ועידת התחזיות
חדוה בר: "הבנקים צפויים לקצץ עוד 6,000 משרות עד 2020"
המפקחת על הבנקים אמרה בוועידת התחזיות של "כלכליסט" כי "היום בזכות הטכנולוגיה ניתן לקבל שירות טוב יותר. בנוסף, משקי הבית נהנים היום מירידה בעמלות, בתחום העו"ש למשל ניתן לחסוך 75%". לשאלה אם יוקם בנק חדש השיבה: "היוזמה צריכה להגיע מהמגזר העסקי"
- איילת שקד: "בית משפט צריך לגלות ריסון ולבטל חוקים במקרי קיצון ולא כמו שקורה היום"
- תמיר פרדו: "הסייבר יכול לגרום נזק ששום טייסת בעולם לא מסוגלת לעשות"
- בואו נדמיין לכמה דקות שבשנה הבאה נתניהו יסיים את כהונתו, כך או אחרת
לדברי בר, "לא רואים כרגע ירידה בריביות. יכול להיות שהשינוי שאנו חווים עכשיו יביא לכך שמשקי הבית ייקחו יותר הלוואות ולכן הסיכון יעלה ואז הדבר יפעל להעלאת הריביות. ביחס לעולם, הריביות לא גבוהות ובתחום כרטיסי האשראי הן אפילו נמוכות. ולכן בריביות קשה להעריך לאן הדברים יילכו".
"הכותרת בעיתון משנת 2015 אמרה את הדבר הבא: 'תחרות במערכת הבנקאות, הצחקתם את בנק ישראל'. בנק ישראל פועל להבטחה שאף בנק לא יקרוס ולכן מונע הקמתם של בנקים חדשים. אנחנו לא שאננים והציבור מרגיש את זה", הוסיפה בר.
בר ציינה כי בשנתיים האחרונות התרחשו מספר שינויים גדולים בעולם הבנקאות: נחקקו מספר חוקים במטרה לקדם את התחרות בתחומי הפיננסיים ובבנקאות; הפיקוח על הבנקים נקט בצעדים פרואקטיביים לקידום התחרות לטובת משקי הבית והעסקים הקטנים; ובמקביל, העולם הפיננסי החל לעבור מהפכה דיגיטלית - טכנולוגית, שיוצרת לחץ תחרותי בתחומי הבנקאות בישראל, בדומה למתרחש במדינות רבות בעולם בשנים האחרונות.
"נשאלת השאלה האם רואים ניצני שינויים של תחרות? והתשובה היא כן ומשקי הבית נהנים ממנה. יש גם שאלה כיצד מודדים את זה. ראשית שירות ומגוון, מצפים גם שהתחרות תתבטא במחירים, שהעמלות יירדו. ושלישית – שינויים במבנה השוק, ויש כבר עכשיו שינוי בכך. אנו מצפים שזה יימשך.
"מבחינת השירות - יש שיפור. תשוו היום לעומת כמה שנים אחורה. היום זמינות השירות הרבה יותר גבוהה, ניתן לצרוך 24/7 מהסלון בבית, מגוון ערוצי התקשורת מאוד השתנה - היום בזכות הטכנולוגיה ניתן לקבל שירות טוב יותר. והבנקים מתחרים על חדשנות. בנקים מאפשרים ניהול דיגיטלי של תיק השקעות.
"בתחום השירות והמגוון ללקוחות - הלחץ התחרותי והטכנולוגיה המתפתחת מובילים לכך שהבנקים משקיעים עשרות ואף מאות מיליוני שקלים בחדשנות, השקעה שהופכת את השירות הבנקאי לזמין ונוח הרבה יותר ללקוחות. לדוגמה: העברה בנקאית - בשנת 2008 היה צורך לגשת לסניף וזה עלה 43 שקלים. בשנה האחרונה הבנקים פיתחו ורכשו אפליקציות לתשלומים מיידים וללא עמלה. התחרות של הבנקים על השירות ללקוחות באה לידי ביטוי גם במגוון ערוצי התקשורת בין הבנקים ללקוחותיהם –סניפים, דיגיאל או שילוב, כל בנק והאסטרטגיה שלו. מדובר בתחרות על מגוון , תחרות על הלקוח", אמר בר.
