לא רוצים רכבים פרטיים: בוטל חניון ציבורי בת"א
ועדת הערר ביטלה החלטה של עיריית תל אביב לאשר חניון בפרויקט ToHa2 של אמות וגב ים. הסיבה: החניון יעודד הגעה לעיר ברכב פרטי במקום בתחבורה ציבורית
ועדת הערר ביטלה לאחרונה את החניון הציבורי בן 900 מקומות חניה שמקימות החברות גב ים ואמות בפרויקט המשרדים ToHa2, שיכלול 80 קומות, בצומת הרחובות דרך השלום יגאל אלון ותוצרת הארץ בתל אביב. הנימוק של הוועדה: חניון ציבורי במקום הזה יעודד מבקרים מחוץ לתל אביב להגיע לעיר ברכב פרטי במקום בתחבורה ציבורית. בכך קיבלה ועדת הערר את עמדת ועד תושבי שכונת נחלת יצחק, שהגיש את הערר בטענה כי החניון יביא לעומס תחבורתי בשכונת המגורים שכבר היום פקוקה מאז אוכלס מגדל ToHa הראשון, שכולל 33 קומות. עיריית תל אביב הודיעה כי תגיש בימים הקרובים ערר על ההחלטה לוועדה המחוזית.
- הפנטהאוזים בנחלת יצחק לא יפוצו על "פגיעה בפרטיות"
- דיירי מגדלי שרונה מתנגדים לכוונת גינדי החזקות למכור את חניון שרונה מרקט
- רובוט בנווה צדק: פרקומט מסרה את החניון האוטומטי ה-50 שלה
בערר שהגיש ועד תושבי שכונת נחלת יצחק, באמצעות עו"ד אילנית שומרון, שכונת נחלת יצחק מוגדרת כ"בת כלאיים ובת חורגת במזרח העיר, בין תל אביב לגבעתיים, אשר מחד לא נהנתה ממנעמי צפון העיר, ומנגד לא נהנית כשכונות הדרום בהןם נעשה ניסיון תיקון הקיפוח וההזנחה רבת השנים". לטענתם, אישור מגדל תעסוקה בן 80 קומות יפגע קשות באיכות חייהם של תושבי השכונה.
ועד השכונה חרד מהכפלת מספר התושבים בשכונה ומתוספת של עשרות אלפי אנשים שיגיעו לשכונה מדי יום למגדל החדש, הכולל 143 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה, זאת בנוסף לפרויקטי מגורים שיוסיפו 3,100 דירות לשכונה שכוללת היום 2,700 דירות וכמה עשרות אלפי מ"ר מסחר ותעסוקה. לטענת הוועד, הרשויות מצדיקות את הבינוי הנרחב ובעיות התחבורה ברכבת הקלה שתעבור במקום, אך זהו תהליך ארוך שייקח לפחות 15-10 שנים, ובינתיים "לא ניתן לכלוא את תושבי השכונה בגטו תחבורתי רק בהסתמך על חזון עתידי שלא בטוח ירפא את המצוקה".
מנגד, טענה עיריית תל אביב כי החניון נדרש בשל מצוקת החניה בשכונת נחלת יצחק, והבהירה כי ישמש כחניון לילה בתעריף מוזל לתושבי השכונה. עוד טענה כי הוא יעודד את מי שמגיעים מחוץ לתל אביב להחנות בחניון ולהתנייד בתחבורה ציבורית בתוך העיר: "הצורך בהקמת החניון נובע מהצורך בתמיכה במעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית. החניון עתיד לשרת אנשים שאינם מתגוררים בעיר אשר יחנו את רכבם בחניון זה המצוי בכניסה למרכז העיר, כדי שיוכלו להתנייד בתוך העיר ביתר קלות בתחבורה הציבורית המתפתחת". עוד ציינה כי בעתיד, עם הפעלת הרכבת הקלה והגברת השימוש בתחבורה ציבורית, יתאפשר להסב את החניות התת־קרקעיות לשימושים אחרים נדרשים.
ועדת הערר, בראשות הילה סירוטה ליבנה, דחתה את טענת הוועדה המקומית כי קיים צורך בחניון ציבורי במקום, וקבעה כי אין כל הצדקה תכנונית להקמתו: "נוכח מיקומה של התוכנית בסמוך למערכת הסעת המונים, אין מקום לאשר תכנון מוכוון רכב פרטי, אלא לאשר תכנון המורה על פיתוח מוטה מערכות הסעת המונים".
עוד הודגש כי כל ניסיון לשפר את רמת השירות לרכב הפרטי במרחב התוכנית יבוא בהכרח על חשבון משתמשי התחבורה הציבורית: "אין כל טעם תכנוני תחבורתי המצדיק כי יוקם בשטח חניון שמטרתו לתמוך במעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולשרת אנשים שאינם מתגוררים בעיר, אשר יחנו את רכבם בחניון המוצע, המצוי בכניסה למרכז העיר, ולא בכניסה לעיר, וזאת כדי שיוכלו להתנייד בתוך העיר ביתר קלות בתחבורה ציבורית מתפתחת. אנו סבורים כי יש לעודד את אותם אנשים הגרים מחוץ לעיר להגיע לאזור התוכנית בתחבורה ציבורית שמגיעה עד לתחום התוכנית, ומשם להמשיך בתחבורה ציבורית אל מרכז העיר ואזורי העיר השונים".
ועדת הערר דחתה את עמדת הוועדה המקומית: "החניון הציבורי המוצע, נוכח מיקומו באזור תעסוקה, לא ישרת את תושבי השכונה.
“החניון המוצע לא ייתן מענה, אף לא מענה חלקי, לחוסר במקומות חניה הקיים בשכונה הגובלת, אף לא כחניון לילה, נוכח מיקומו בפאתי השכונה ובוודאי לא כחניון בתשלום מוזל".