סיבוב פרסה? רק 30% מהמנכ"לים שוקלים לשלב עבודה מהבית
סקר התחזיות של KPMG מצביע על שינוי בהלך הרוח של מנהלי החברות הגלובליות: 21% בלבד מעדיפים עבודה מרחוק לעומת 73% לפני שנה. 55% חוששים כי גישת עובדיהם לחיסונים תעכב חזרה למשרד
בעוד מבצעי החיסונים נגד נגיף הקורונה נמשכים ברחבי העולם, כמחצית מהמנכ"לים (45%) של חברות גלובליות לא צופים חזרה לשגרה לפני 2022, כך עולה מסקר תחזיות המנכ"לים 2021 של פירמת רואי החשבון KPMG העולמית. זאת בהשוואה לכמעט שליש אשר צפו כי החזרה לשגרה תתרחש עוד השנה.
רבע מהמנכ"לים העידו כי המודל העסקי שלהם השתנה לתמיד בעקבות המגפה.
- במו"מ על השכר: מי צריך להיות הראשון שנוקב במספר?
- ממסיבות בתל אביב לסטארט-אפ מצליח בעמק הסיליקון
- איך להפסיק לחשוב יותר מדי - ולקבל החלטות בעבודה
רוב המנכ"לים (55%) מודאגים מהגישה של עובדיהם לחיסוני קורונה, מה שמשפיע על הצפי לחזרה למשרדים. 90% מהמנכ"לים שוקלים לבקש מהעובדים לדווח כאשר יחוסנו ושליש מהם מודאגים מכך שדיסאינפורמציה לגבי החיסונים תמנע מעובדים רבים להתחסן.
"סקר KPMG, שכלל השנה 500 מנכ"לי חברות גלובליות מובילות מהמדינות הגדולות בעולם, בחן את המציאות העסקית החדשה בעקבות נגיף הקורונה. הסקר מאיר שתי נקודות מרכזיות שיהיו לדעתנו בעלות השפעה מכרעת על הכלכלה בשנה הקרובה. הנושא הראשון הוא החזרה האיטית לשגרה. שלא כמו בישראל, בעולם מתקדמים לאט יותר בנושא חיסון האוכלוסייה, וכרגע עוד לא רואים את אפקטיביות החיסונים, והמנכ"לים מתקשים לראות חזרה למציאות עסקית 'נורמלית' לפני שנת 2022", אמר ערן שלו, שותף מנהל, KPMG סומך חייקין.
"ההיבט השני הוא החשש שהעלו רוב המנכ"לים לגבי הנגישות הנמוכה של עובדיהם לחיסון הקורונה — מגמה שעתידה להשפיע הן על החזרה לשגרה, וכן על שרשרת האספקה. הגבלות תנועה, או צמצום בכוח העבודה במדינות בהן הקורונה עדיין מכתיבה את סדר היום, עלולות לשנות תחזיות עסקיות הקשורות למקורות אספקה גלובליים, ייצור, לוגיסטיקה ושינוע. מגמה זו עלולה להשפיע גם על חברות ישראליות שמחזיקות בפעילות גלובלית".
הנורמלי החדש הוא די ישן
למרות הדיון הנרחב ב"נורמלי החדש" רוב המנכ"לים תופסים את החזרה לשגרה כחזרה לעבודה מהמשרד. 76% מהמנכ"לים רואים בעידוד מצד הממשלות לחזור ל"נורמלי" כאיתות לעסקים לבקש מהעובדים לחזור למשרדים. המגפה אמנם הוכיחה שניתן לעבוד מרחוק אבל מרבית המנכ"לים עדיין חוששים ממעבר לעבודה מרחוק באופן קבוע. רק שלושה מכל עשרה מנכ"לים שוקלים לעבור למודל עבודה היברידי, בו העובדים מגיעים למשרד בין יומיים לשלושה בשבוע. כתוצאה מכך, רק חמישית (21%) מחפשים עובדים שיעבדו בעיקר מרחוק, שינוי משמעותי לעומת השנה שעברה אז 73% השיבו כי יעסיקו עובדים שיעבדו באופן קבוע מרחוק. בנוסף 61% מהמנכ"לים אמרו כי ימתינו עד ש־50% מהאוכלוסייה יהיו מחוסנים לפני שיתחילו בהחזרת העובדים למשרדים.
