$
רכב

איך יוצאים מהשקע: 4 מפתחות להתנעת הרכב החשמלי

החל באמצע 2021 צפוי לגדול היצע הרכבים החשמליים העממיים שיגיעו מאירופה, התחרות בין יצרנים סינים על הצרכן הישראלי תגבר ופולקסווגן תעלה הילוך בתחום. אך כדי שהרכב החשמלי יורגש היטב בכבישים, דרושה גם התערבות רגולטורית מול ציי הרכב

תומר הדר 20:2229.03.21

שוק הרכב הישראלי, אם להאמין לכותרות, נמצא בימים אלה בעיצומו של מהלך חדירה מסיבי של מכוניות חשמליות. בפועל, כמובן שהמצב שונה: אם בוחנים את טבלאות פילוח המכירות של יבואני הרכב, מגלים שרכב חשמלי עדיין נמצא במקום נמוך מאוד במסירות, גם עם טסלה ויתר מותגי היוקרה. בשוק של מעל 250 אלף מכוניות בשנה, פלח השוק של הרכב החשמלי אינו תופס, נכון לשלהי חודש מרץ, אפילו אחוז בודד.

 

 

 

ישראל עדיין מפגרת בהרבה אחרי העולם בתחום מכמה סיבות, החל בתמחור וכלה בהיעדרה של רשת טעינה מתאימה, שלא לדבר גם על נכונותו של הציבור לרכוש. אבל הגורמים הללו לא צריכים להרפות את ידי הרוכשים הפוטנציאליים. חדירה מסיבית של רכב חשמלי עשויה להתחיל במחצית השנייה של השנה, גם אם באופן מהוסס משהו. בכל מקרה, השנה תהיה הזירה שעליה יקבע הקרב שיתרחש בשנים הקרובות על נושא הובלת שוק הרכב החשמלי, שוק שישחק לפי כללים שונים לחלוטין משוק רכבי הבנזין והדיזל.

 

ההיצע: יגיעו שאריות מאירופה

 

שוק הרכב הישראלי ה"אמיתי" עדיין לא העז להיכנס למשחק החשמלי. הכוונה היא ליבואני הרכב הגדולים שנמנים עם חמשת המקומות הראשונים בטבלת המכירות, כלומר יונדאי, קיה, טויוטה, סקודה ומיצובישי. נכון שליונדאי יש מכונית חשמלית – האיוניק, שנמכרת בישראל במספרים מצומצמים, אך קשה שלא לשים לב למשל שסקודה אניאק, רכב הכביש־שטח החשמלי של סקודה, נעדר מן השוק. לטויוטה אין בכלל חשמלית להציע. כאן יש להבין את האופן שבו יצרני הרכב חושבים: מחד, היצרנים מייצרים כיום מכוניות עממיות חשמליות, כלומר למשל קיה סול החשמלית שאינה מיובאת ארצה, או האיוניק. אבל מבחינה אסטרטגית היצרנים בונים על רכבי כביש־שטח שיהיו מסעירים, למשל המכוניות הקוריאניות אשר חולקות מכלולים: יונדאי איוניק 5 וקיה EV6, צמד רכבי כביש־שטח בעלי עיצוב קיצוני אשר הוצגו ממש לאחרונה. אם וכאשר רכבים כאלה יגיעו לישראל, מחירם יהיה כנראה גבוה, מה שרק יקבע יותר את מעמדם של רכבים חשמליים כמוצר צריכה יקר.

 

 

קיה EV6. היצרן בונה על כביש-שטח חשמלי מסעיר קיה EV6. היצרן בונה על כביש-שטח חשמלי מסעיר

 

