורק
סמנכ"ל המחשוב של אל על: "האתגר - להטמיע את הדיגיטל ולהיות מוכן לשינויי ה־AI"
שחר מרקוביץ' סקר את מהפכות התעופה החכמה והתעופה הדיגיטלית שמתרחשות בתחומו: "צריך ללחום בשתי החזיתות בו־זמנית"
"תחום התעופה הוא אחת התעשיות המורכבות ביותר בעולם", אמר שחר מרקוביץ', סמנכ"ל מחשוב ודיגיטל באל על בוועידת Mind the Tech 2019 של "כלכליסט". מרקוביץ הסביר שלא מדובר רק בהטסת נוסעים מנקודה א' לנקודה ב': "אל על היא אחד מעסקי ההסעדה הגדולים ביותר בארץ, שמספק ארוחות ל-6 מיליון נוסעים מדי שנה".
- "אפשר לחזות את הפשע, לא צריך לחכות שהוא יתבצע"
- "הצ'ט בוטים מציעים דרך מעניינת להפוך את הערוצים הדיגיטליים ליותר אנושיים ואישיים"
- לראשונה בעולם: האיחוד האירופי קבע עקרונות אתיים לשימוש בבינה מלאכותית
לדבריו, אל על היא גם עסק אי־קומרס שמוכר כרטיסים, חברה שמספקת שירותי תחזוקה וגם תעשייה מוצפת ידע. "טרה ביט של דאטה מונפק מכל טיסה", הסביר מדוע לדעתו התעופה צפויה להימנות עם התעשיות שיושפעו ביותר מהתפתחויות בעולם הבינה המלאכותית (AI).
"לכל טכנולוגיה חדשה יהיו תמיד מאמצים מוקדמים, אחר כך יצטרפו הרוב ואז היא הופכת לנורמלי החדש ושיעור ההצטרפות שוב יורד", הסביר מרקוביץ' כיצד חדשנות עובדת בעקומת S . "אנחנו מכירים לא מעט חברות שלא שרדו את השלב האחרון של הנורמלי החדש. יש חברות שיודעות לטפס על העקומה ולהשתנות עם כל טכנולוגיה חדשה, כמו מיקרוסופט, שעברה והסתגלה לכל מהפכה חדשה בעשורים האחרונים, וכיום היא אחת מחברות הענן המובילות".
לטענת מרקוביץ', עולם התעופה נמצא בעיצומם של שני שינויים משמעותיים: תעופה חכמה ותעופה דיגיטלית. "עקומת ה־S הבאה תהיה סביב בינה מלאכותית וסביב השאלה מי יכול למנף את הידע טוב יותר", אמר. "האתגר עבורנו הוא ללחום בשתי החזיתות האלו בו זמנית — מצד אחד להטמיע את הדיגיטליזציה ומצד שני להיות מוכנים לשינויי הבינה המלאכותית".
מרקוביץ' הצביע על הנכס הגדול של אל על בחבירה לחדשנות הישראלית והעניק כמה דוגמאות לשיתופי פעולה מעניינים: "למשל, אנחנו עובדים עם סטארט־אפ ישראלי שפיתח בוט היברידי שמסייע לשירות הלקוחות", סיפר. "יש לנו גם פיילוט עם חברת האוטומוטיב ארגוס, ואנחנו בודקים עם הטכנולוגיה שלהם ישימה גם לתעופה. דוגמה אחרת היא רחפן שטס סביב למטוס בחיפוש ליקויים ותקלות".