המחקר שקובע: בישראל קונים פחות מכוניות חשמליות מבלטביה, אבל אמורים לקנות כמו בצרפת
לפי ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה, ככל שהתמ"ג לנפש במדינה מסוימת גבוה יותר - כך עולה הסיכוי שתושבי אותה מדינה ירכשו מכונית חשמלית; כך, בריטניה, גרמניה וצרפת מובילות את המכירות, לטביה ואסטוניה סוגרות את הדירוג
הסיכוי לרכוש מכונית חשמלית יורד ככל שהתמ"ג לנפש קטן - כך עולה ממחקר אשר מפרסם ה ACEA, ארגון הגג של יצרני הרכב באירופה.
- "אם ארה"ב לא תתעורר סין תכבוש את שוק המכוניות החשמליות בעולם"
- האם זו המכונית החשמלית הזולה ביותר שתשווק בישראל?
- אמזון הזמינה 1,800 טנדרים חשמליים ממרצדס: "בונים את הצי הידידותי בעולם"
ה-ACEA אשר מאגד את כל יצרני הרכב אשר משווקים ומייצרים מכוניות באירופה, נמצא בימים אלה בבעיה: האיחוד האירופי דורש הפחתה מיידית של שיעור פליטת המזהמים של המכוניות החדשות, אך הציבור ביבשת אינו ממהר לאמץ את המכוניות החשמליות.
לפיכך, ה-ACEA ממהר להפנות אצבעה מאשימה אל שלל גורמים סביבתיים - החל בהיעדר תשתית טעינה הולמת וכלה גם בכלכלתן של מדינות. עם זאת, המחקר של ה-ACEA מעלה לא מעט נתונים חשובים. המחקר, המתייחס לנתוני 2019 (שנה בה נמכרו בישראל קומץ מכוניות חשמליות, בעיקר מדגמי יוקרה) קובע כי ככל שהתמ"ג לנפש במדינה מסוימת גבוה יותר - כך עולה הסיכוי שתושבי אותה מדינה ירכשו מכונית חשמלית.
מניתוח הנתונים עולה כי בריטניה היא המובילה האירופית - 3.1% מהמכוניות שנמכרו בממלכה המאוחדת בשנה שעברה לא פלטו מזהמים כלל. התמ"ג לנפש בבריטניה ב-2019 היה 49 אלף דולר. במקום השני ניצבת גרמניה ש-3% מתושביה רכשו מכונית חשמלית אשתקד. התמ"ג לנפש במדינה היה 53.8 אלף דולר. בצרפת, 2.8% מהתושבים התחדשו בשנה שעברה ברכב חשמלי – עם תמ"ג לנפש בגובה 46 אלף דולר.
בצידו השני של המתרס באיחוד האירופי ניצבות מדינות שמצבן הכלכלי שונה לחלוטין. כך, לפי הנתונים, באסטוניה רק 0.3% מהמכירות של מכוניות חדשות היו של רכבים חשמליים, מה שמדרג אותה במקום הגרוע ביותר באיחוד האירופי. התמ"ג לנפש של אסטוניה הוא 27 אלף דולר. במקום הלפני אחרון ניצבת לטביה ש-0.4% מתושביה קנו בשנה שעברה מכונית חשמלית - התמ"ג לנפש במדינה עמד ב-2019 על 22.4 אלף דולר. גם סלובקיה ניצבת במקום גרוע עם 0.4% מהמכירות ותמ"ג לנפש של 22.8 אלף דולר.
היכן ניצבת ישראל ביחס לאיחוד האירופי? התשובה: כמו המדינות הגרועות ביותר. כך, מכירות של מכוניות חשמליות בשנה שעברה תפסו בשוק הרכב הישראלי כ-0.4% ממכירות הרכב החדש. בשנה שעברה עיקר המסירות היו של רכבי יוקרה ואילו השנה הצטרפו לשוק הישראלי דגמים "עממיים" חשמליים חדשים. אך הנתונים של ה-ACEA מציבים תעלומה גדולה יותר: בניגוד ללטביה, סלובקיה ואסטוניה, התמ"ג לנפש של ישראל גבוה משמעותית - כ-44 אלף דולר ב-2019, מתקרב לזה של צרפת, מדינה שאימצה את החשמליות בשנה שעברה באופן מרשים - עוד לפני פרוץ הקורונה ותמריצי הרכישה של יצרני הרכב והממשלות השונות באירופה.
מדוע הישראלים לא ממהרים לאמץ את החשמליות? התשובה מגוונת וכוללת היעדר עמדות טעינה, היעדר תמריצי שווי שימוש מתאימים ועוד - אך עם זאת קשה גם להתעלם מן העובדה שהמכוניות החשמליות בישראל יקרות. כפי שפורסם ב"כלכליסט" מחיר החשמליות ה"עממיות" רחוקים מלהיות עממיים – ובהיעדר תמריצים נוספים מצד המדינה על מס הקנייה המופחת, שניכר שאינו מעודד את יבואני הרכב לסגור את הפער ממכוניות הבנזין, נדמה שגורלן של החשמליות בישראל נחרץ.