בחצי השנה האחרונה חל שינוי בצפי של המנכ"לים לגבי שטחי המשרדים. בעוד שבאוגוסט 2020 כמעט 70% השיבו כי הם מעוניינים לקצץ בשטח המשרדים, בחודשים האחרונים רק 17% מהמנכ"לים השיבו כי הם מעוניינים בכך. 14% מהמנכ"לים בסקר של 2021 אמרו כי יבחנו אפשרות לשימוש בחללי עבודה משותפים על מנת לאפשר יותר גמישות לעובדים.
ישקיעו באבטחת סייבר
גם אם סביבת העבודה לא תשתנה מהותית, הדאגה לבריאות ובטיחות העובדים כן תוביל לשינויים. כך למשל 21% מהחברות יבקשו לדעת אם לקוחות ומבקרים במשרדיהן מחוסנים ו־26% מתכננות להפחית את הטיסות הבינלאומיות עד לסיום המגפה.
במהלך הסגרים במדינות השונות חברות רבות עברו לעבודה מרחוק, כך שאבטחת מידע הפכה להיות קריטית לארגונים. כתוצאה מכך, מנהלים גלובליים זיהו את איומי הסייבר כגורם העיקרי שישפיע על הצמיחה והפעילות שלהם בשלוש שנים הקרובות. אבטחת סייבר דורגה כחשובה יותר מרגולציה, מסים ואתגרים של שרשרת אספקה, כך לפי הסקר.
השנה מנהלים מתכננים להתמקד ולהשקיע יותר בטכנולוגיות דיגיטליות, כאשר 52% מהם מתעדפים אמצעי אבטחת סייבר, 50% מתמקדים בטכנולוגיות לקוח במרכז ו־49% ימקדו את מאמציהם בתקשורת דיגיטלית. 61% אף מתכננים לשפר את היכולות הדיגיטליות שלהם באמצעות רכישת חברות אחרות שלהן טכנולוגיה דיגיטלית שמסוגלת לשנות את חוויית הלקוח שלהם או את הצעת הערך שלהם.
ההצטרפות המחודשת של ארה"ב להסכם פריז וועידת האו"ם לשינויי האקלים (COP26) שתיערך בהמשך השנה גם הם השפיעו על הלך הרוח בקרב מנכ"לים. לפי הסקר 49% מהם מתכננים להנחיל נהלי קיימות וסביבה קשוחים יותר. רוב מוחלט (89%) מעוניין לשמר את ההתקדמות בתחומי הקיימות והאקלים שהושגו במהלך המגפה.
"לפני שמתקבלות החלטות גורליות, מנכ"לים רוצים להיות בטוחים שהעובדים שלהם מוגנים בפני הווירוס. החיסון מספק למנהלים מנת אופטימיות בעת שהם מתכוננים למציאות החדשה, ולתרחישים שונים בשווקים שונים שעשויים להשפיע על הפעילות שלהם", אמר ביל תומאס, מנכ"ל ויו"ר גלובלי של KPMG.
"המחקר שלנו מראה שחלק מהמנהלים נקטו באמצעים נוקשים במהלך המשבר על מנת לשנות את מודל הפעילות שלהם, את הדרך בה הם עובדים, האיצו פרויקטים של טרנספורמציה, חלקם
מבחירה וחלקם מתוך הכרח. המגפה היתה גם מאיץ עבור מנכ"לים לבחון את התפקיד שממלאים הארגונים שלהם בחברה. הרבה מהם הביעו את דעתם בנושאים שבעבר אולי נמנעו מלהגיב עליהם בפומבי — משינויי האקלים, עד לתמיכה בקהילות המגוונות בהן הם פועלים — ואנחנו צריכים להמשיך לשמוע את הקולות האלה. יש עוד הרבה מה לעשות".
הסקר כלל 500 מנכ"לים מ־11 מדינות (אוסטרליה, קנדה, סין, צרפת, גרמניה, הודו, איטליה, יפן, ספרד, בריטניה וארה"ב). כל הארגונים שהשתתפו בסקר הם כאלה עם הכנסות של למעלה מ־500 מיליון דולר בשנה ול־35% מהחברות שהשתתפו יש מחזור שנתי של יותר מ־10 מיליארד דולר.