בלעדי לכלכליסט
הלקוחות דוחפים והלוביסטים שוב שולטים בכנסת
כינון הממשלה בחודש מאי וחזרתה של הכנסת לפעילות גרמו לעלייה של 22% בהיקף הלקוחות של הלוביסטים הפועלים במשכן; מספר הלוביסטים הרשומים בכנסת בתחילת דצמבר זהה למספר הח"כים - 120; אין חקיקה המסדירה את פעילות הלובינג בכנסת, והחברות דוחפות את האינטרסים שלהן על חשבון האינטרס הציבורי
המשק נמצא במיתון בעקבות הקורונה, אך מספר החברות ששוכרות לוביסטים על מנת שייצגו אותם במשכן הכנסת זינק בחצי השנה האחרונה ב־22% ל־520. כך עולה ממדד הלוביסטים הנערך על ידי העמותה לדמוקרטיה מתקדמת.
- מקורבים לשעבר לאוצר בדרך להפוך ללוביסטים של גופים חוץ בנקאיים
- הכנסת ה־23 מציגה: יותר לוביסטים מח"כים פעילים
- יש להקפיא את מבצע ההתחסנות עד הבחירות
מדד הלקוחות מעיד באופן חד־משמעי על התאוששות מואצת של ענף הלובינג משנה וחצי של קיפאון, שנגרם בעקבות שלוש מערכות בחירות רצופות. בדצמבר 2018, מועד התפזרות הכנסת ה־20 והיציאה ל־3 מערכות בחירות, נרשם שיא של 544 לקוחות.
עיון ברשימת הלקוחות החדשים של הלוביסטים מגלה שתי חברות שעוסקות בתרופות או בשינוע רפואי השוכרות את אותו משרד לובינג - גלעד. מדובר בחברת נובולוג לוגיסטיקה שותפה אסטרטגית של חברות התרופות הבינלאומיות והמקומיות ושל חברות ציוד רפואי, שהחלה באחרונה לעבוד עם גלעד, וכן בחברת בריסטול מאיירס הקשורה לפיתוח חיסונים לקורונה שבשנה האחרונה מיוצגת על ידי גלעד. חברת פייזר שעימה חתמה ישראל על הסכם לרכישת תרופות מיוצגת אף היא על ידי גלעד.
ענקית הסטרימינג העולמית NETFLIX מצטרפת לראשונה למאגר הלקוחות בכנסת ושוכרת את שירותי חברת אימפקט. גם התאחדות האטרקציות התיירותיות, כנראה בגלל המצב, החלה לשכור משרד לובינג - ריבפליק שמייצגים לקוח חדש נוסף: ויסוצקי. גם פורום העצמאים מבית ההסתדרות ששכרו את גדעון זאגא.
אחד הלקוחות המשמעותיים במשק - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים המייצרת את קוקה קולה - החליפה את חברת הלובינג הוותיקה שלה ועברה מגורן־עמיר לחברת ריפבליק. גם תחום הנדל"ן מעלה הילוך. שלוש חברות נדל"ן שלא שכרו לוביסטים בסוף 2018 שוכרות אותם כיום: מליסרון שבשליטת ליאורה עופר (עופר השקעות) שוכרת את פוליסי, אנגלו סכסון שוכרת את הקבינט וגזית גלוב שוכרת את אימפקט.
הלקוחות נוהרים לכנסת
שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, אומר כי "מדד הלקוחות מעיד באופן מובהק יותר על עוצמת פעילות הלוביסטים במשכן הכנסת. בחודשי ההמתנה להרכבת ממשלת נתניהו־גנץ כמות הלקוחות היתה במגמת ירידה. ניתן לשער כי הירידה נבעה מהמשך אי־הוודאות הפוליטית ומהחשש מאפשרות של הליכה לבחירות רביעיות ברציפות, מה שהיה מקפיא את הפעילות
בכנסת לעוד חצי שנה לפחות. בתקופה הזו כנראה לקוחות ישבו על הגדר וחיכו לראות האם תורכב ממשלה והאם הכנסת תחזור לפעילות חקיקה תקינה".
לדברי גטניו, "המשבר הפוליטי שנמשך שנה וחצי ייזכר כחורף הגדול של ענף הלובינג בכנסת. אולם נתוני המדד מוכיחים כי החלה עונת האביב. מרגע שהובן שיש ממשלה ושהכנסת שבה לפעילות, כמות הלקוחות של הלוביסטים רשמה עלייה מטאורית".
גטניו מסביר כי העלייה בכמות הלקוחות ששוכרים לוביסטים כדי שייצגו אותם בכנסת אינה הארוכה ביותר אולם היא בהחלט העוצמתית בתולדות המדד. מאז יוני 2020, כלומר בחצי השנה האחרונה, עלתה כמות הלקוחות ב־118, כלומר בממוצע גידול של 20 לקוחות בחודש. "המשך קצב עלייה של 20 לקוחות בחודש אינו ריאלי לטווח רחוק", אומר גטניו, "אבל במידה ולא נקלע למערכת בחירות נוספת ייתכן שבחודשים הקרובים יישבר השיא של 544 לקוחות".