עם זאת אמר המפקחת על הבנקים כי "לא הכול עובד כמו שצריך. רואים שהמעבר לבנקאות דיגיטלית שכרוך גם בסגירה של סניפים מוביל לחיכוכים וקשיי הסתגלות בין הלקוחות לבין הבנקים. לעתים המכונות לא עובדות, יש תקלות באפליקציות – ואנחנו בפיקוח פועלים בהיבט הזה. דרשנו למשל שהבנקים יעשו חינוך דיגיטלי - כלומר יש מה לשפר בתחום השירות".
בר ציינה, כי חברות כרטיסי האשראי שמבינות שיעמדו עוד רגע לב,ד חתמו הסכמים מאוד דרמטיים עם גופים שונים, והמשמעות היא ירידה נוספת שצפויה בעמלות לעסקים קטנים. "ישראכרט למשל חתמה על הסכם עם להב - ארגון העסקים הקטנים, והתחייבה להוריד את העמלות. גם המאגד גמא עשה הסכם עם חברת כאל להורדה דרמטית בעמלות הסליקה. בנוסף, חברת סליקה חדש, טרנזילה, קיבלה רישיון. יש כאן שינוי מאוד דרמטי שהמשמעות שלו היא תחרות אמיתית וגדולה".
בר הדגישה כי משקי הבית נהנים היום מירידה בעמלות. "באמצעים הישירים ניתן לחסוך 75% בתחום עו"ש, יש ירידה של 40% בתחום העברות מט"ח ועוד. בנובמבר נכנסה לתוקף הוראה חדשה של הפיקוח שדורשת מהבנקים לגלגל לצרכנים חסכון עלויות של הדיגיטל בדמות ירידה בגובה העמלות. לפי נתוני בנק ישראל 51% מהפעולות הבנקאיות מבוצעות בדיגיטל – זאת אומרת שמי שפועל בדיגיטל חוסך כסף".
"גברה התחרות בתוך מערכת הבנקאות"
בר ציינה כי בתחום מבנה השוק הפיננסי ניכר שינוי משמעותי, שמוביל גם הוא להתגברות התחרות על משקי הבית והעסקים הקטנים. "בשנים האחרונות גדל מאוד מספר הגופים הפיננסיים המציעים הלוואות למשקי הבית. בעוד שלפני מספר שנים לקוח שהיה מעוניין בהלוואה יכול היה לגשת לבנק שלו בלבד, כיום אותו לקוח יכול לפנות גם לבנק אחר שבו אין לו חשבון; לחברת כרטיסי אשראי, לנותן אשראי חוץ בנקאי, לקופת הגמל או קרן ההשתלמות שלו ולפלטפורמת הלוואה בין אנשים (PTP). כל ההצעות הללו זמינות ללקוח והוא יכול לערוך סקר שוק באמצעות חיפוש מהיר באינטרנט ופניה לגופים השונים מרחוק.
"בנוסף, בשנתיים האחרונות גברה התחרות בתוך מערכת הבנקאות בין שני הבנקים הגדולים (פועלים ולאומי) לבנקים הבינוניים (מזרחי, דיסקונט והבינלאומי). נתח השוק באשראי של שני הבנקים הגדולים באשראי ירד מכ- 57% בתחילת 2016 לכ- 54% בסוף 2017, ובמקביל עלה נתח השוק באשראי של הבנקים הבינוניים לכ-41.5%. הגורמים שתרמו להגברת התחרות בתוך המערכת הם, בין השאר, דרישות ההון הגבוהות יותר שדרש הפיקוח על הבנקים משני הבנקים הגדולים, וכן האסטרטגיה העסקית התחרותית יותר שבה נוקטים כיום הבנקים הבינוניים", אמר בר.
לסיכום ציינה המפקחת על הבנקים כי הבנקים צפויים לצמצם עוד 6,000 משרות עד 2020. בהתייחסותה להקמתם של בנקים חדשים אמרה: "כדי שיהיה בנק חדש צריך שהיוזמה תגיע מהמגזר העסקי".
בר הבטיחה כי ב-2018 "נעשה מהפיכה במידע - הראשונה היא תעודת זהות בנקאית דיגיטלית ואותה נאפשר להעביר באופן דיגיטלי בלחיצת כפתור וזה יאפשר ללקוח לבצע תחרות בין הבנקים".
".