$
דעות

דעה

קיימות יוצרת חדשנות יוצרת מציאות

עבור ארגונים שמשכילים להבין את הצורך וצו השעה, חדשנות וקיימות כבר אינם נפרדים ומהווים מטרה משותפת. מוצרים המשלבים את הפרמטרים הללו הפכו למבוקשים במיוחד, גם בקרב הצרכנים

אור המאירי 11:1924.02.21

השבוע האחרון היווה תזכורת נוקבת לחשיבותה של קיימות ושמירה על איכות הסביבה כחלק אינטגרלי מחיינו. זיהום הזפת אליו נחשפנו כבר מוגדר כאירוע הזיהום הימי החמור בישראל מזה עשורים.

 

התמונות מהחופים, כולל בעלי חיים שכוסו בשחור, לא יכלו להשאיר אף אחד אדיש והיוו תזכורת נוספת וכואבת להשפעות של בני אדם על כדור הארץ.

 

 

בתעשיות רבות הנוגעות לחיים של כולנו, הולכת וגוברת ההבנה שקיימות היא מרכיב הדורש התייחסות משמעותית. בין אם מדובר בשוק האנרגיה המתחלפת, המזון, או מוצרי הצריכה, הצורך בקיימות גובר ואיתו, כפועל יוצא, הצורך בחדשנות.

 

למעשה, עבור אותם ארגונים אשר כבר משכילים להבין את נחיצות הקיימות, שני התחומים כבר אינם נפרדים ומהווים מטרה משותפת, שכן מוצרים המצטיינים בקיימות ובחדשנות גם יחד הפכו למבוקשים במיוחד.

הזיהום של חוף חדרה הזיהום של חוף חדרה צילום: מפקחי היחידה הימית, המשרד להגנת הסביבה

 

 

כך למשל, תעשיית ה – Food Tech מהווה דוגמא מצוינת לשילוב בין חדשנות ודאגה לצרכנים והחברות מצד אחד, ובין שמירה על איכות הסביבה ופיתוח פתרונות ברי קיימא מצד שני. אם נבחן את הביקוש לחלבון אשר רק הולך וגובר בכל העולם, עם צפי להכפלת הביקוש עד לשנת 2050, מדובר בדרישת קיימות אשר מחייבת חדשנות.

 

מקורות החלבון הקיימים מגיעים למיצוי ובצד זה אחת המגמות המשמעותיות של העשור האחרון היא הדרישה של צרכנים לחלבון איכותי, בריא ובר קיימא. לכן, חברות רבות מפתחות מקורות חלבון אלטרנטיביים, כולל חלבון אפונה, חלבון מאצות ובשר מתורבת. זוהי חדשנות. אין מדובר בפתרונות עתידיים, אלא בתופעה הקורמת עור וגידים למול עינינו כאשר תאגידים גלובליים רבים מצאו ומוצאים פתרונות חדשניים לחלבון אלטרנטיבי במוצרי המזון שלהן.

 

גם בפרוקטר אנד גמבל, השילוב בין חדשנות וקיימות מהווה סוגיה בעלת חשיבות ראשונה במעלה, ובפרט בישראל. בעשורים האחרונים ריכזנו מאמצים גדולים בהפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלנו במסגרת שרשרת הייצור. כך למשל 100% מהאנרגיה במפעלים שלנו ברחבי העולם היא אנרגיה מתחדשת. לצד זאת, הבנו שהזירה האמיתית מתרחשת בבתים. בפועל, רבים מהמוצרים שלנו מצריכים מהצרכנים שימוש במים. בין אם מדובר בפתיחת הברז עבור השימוש בשמפו או במשחת השיניים, או שימוש במים במסגרת הדחת הכלים וכביסה. בכל הפעולות האלו טמונה הזדמנות גדולה לשינוי.

 

מים. הזדמנות לשינוי מים. הזדמנות לשינוי צילום: גטי אימג'ס

 

פעולות אלו צורכות הרבה מאוד מים, בין אם במסגרת השימוש השוטף במים זורמים, או כחלק מתפעול מכשירים כגון הפעלת מכונת כביסה או מדיח כלים אשר משפיעים בנוסף גם על טביעת הרגל הפחמנית של המוצרים שלנו. כיום, בהתבסס על תפיסה מדעית הנקראת life cycle assessment, אנו מבינים ש-85% מההשפעה הסביבתית של פרוקטר אנד גמבל נמצאת בשימוש הביתי שהצרכנים עושים במוצרים שלנו. גם אלה באחריותנו.

 

בדיוק משום כך השקנו את יוזמת "50 ליטר לשימוש ביתי" במסגרת היוזמה, יצאנו באתגר שמטרתו להקטין את צריכת המים של בתים פי 10, מ-500 ליטרים בממוצע ביום לאדם במדינות מתקדמות ל-50. על מנת להצליח באתגר, ניתחנו לעומק את השימוש במוצרים שלנו וכיצד שימוש מושכל בהם יכול לסייע במאמצי השמירה על איכות הסביבה.

 

צמצום טביעת רגל פחמנית

 

בין היתר, הצלחנו בעקבות קמפיין שהשקנו בקרב לקוחותינו להפחית את טמפרטורת השימוש במוצרי הכביסה שלנו מ-60 מעלות ל-43 מעלות, ובימים אלה אנחנו מעלים מחדש את הקמפיין, על מנת להגיע ליעד של 30 מעלות. שינוי זה, שנובע בעיקר מצמצום טביעת הרגל הפחמנית הנוצרת בעקבות הרתחת המים במכונת הכביסה, הוא שווה ערך להורדה של 2 מיליון רכבים מהכביש. הדגש על מים, קיימות וחדשנות רלוונטי במיוחד לישראל, ולפעילות החדשנות של פרוקטר אנד גמבל בישראל.

 

יחידת החדשנות של פרוקטר אנד גמבל בישראל הוקמה בין היתר בדיוק בשביל לענות על האתגרים האלו, ולפעול לחיזוק הקשר בין חדשנות וקיימות, בכלל הפעילות של פרוקטר בעולם. יחידה זו פועלת לקדם שיתופי פעולה עם סטארטאפים ברחבי העולם על מנת לצמצם עוד יותר את ההשפעה על איכות הסביבה, תוך ניצול הידע הייחודי של ישראל בתחום החדשנות ובתחום המים בפרט. מצב זה הוביל לכך שישראל היא ספקית משמעותית של חדשנות בתחום זה, וזאת בזכות הידע הרב שקיים במדינה בתחום. כך למשל, מתוך שמונה סטרטאפים השותפים ליוזמת 50L בעולם, שניים מתוכם הם ישראלים, ואנחנו גאים לרתום את ההיכרות הישראלית עם חדשנות בתחום המים והמחזור, בכדי לקדם מוצרים חדשנים, בני קיימא ונגישים ללקוחותינו.

 

לא רק זיהום הזפת שצץ בימים האחרונים מהווה תזכורת לחשיבות השילוב בין קיימות לפתרונות טכנולוגיים בני קיימא. במהלך הקורונה, צרכנים העידו כי הם אימצו דרכים חדשות לצריכה, כאשר 25% מהם אף הודיעו שהם הכניסו מחזור כחלק אינטגרלי מחייהם. אין כל ספק, זוהי אחת המגמות הבולטות של השנים האחרונות, והיא רק תלך ותגדל. גם בישראל.

 

 

אור המאירי הוא דירקטור חדשנות גלובאלי בפרוקטר אנד גמבל
בטל שלח
    לכל התגובות
    x