והרי המספרים: דו"חות 2020 בגיימינג מראים עליות של עשרות אחוזים ברחבי הענף
עונת הדו"חות ממחישה את מה שכל תעשיית המשחקים כבר ידעה: שנת הקורונה היתה הטובה אי-פעם, עם יותר שחקנים בכל פלטפורמה אפשרית - ויותר זמן משחק של השחקנים הקיימים. סוני, מיקרוסופט, זינגה, יוניטי, אקטיוויז'ן ועוד חברות הציגו כולן דו"חות מצוינים
- עסקת ענק בגיימינג: EA רוכשת את חברת משחקי המובייל Glu ב-2.4 מיליארד דולר
- קנדיבור הישראלית, מפתחת להיט הקז'ואל מאץ' מאסטרס, מגייסת 12 מיליון דולר
- "סטרימינג זו רק עוד דרך לשחק, תמיד נמשיך למכור מעבדים גרפיים"
לפני הכל, מתבקש לבחון את סוני ומיקרוסופט, שהשיקו בנובמר האחרון קונוסלות משחק חדשות בפער של יומיים זו מזו. בדו"חות שפרסמה, סוני דיווחה על מכירות של 4.5 מיליון יחידות פלייסטיישן 5. המספר הזה היה גבוה הרבה יותר אלמלא סוני נאבקה בקשיים גדולים בשרשרת האספקה שמנעו ממנה לעמוד בביקושים האדירים. בסך הכל, מכירות חטיבת הגיימינג של סוני עלו ב-40%, לכ-8.3 מיליארד דולר, והרווח התפעולי עמד על כ-757 מיליון דולר. סוני – כמו גם מיקרוסופט – מוכרת את הקונסולה במחירי הפסד. הרווחים מגיעים לאחר מכן, דרך מכירת שירותי רשת, עמלות על מכירת משחקים ושירותים נוספים.
חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט דיווחה על עלייה זהה של 40% בהכנסות. מדובר בביצועים טובים משמעותית מאלה של כלל החברה, שרשמה עלייה של 17% בהכנסות - ואלה הסתכמו בכ-43.1 מיליארד דולר ברבעון. בעוד שאר חטיבות החברה, כמו תוכנות אופיס, שירותי הענן או הרשת החברתית לינקדאין רשמו עליות של בין 7% ל-22%. מכירות האקסבוקס החדשה, שגם סובלת מבעיות מלאי חמורות, צנועות יותר מאלו של הפלייסטיישן ומוערכות ב-3.5 מיליון יחידות. עם זאת, הכנסות חטיבת הגיימינג כוללות גם את שירות ספריית המשחקים שלה גיים פאס וכן פעילות זניחה יחסית של חנות דיגיטלית למשחקים במסגרת גיים פאס.
סוני ומיקרוסופט הן חברות ענק, שפעילות בעוד תחומים רבים מחוץ לגיימינג, אולם חטיבת הגיימינג של סוני היא הגדולה ביותר בחברה כבר שנים רבות ואחראית ל-26% מהכנסותיה. גם אצל מיקרוסופט מדובר בחלק גדל והולך בפעילות, אולם החטיבה אחראית רק ל-5% מההכנסות.
גם בקרב חברות הענק מתחום פיתוח והפצת משחקים, הרבעון התעלה על התחזיות. מנכ"ל אקטיוויז'ן-בליזארד בובי קוטיק אמר ל"Yahoo Finance" שזו היתה השנה הטובה ביותר ב-30 שנות קיום החברה – עם זינוק של 24% ברווחי החברה ב-2020 לעומת 2019. גם המתחרות הגדולות טייק טו ויוביסופט רשמו עליות דומות.
גם זינגה (Zynga), אחת מחברות משחקי המובייל הגדולות בעולם, פרסמה דו"חות יוצאים מן הכלל. החברה, הזכורה בעיקר בזכות להיט הענק של העשור הקודם פארמוויל, דיווחה על ההכנסות הגבוהות בתולדותיה, כ-1.97 מיליארד דולר ב-2020 - עלייה של 49% לעומת 2019. למרות ההכנסות הגבוהות, זינגה הפסדית, ורשמה ב-2020 הפסד של 429 מיליון דולר. לפי דיווח החברה, כ-70% מהכנסותיה הגיעו מ"מותגים נצחיים", כגון משחק השבץ-נא Words With Friends. בשנה החולפת זינגה רכשה שני אולפנים לפיתוח משחקים מאיסטנבול – אחד בעבור 1.8 מיליארד, השני בעבור 180 מיליון דולר. בשיחה עם TechCrunch נמסר מזינגה כי כרגע אין לה תוכניות קונקרטיות לרכוש חברות נוספות, אולם מגמת הרכישות שלה צפויה להמשיך ב-2021.
חברת יוניטי, האחראית לסביבת הפיתוח הדומיננטית בענף הגיימינג, פרסמה גם היא דו"חות טובים. יוניטי, שהונפקה בבורסה רק בספטמבר, דיווחה על עלייה של 39% בהכנסות, שהגיעו ברבעון האחרון לכ-220 מיליון דולר. יוניטי אינה חברה רווחית, וברבעון החולף רשמה הפסד של 80.8 מיליון דולר. אף שהתוצאות מהוות שיפור עבור יוניטי, מניית החברה צנחה בימים שאחרי פרסום הדו"חות. ירידות אלה נובעות, בין היתר, מחשש בשוק המובייל מפני שינוי שמתכננת חברת אפל, שצפוי לטלטל את הענף. כיום, מפרסמים מקבלים מאפל באופן אוטומטי פרטי מידע על המשתמשים, כאלה שמאפשרים להם לטרגט פרסומות. לאחר השינוי, משתמשים יידרשו לתת את הסכמתם המפורשת לכך. הכלים של יוניטי משמשמים ליצירת יותר ממחצית מהמשחקים בעולם, אולם הם בעיקר נפוצים בקרב מפתחי משחקי מובייל. לכן, קיים חשש שהחברה תיפגע מהשינוי שצפוי להתחולל בענף.
בתוך כך, חברת רובלוקס, אשר יצרה פלטפורמת גיימינג ויצירת משחקים פופולרית בקרב ילדים קטנים, תצא בחודש הבא להנפקה בבורסה בניו יורק. ברובלוקס הודיעו על ההנפקה כבר לפני כמה חודשים ותכננו להוציא אותה לפועל בדצמבר, אולם נתקלו בכמה עיכובים. בין היתר, העיכוב נבע מהחלטת הוועדה לניירות ערך ולבורסות של ארצות הברית לבחון לעומק את השיטה שבה החברה שיקללה את המטבע הדיגיטלי של הפלטפורמה שלה בהערכת שווי החברה. לפי ההצהרה המעודכנת של רובלוקס, הכנסותיה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 עמדו על 613.9 מיליון דולר, ולא 588.7 מיליון דולר כפי שטענה קודם.