הלמ"ס: צלילה בשיעור המורים המקצועיים למתמטיקה ואנגלית
מנתונים שמפרסמת היום הלמ"ס עולה ששיעור המורים המקצועיים למתמטיקה בתיכונים הממלכתיים ירד בעשור האחרון מ-72% ב-2010 ל-64%. באנגלית נרשמה ירידה מ-65% ב-2010 ל-48% ב-2020. בחינוך הדתי והערבי היתה דווקא עלייה בשיעור מורי המתמטיקה
צלילה נרשמה בעשור האחרון באחוז העובדים המקצועיים במערכת החינוך הממלכתית במקצועות אנגלית ומתמטיקה. שיעור המורים המקצועיים למתמטיקה בתיכונים הממלכתיים ירד בעשור האחרון מ-72% ב-2010 ל-64% ב-2020. באנגלית נרשמה בתיכונים הממלכתיים ירידה מ-65% מורים מקצועיים ב-2010 ל-48% ב-2020.
- המורים והגננות דורשים עוד מיליארד שקל מחברת קרנות ההשתלמות שלהם
- עלייה בשכר הממוצע של המורים ל-12 אלף שקל; מורה מתחיל - רק 5,200
- ירידה בשיעור הזכאים לבגרות ב-5 יחידות מתמטיקה ברוב הרשויות החזקות
כך עולה מנתונים שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על עובדי הוראה במערכת החינוך. מורה מקצועי הוא מי שלמד את המקצוע באוניברסיטה או מי שעבר הכשרה ייעודית ללימודי המקצוע במהלך לימודי ההוראה.
שיעור המורים המקצועיים למתמטיקה בתיכונים הממלכתיים ירד מ-72% ב-2010 ל-64% ב-2020. כלומר, אחד מכל שלושה מורים למתמטיקה בתיכונים לא עבר הכשרה ללמד את המקצוע. חטיבת הביניים נחשבת לגורלית במיוחד לגבי ההחלטה של תלמידים האם ילמדו מתמטיקה ברמה מוגברת. שיעור המורים המקצועיים למתמטיקה בחטיבות הביניים הממלכתיות ירד בעשור האחרון מ-64% ל-56%. בחינוך היסודי הממלכתי רק 23% מהמורים למתמטיקה הם מורים מקצועיים, כלומר פחות מרבע.
באותה תקופה דווקא היתה עלייה קלה בשיעור המורים המקצועיים למתמטיקה בחינוך הממלכתי דתי ובחינוך הערבי. למשל שיעור המורים המקצועיים למתמטיקה בתיכונים הערביים גדל מ-80% ל-83%, ושיעור המורים המקצועיים בחטיבות הביניים הממלכתיות דתיות גדל מ-56% ל-61%. נראה שהסיבה לכך היא שהביקוש לעבודה בהוראה במגזרים אלה הרבה יותר גדול, והעבודה בהייטק פחות נפוצה בהם. הדבר מעלה את השאלה מדוע בתי ספר ממלכתיים לא ישתמשו במורים ערבים למתמטיקה.
אחד הגורמים המשפיעים מאוד על שכר הוא שליטה טובה באנגלית. בקרב בעלי השכלה גבוהה, שכרם של בעלי יכולת כתיבה טובה מאוד באנגלית גבוה ב־20% מזה של בעלי יכולת כתיבה טובה וב־28% משל בעלי יכולת כתיבה חלשה.
לכן מדאיג מאוד שגם בתחום האנגלית נרשמה בעשור האחרון ירידה בשיעור המורים המקצועיים הן בחינוך הממלכתי והן בחינוך הממלכתי דתי. בתיכונים הממלכתיים נרשמה ירידה מ-65% ב-2010 ל-48% ב-2020. כלומר אם לפני עשר שנים אחד מכל שלושה מורים לאנגלית בתיכונים הממלכתיים היה בלתי מקצועי, היום מדובר באחד משניים (וקצת יותר).
בתיכונים הממלכתיים דתיים נרשמה ירידה מ-56% ל-48%. גם בחטיבות הביניים הממלכתיות נרשמה ירידה מ-65% ב-2010 ל-52% ב-2020. אבל בחטיבות הערביות נרשמה דווקא עלייה מ-80% ל-85%.