גטניו סבור שמערכת פוליטית הסובלת מחוסר אמון ציבורי עמוק, מצריכה קידום חקיקה להעמקת השקיפות על פעילות הלוביסטים בכנסת, הרחבת תקופת הצינון במעבר ללובינג ומציאת פתרונות לאפקט עיוות ייצוג האינטרסים בפני המחוקק. "לצערנו הבנה זו טרם חלחלה בקרב חברי הכנסת", הוא אומר, "שכנראה מעדיפים מערכת מכווננת למיקסום ההגנה על האינטרסים האישיים שלהם ושל מקורביהם, גם כשזה על חשבון האינטרס הציבורי ואמון הציבור במשטר הדמוקרטי".
ממשלת החירום הוקמה ב־17 במאי 2020. שבועיים לאחר מכן נרשם נתון הלקוחות הנמוך ביותר מאז דצמבר 2015 בכנסת ה־20 - 413 לקוחות, ככל הנראה כהמשך אפקט ההיחלשות בפעילות הענף לאור שנה וחצי של קיפאון בפעילות הכנסת והממשלה. מאז יולי 2020 מדד הלקוחות מסכם חצי שנה רצופה של עלייה.
הקורונה מקשה על הלוביסט
מספר הלוביסטים הרשומים בכנסת בתחילת דצמבר 2020 הוא 120 לוביסטים. המספר מהווה צעידה במקום מאז שהושבעה הכנסת ה־23.
בשל מספרם הגבוה של השרים וסגניהם, אזי במשכן נותרו 84 ח"כים רגילים שאינם נושאים בתפקידים מיניסטריאלים. יוצא איפוא שבמשכן מסתובבים כ־1.5 לוביסטים על כל ח"כ רגיל. הנתון מושפע באופן מובהק מהמעבר של הכנסת לפעילות תחת מגבלות המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. נהלי הכניסה לכנסת ולישיבות הוועדות אינם מאפשרים כרגע עלייה בכמויות הלוביסטים הנכנסים למשכן. לאור העובדה שרוב הלקוחות אינם מורשים להיכנס לישיבות הוועדות, גם לוביסטים רבים נאלצים להסתפק בהשתתפות באמצעים אלקטרוניים כגון הזום.
השיא במספר הלוביסטים בכנסת נרשם באוקטובר 2017 - כ־213 לוביסטים. בעת פיזור הכנסת ה־20 עמד מספרם על 176, ובמהלך מערכת הבחירות הראשונה הוא צנח ל־125. ביוני 2020 רשם המדד את המספר הנמוך ביותר שלו מאז יוני 2015 כשהכנסת ה־20 החלה בפעילותה.
בכנסת לא צופים לעלייה גדולה במספר הלוביסטים הפוקדים באורח קבע את המשכן עד שלא יוסרו ההגבלות על ההתנהלות במשכן הכנסת בגין המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה.
6 משרדי לובינג שולטים
מהנתונים עולה עוד כי בכנסת רשומים 42 גופי לובינג שונים, כולל משרדי עריכת דין. 6 חברות הלובינג הגדולות בכנסת - פוליסי, גורן־עמיר, גלעד, אימפקט, ריפבליק, והקבינט - מייצגות כ־362 לקוחות, שהם 70% מהלקוחות בכנסת.
כמות הלקוחות אינה בהכרח מעידה על עוצמת חברת הלובינג כיוון שישנם לקוחות מסחריים קטנים וגדולים. באופן מסורתי חברת פוליסי בבעלות בוריס קרסני נחשבת לחברת הלובינג העוצמתית בענף, למרות שמבחינת כמות לקוחות (64) היא נמצאת במקום השלישי.
חברת הלובינג ריפבליק בבעלות לירון הרשקוביץ ומבשרת נבו הפכה לחברה השנייה העוצמתית בכנסת עם כמות של 94 לקוחות אשר ממקמת אותה במקום הראשון מבחינת כמות הלקוחות. מאחוריהן נמצאות גלעד לובינג של אמיר גלעד ואריאל סנדר (74 לקוחות), אימפקט של אורית לרנר ובועז רדי (46 לקוחות) גורן עמיר של תומר עמיר (43 לקוחות), והקבינט של הח"כ לשעבר יואל חסון וצח בורוביץ (41 לקוחות).
נתוני המדד מצביעים על סימנים ראשונים להתחזקות משרדי לובינג צעירים. במשך עשורים נשלט הענף על ידי דור המייסדים - קרסני בראשות פוליסי, תומר עמיר ועליזה גורן בראשות גורן־עמיר גלעד אמיר ואריאל סנדר בראשות גלעד לובינג ואורית לרנר ובועז רדי בראשות אימפקט. בשנים האחרונות נוסדו חברות לובינג חדשות בראשות לוביסטים צעירים יותר, הדור השני, שהחלו לצבור עוצמה וכוח, והצטרפו לרשימת ארבע החברות החברות המובילות.
ריפבליק בראשות לירון הרשקוביץ ומבשרת נבו הפכה תוך שנים בודדות לחברת הלובינג עם הכי הרבה לקוחות בכנסת. גם הקבינט בראשות צח בורוביץ וח"כ לשעבר יואל חסון, התחזקה. במשרד עובדת גם הח"כ לשעבר מירב בן ארי מכולנו.