להציל את אירוס הארגמן: אלפי דונמים בשפלה יוגדרו כשטחים פתוחים
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית, לפיה 4,600 דונם בין ראשון לציון לנס ציונה יוגדרו כשטחים פתוחים המוגנים מבנייה, ביניהם גן האירועים "גן הוורדים"
המדינה מצילה את אירוס הארגמן: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז החליטה להפקיד תוכנית להתנגדויות הציבור, לפיה אלפי דונמים באור השפלה יוגדרו כשטחים פתוחים שאינם מיועדים לבנייה. על פי התוכנית, שטח בן 5,400 בין ראשון לציון לנס ציונה יוגדר כאזור נופש מטרופוליני - האירוס; 85% מהשטח - כ-4,600 דונם - יוגדרו כשטחים פתוחים. גן האירועים "גבעת האירוסים", המשתרע על פני שטח של 60 דונם, יוגדר כשמורת טבע. ההחלטה התקבלה במסגרת הדיון לשינוי תוכנית המתאר המחוזית המייעדת שטחים בכל מחוז מרכז ל-7 אזורי נופש מטרופוליניים (אנ"מ) שאחד מהם הוא אנ"מ - האירוס. מדובר בשטחים שחלקם פרטיים וחלקם נמצאים בבעלות המדינה.
- מנכ"ל קרדן נדל"ן: "אין מכרזים, נשקיע בקרקעות פרטיות ובהתחדשות עירונית"
- עשור לפיצוץ הגז בנתניה - ולדיירים אין עדיין לאן לחזור
- מירי רגב לא נותנת לגילה גמליאל לטפל במפגע התחבורה הציבורית בת"א
מיקומם של אזורי נופש מטרופוליניים נקבע בין השאר בשל התעצמות היקפי הפיתוח במחוז מרכז, תוך ציפוף הערים, מה שמעצים את חשיבות השמירה על שטחים פתוחים אשר ישרתו את האוכלוסייה במחוז ובסביבתו. במסגרת התוכנית נערך סקר אקולוגי מקיף שבחן את השטח, ונמצאו בו ערכי טבע ייחודיים - בהם פרח אירוס הארגמן, גבעות כורכר, ומסדרון אקולוגי המהווה רצף של שטח פתוח המתחיל בהרי ירושלים ומגיע עד לחוף הים, כאשר שטח התוכנית מהווה חיבור בין השטחים. בשטח קיימים מבנים המשמשים לפעילויות שאינה תואמת את יעוד הקרקע החקלאית, כגון גן האירועים "גן הוורדים". הסקר מצא כי פעילותם פוגעת בערכיות השטחים, ועל כן אין להמשיך ולאפשר את פעילותם מכוח התוכנית.
התוכנית קובעת את עקרונות התכנון לאזור הנופש המטרופוליני, ובהם שמירה על ערכי טבע ונוף, חיבור למערך השטחים הפתוחים הגובלים בתחום התוכנית, שמירה וביסוס של צירים ירוקים וקישורם לערים הגובלות. בנוסף קובעת התוכנית הגדרת אזורים לפעילויות ספורט, פנאי ונופש, ושמירה על מעברים אקולוגיים עבור בעלי חיים.
יחד עם זאת נמצא כי בתוכנית קיימים שטחים בהם ניתן לאפשר פיתוח עירוני נלווהף ואלה כוללים את השטח הצמוד לשטחי הפיתוח של ראשון לציון מצפון לכביש 431, ממזרח לרחוב הרצל, וממערב לכביש 4. שטחים אלו צמודי דופן לעיר, נשענים על מערכות הסעת המונים, ומחזקים את שכונותיה הדרומיות של העיר. בתחום השטח המדובר אף מקודמת תוכנית להקמת הדיפו, אשר ישרת את הרכבת הקלה. שטח נוסף שנקבע לפיתוח בתוכנית הוא זה הצמוד לשטחי הפיתוח בצפון נס ציונה ממזרח לרחוב ויצמן (412).