אבל יצרני הרכב הגדולים כן מייצרים מכוניות חשמליות בעלות "ניחוח עממי", כאלה שאולי לא מתהדרות בעיצוב קיצוני אבל עושות את העבודה. ראו ערך קיה נירו חשמלית. הבעיה עם רכבים אלה, בעיה שלא ברור כיצד תיפתר, היא שהמחיר שלהם גבוה מסיבות שונות לחלוטין: כיום יצרני הרכב הגדולים שרוצים למכור מכוניות באירופה חייבים לשווק מספרים גדולים מאוד של מכוניות חשמליות בצרפת, בגרמניה ובספרד. כך שדווקא באירופה כל המכוניות החשמליות שאינן הרפתקניות, קיצוניות, ביצועיסטיות, מתקבלות בברכה על ידי לקוחות שרק רוצים משהו שלא יהיה שונה מהותית ממכוניות הבנזין והדיזל. כאן נכנס לתוקף מבנה ההשפעה של המיסוי באירופה, יותר נכון המתנות שמקבלים באירופה. עד לפני פרק זמן קצר רוכשי רכב חשמלי באירופה קיבלו מהממשלות מענקי רכישה נדיבים, מה שלא קיים בישראל. המענקים הקפיצו את המכירות, אבל כעת לממשלות בגרמניה, בריטניה ואיטליה נגמר הכסף. ולכן הביקוש לרכב חשמלי צונח. ברגע שהביקוש לרכב חשמלי באירופה צונח, בישראל אפשר ליהנות מן השאריות, מה שיקרה ככל הנראה במהלך המחצית השנייה של השנה.

 

התחרות: הסינים יחזקו אחיזה

 

בכל מקרה, עדיין לא נולדה מכונית חשמלית אשר מוצעת לקונים בישראל במחיר עממי של פחות מ־100 אלף שקל, מה שהופך את הזכות להיות ירוק לנחלתם של עשירים בלבד. אבל החודשים הקרובים צפויים להיות סוערים במיוחד בזירה אחרת שכללי המשחק שלה שונים: זירת היבוא של הרכב החשמלי הסיני. כרגע נמצאים בישראל כמה רכבי אב־טיפוס של יצרני רכב סינים ששמותיהם זרים לאוזניים מערביות ובחלק מן המקרים גם היבואנים שלהם הם פרצופים חדשים בקהל: ג'יאומטרי, נבס, סקאיוול. שמות אלה כנראה יהפכו נפוצים במהלך המחצית השנייה של השנה, אבל כללי המשחק יהיו שונים.

 

 

lynk&co. אחד היצרנים הסיניים שצפויים להגיע לארץ lynk&co. אחד היצרנים הסיניים שצפויים להגיע לארץ

 

את היבואנים ניתן לחלק לאלה שהיצרן שלהם מוגבל על ידי משרד התחבורה ואלה שלא. רק לאחרונה פרסם משרד התחבורה מסמך שמאריך את משך המגבלה על יבוא רכב סיני (400 יחידות מכל דגם) עד סוף 2023. המגבלה אינה תקפה לגבי יצרנים שיש להם תקינה אירופית, כלומר הרכבים שלהם מיועדים לשיווק גם באירופה, כלומר למשל AIWAYS, אשר יכולים לייבא כמה מכוניות שרק ירצו בשנה. בכל מקרה, 2021 היא השנה שבה יחסו של הצרכן הישראלי לרכב סיני ייקבע, ולכן סביר להניח שמהר מאוד מותגים סיניים נוספים שמחזיקים בתקינה אירופית ובפס הייצור של רכב כביש־שטח חשמלי עתידני, למשל lynk&co, יגיעו לארץ כדי לבסס אחיזה, לא מעט הודות למאמצים מוגברים של היבואנים שמחזיקים בזיכיון הרדום שלא מיהרו לנצל עד היום.

 

ציי הרכב: מה יעשה הרגולטור

 

סוגיה בעייתית במיוחד נוגעת לשלושה־ארבעה מקנייני המכוניות הגדולים ביותר בישראל: ציי הרכב. נכון להיום, מעל 30% מהמכוניות החדשות שנמכרות בישראל מגיעות פחות או יותר לידי שלמה, אלבר ואלדן. מדובר בשלוש חברות ציבוריות שדיווחיהן מהשנים האחרונות כמעט ואינם מפרטים דבר על אודות רכישה של רכב חשמלי לציים, היקף הסיכון הטמון בה מבחינת גרט וכו'. הסיבה לכך היא שהחברות האלה כמעט ואינן רוכשות רכבים חשמליים ולמען האמת גם לא ימהרו לרכוש, אולי פרט לאי־אלו תרגילי יחסי ציבור שיסוכמו מול לקוחות גדולים שבהם ירכשו רכבים חשמליים כדי להבטיח שהמשקיעים יהיו מרוצים והחברות הגלובליות שחולשות על החברות הישראליות יהיו מרוצות מהגרין ווש הישראלי.

