$
בארץ

האם רכבת דחיית הבחירות יצאה מהתחנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבטחון בני גנץ מנסים להגיע להסכמות פוליטיות לדחיית הבחירות אבל יצטרכו רוב מוטל בספק לשינויי חקיקה

צבי זרחיה 08:0817.12.20

המערכת הפוליטית נכנסת למירוץ נגד השעון: אתמול התקצר משך הזמן שנותר עד פיזורה של הכנסת ה־23 אם תקציב 2020 לא יאושר.

 

 

 

מועד הפיזור ״הוקדם״ מיום רביעי הבא, 23 בדצמבר בחצות, ליום שלישי בחצות בהתאם לחוות דעת מעודכנת שפרסמה מ״מ היועץ המשפטי לכנסת. המשמעות היא כי נותרו 4 ימי עבודה בלבד לשינויי חקיקה שיידרשו אם יושג הסכם פשרה בין הליכוד לבין כחול לבן, כולל, כמובן, סגירת מכלול הפרטים של הסכם כזה.

 

מימין: שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו מימין: שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו צילומים: אלכס קולומויסקי, דנה קופל

 

 

אתגרי חקיקה משמעותיים

 

בשלב זה פערים גדולים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראש הממשלה החליפי ושר הבטחון בני גנץ אינם מאפשרים הגעה להסכמות, אבל הנסיקה של מפלגתו החדשה של גדעון סער בסקרים (על פי סקר שפורסם שלשום בחדשות 12 גורף סער 21 מנדטים, מול 27 מנדטים לליכוד ו־13 בלבד לימינה) עשויה לגרום לכך שבסופו של דבר המחלוקות ייושבו.

 

על פי הסקר, יוכל סער להקים קואליציה של 66 חברי כנסת גם ללא הליכוד בראשות נתניהו. כחול לבן בראשות גנץ צונחת ל־6 מנדטים ולכן גם גנץ אינו שש ללכת לבחירות. כדי להמנע מבחירות במרץ הקרוב נדרשות לא רק הסכמות פוליטיות בין נתניהו לבין גנץ, אלא גם כמה שינויי חקיקה מאתגרים שמצריכים רוב גדול במיוחד מקרב חברי הכנסת.

 

כעת ברור שלא ניתן יהיה לאשר בזמן שנותר את תקציב המדינה לשנת 2020. לכן, ככל שהצדדים מעוניינים להמנע מפיזור הכנסת, יהיה צורך לשנות את חוק היסוד שקובע שהכנסת תפוזר ב־23 בדצמבר בהעדר תקציב מאושר (תאריך שנקבע לאחר שהממשלה לא עמדה במועד המקורי לאישור תקציב באוגוסט). עם זאת, גם דחייה נוספת של המועד לאישור התקציב מוגבלת מאד בזמן משום שלא ניתן לאשר את תקציב 2020 לאחר שהשנה הסתיימה.

 

לכן הצעה מעשית יותר היא לאשר ב־3 קריאות הצעת חוק שלפיה הכנסת לא תתפזר גם בתרחיש שבו לא יאושר תקציב לשנת 2020. שינוי חקיקה כזה יהווה תקדים היסטורי. שני השינויים — מועד אישור התקציב או ביטול הצורך באישור תקציב — מצריכים רוב של 61 חברי כנסת.

 

ככל שהסכם בין נתניהו לגנץ יכלול רכיב של הארכת כהונת הממשלה בשנה נוספת (מ־3 ל־4 שנים) ואת דחיית הרוטציה בין נתניהו לגנץ בחצי שנה, מנובמבר 2021 למאי 2022, יידרשו תיקוני חקיקה שלהם נדרש רוב מיוחד של 70 חברי כנסת. מדובר בדרישה שהעלתה במקור כחול לבן שביקשה למנוע מצב של ביטול הרוטציה ללא הסכמתה. כעת, לאחר פרישתם של צבי האוזר ויועז הנדל מהקואליציה והצטרפותם למפלגת סער, ולאחר פרישתה של יפעת שאשא־ביטון מהליכוד והצטרפותה לסער גם כן אין לקואליציה הרוב הנדרש להעברת השינויים ללא תמיכת חברי כנסת מהאופוזיציה.

 

תרחישים שיוכלו להאריך את חיי הכנסת תרחישים שיוכלו להאריך את חיי הכנסת

 

זאת ועוד: בכנסת מעריכים שהח"כיות שרן השכל ומיכל שיר (ליכוד) המקורבות לסער צפויות להצטרף אליו גם כן, ולכן כנראה שגם הן לא יתמכו בהארכת כהונת הממשלה ובדחיית הרוטציה. גם שורת חברי כנסת מכחול לבן דורשת לאשר את תקציב 2021 כעת או ללכת לבחירות, ולא להאריך באופן מלאכותי את כהונת הממשלה.

 

אחד מסלעי המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן הוא דרישתו של נתניהו מגנץ להזיז מתפקידו את שר המשפטים אבי ניסנקורן. גנץ אמר אתמול בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה כי "אין לי כוונה להחליף את ניסנקורן - הוא עושה עבודה טובה מאוד במשרד המשפטים. אנחנו מחויבים לשמירה על הדמוקרטיה ועל מוסדות המשפט ולכן התשובה לכך מאוד ברורה".

 

פיזור הכנסת עדיין על הפרק

 

במקביל לקלחת הזו ממשיך להתקדם בערוצי החקיקה החוק לפיזור הכנסת: ביום שני צפויה המליאה לדון ולהצביע בקריאה ראשונה על הצעת החוק שקובעת את מועד הבחירות ל־16 במרץ (מועד דומה לזה שייגזר מפיזור אוטומטי של הכנסת בהעדר תקציב מאושר ב־23 בדצמבר ושאותו הליכוד וכחול לבן מנסים לדחות).

 

החוק לפיזור הכנסת ישית קיצוץ של 10% בתקציב מימון הבחירות לפי מספר חברי הכנסת ולפי חישוב "כלכליסט" שפורסם השבוע הליכוד עשוי להפסיד 2‑2.7 מיליון שקל בעקבות השינוי המוצע. על כן בין שתי האפשרויות — פיזור הכנססת בשבוע הקרוב בגלל אי אישור תקציב או כתוצאה מהחוק לפיזור הכנסת מעדיפים בליכוד את האפשרות הראשונה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

x