$
פרויקטים

כוחן של הנשים כסמן לחוסן ארגוני בעתות משבר

המנוע מאחורי קידום שוויון מגדרי בשוק העבודה הוא לא רק ערכי, קיים גם היבט עסקי משמעותי. חברות שפיתחו תרבות ארגונית שמקדמת גיוון ותרבות מכילה הן חברות מצליחות יותר

בשיתוף אמדוקס 10:1808.03.21

מאת: עידית דובדבני אהרונסון

 

בחמישה בפברואר 2020, מה שנראה כיום לפני עידן ועידנים, הכריזה חברת אמדוקס על יום עבודה שבועי מהבית לכלל עובדי החברה. עוד הרבה לפני שהעולם ידע להגות את המילה "קורונה", קדמה להכרזה זו עבודה מאומצת שבעיקרה הבשלה של תשתיות ושל תרבות עבודה גמישה המקדמת גיוון והכלה. כעבור חודש מרגע ההכרזה, העולם כולו השתנה לבלי היכר, וביום אחד, עבודה מלאה מהבית הפכה למציאות יומיומית אשר העמידה ל"מבחן חוסן" אנשים וחברות בכל העולם.

 

לצד טלטלות כמעט בכל חזית אפשרית, משבר הקורונה ערער את מקומן של אוכלוסיות רבות, ובהן גם של נשים בשוק העבודה, ומאיים להסיג לאחור שנים של התקדמות. מחקר של חברת הייעוץ מקינזי ושל Lean-In חשף שאחת מכל שלוש נשים שוקלת לצמצם בהיקפי העבודה או אף לעזוב לגמרי את שוק העבודה. זאת ועוד, בהשוואה בין המגדרים עולה כי נשים איבדו מקומות עבודה בשל המגיפה בשיעור גבוה לאין שיעור ביחס לגברים. נתונים אלו מתחדדים עוד יותר על רקע הייצוג החסר של נשים ביחס לגברים בשוק העבודה. כך לדוגמה, רק 8% מחברות פורצ'ן 500 מנוהלות על ידי נשים, ונשים מחזיקות 17% בלבד ממושבים בדירקטוריון ברחבי העולם. הפגיעה בנשים יש לומר, לא מהווה רק סמן למשבר הכלכלי, אלא גם כוח מחולל שלו, בפרט בכל הקשור ביכולת של הארגונים להגן על עצמם מפניו.

משרדי אמדוקס משרדי אמדוקס

 

בשנים האחרונות גדלה המודעות לחשיבות ההשקעה "בגיוון והכלה", כחלק אינטגרלי מהתרבות הארגונית. השקעה זו מבקשת לא רק לצמצם או לבטל את תת הייצוג של קבוצות באוכלוסייה, אלא גם לייצר תחושת שייכות לכלל העובדים. חברות מבינות כיום שתחושת השייכות היא מה שמאפשר לגיוון לבוא לידי ביטוי וכי יש לה השפעה דרמטית על משיכה ושימור של עובדות ועובדים.

 

המנוע מאחורי קידום שוויון מגדרי בשוק העבודה הוא לא רק ערכי, קיים גם היבט עסקי משמעותי. חברות שפיתחו תרבות ארגונית שמקדמת גיוון ותרבות מכילה הן חברות מצליחות יותר. כך, מנתונים עדכניים של חברת הייעוץ מקינזי, עולה כי חברות אלה מגדילות את הסיכוי שלהן לביצועים טובים מהמתחרים בתעשייה ב-21%; על פי מחקר של מכון פטרסון לכלכלה בינלאומית, הרווח הנקי שלהן גדול ב-6% ביחס לחברות מקבילות; וכן, הנהלה מגוונת משפרת את המוטיבציה של העובדים ב-84%, כך עלה במחקר של המכון הבריטי לעסקים בקהילה. בנוסף, כדאי לזכור, בהקשר המגדרי, שגם 50% אחוז ממשתמשי-צרכני הקצה הן נשים כך שלגיוון בחברה יש משמעות ביכולת לייצר תקשורת טובה יותר עם הצרכנים.

 

המסקנה המתבקשת היא שתרבות ארגונית מכילה, המעריכה גיוון ורואה בו נכס, היא מרכיב חשוב בהצלחה עסקית, אך האם היא חזקה מספיק להגן על הארגון מפני טלטלות בזמני משבר? היום, בפרספקטיבה של שנה מפרוץ המשבר, ניתן לומר בדרגה גבוהה של ודאות כי חברות המחזיקות בתרבות ארגונית חזקה, גמישה ויוזמת, גילו דרגות חוסן גבוהות יותר בשמירה על הארגון וחלקן אף הגדילו את הצמיחה. אחת האינדיקציות הברורות לכך היא המעבר המסיבי לעבודה מהבית – מהלך שאיים באופן משמעותי על חברות המחזיקות בתרבות המבוססת על תקשורת של פנים מול פנים, כשברקע הדברים, עובדים שכל אורחות החיים שלהם התערערו בעידן של סגרים, כאוס ובדידות. לעומתן, חברות שעדכנו בזמן את התרבות הארגונית ואפשרו גמישות גבוהה יותר באופי העבודה, הרוויחו.

עידית דובדבני אהרונסון עידית דובדבני אהרונסון

 

במקרה של אמדוקס, הערך הנוצר לפעילות החברה היה ברור, עם יכולת להמשיך לפתח, לייצר חדשנות, לתת שירות מלא מהבית ללקוחות החברה ולהוביל טרנספורמציות ענק בשוק הטלקום. גם היכולת להקים פלטפורמות וירטואליות לתמיכה בעובדים, במנהלים, במשפחות, ובקהילות הקנתה לחברה יתרון בעת של משבר, אבל היא גם יצרה ערך נוסף חשוב לא פחות – סביבת עבודה גמישה שמאפשרת לעובדות ולעובדים מגוונים להישאר חלק משוק העבודה גם בתנאים מאוד מורכבים (למשל, בחלק מהמדינות בהן אמדוקס פועלת מערכת החינוך סגורה מזה כשנה ברציפות). ואכן, בסיכומה של שנה, בעוד שארגונים רבים רואים עלייה בנשירת נשים, שיעור עזיבת הנשים באמדוקס נותר כשהיה, ובהלימה לקצב תחלופת ההון האנושי בזמנים רגילים.

 

ללא ספק, חוסן ארגוני ממשי מחייב גישה פרואקטיבית לצד חשיבה גמישה והתחשבות בפרספקטיבות מגוונות, באופן שמייצר ערך מוסף משמעותי בהתמודדות עם משברים וצמיחה מתוכם. ובתוך כך, האתגר הבא של חברות יהיה במציאת האיזון הנכון בחזרה לעבודה היברידית מהמשרד, מהבית, או מכל מקום אחר המאפשר להתחבר.

 

הכותבת הינה מנהלת אחריות תאגידית, גיוון ו Wellbeing, אמדוקס.

x