 

 

יונדאי איוניק 5. המחיר צפוי להיות גבוה יונדאי איוניק 5. המחיר צפוי להיות גבוה

 

שני הגורמים היחידים שיכולים לשנות את רוע הגזירה יהיו או דרישה מלמטה או הוראה מלמעלה, כלומר או הוראה של הרגולטור שתדרוש מחברות להחזיק צי רכב חשמלי או דרישה של העובדים. בשני המקרים הסיכוי קלוש: כל עוד במדינת ישראל לא קיים מנגנון של מיסוי רכב לפי שימוש, המדינה ממשיכה להרוויח ממיסוי דלק ואין לה שום אינטרס לשנות את המצב. ומלמטה, תרבות החזקת הרכב הצמוד בישראל אמנם הצטמצמה, אבל עדיין מסתמכת על פזומט פתוח. כיום, במיוחד מי שעדיין מחזיק רכב צמוד, עושה זאת בגלל יתרון הדלק, מה גם שבמקרה של חברת הליסינג אשר תספק את הרכב, החשש מפני גרט וירידת ערך ימשיך להיות משמעותי, מה שכמובן ימנע מחברות הליסינג להציע לעובדים מלכתחילה רכב חשמלי בליסינג במחיר שפוי.

 

האיום הגרמני עולה לכביש

 

קשה להתעלם מהעובדה שבכל הנוגע לרכב חשמלי, יצרנית רכב אחת עושה הרבה יותר רעש מאחיותיה. מדובר בקבוצת פולקסווגן, עדיין אחוזת אשמה על פרשת דיזלגייט, המכינה ארסנל ענק של דגמים חשמליים, החל במכונית עירונית קטנה של סיאט וכלה במכוניות מנהלים גדולה, דגמים אשר ייסעו כולם בכוח חשמל בלבד.

 

 

פולקסווגן ID4. היצרן הגרמני יוצא בשורה של דגמים פולקסווגן ID4. היצרן הגרמני יוצא בשורה של דגמים צילום: ULI_SONNTAG

 

בניגוד ליצרני הרכב הסינים וגם בניגוד ליפנים ולקוריאנים, פולקסווגן העולמית כבר נמצאת בתחילתו של מסלול ברור מאוד ליצירת עשרות דגמים קטנים, גדולים, לכביש וגם לשטח. המהפך של פולקסווגן צפוי להתחיל השנה ועד כה יבואנית פולקסווגן, קבוצת צ'מפיון, שומרת על דממה מפתיעה בכל הקשור ברכב החשמלי ביחס להצהרות היצרן, שבינתיים הציג כבר דגמים חשמליים ראשונים מסדרת ה־ID החדשה, את ID3 העירונית ואת רכב הכביש־שטח ID4.

 

גם במכוניות הבנזין והדיזל בפולקסווגן ישראל לא ממש נהנים מנתח שוק גדול, ואפילו פולקסווגן גולף, הדגם המוכר ביותר של היצרנית, הגיעה לארץ רק החודש, כמעט שנתיים לאחר השקתה בעולם. אבל מחציתה השנייה של 2021 צפויה להיות שונה מאוד עם הגעתם הצפויה של דגמים חשמליים של פולקסווגן וסקודה, שמהווים רק התחלה של מדיניות אגרסיבית במיוחד של יצרן שבניגוד לחבריו מתכונן למחוק מהר את מכוניות הבנזין מההיצע.

 

יתרה מזאת, לא ניתן להתעלם מן העובדה שהשנה קבוצת אלייד רכשה 50% משלמה מוטורס, יבואנית אחד המותגים הסיניים היותר מעניינים — BYD, כך שבמחציתה השנייה של 2021 עשויה לקום בישראל יבואנית חדשה־ישנה שעד 2025 תשלוט בחלק ניכר משוק הרכב החשמלי.

x