בזכות התלמידים הערבים: עלייה בתוצאות של ישראל במבחני המתמטיקה והמדעים
מדובר בתוצאות המבחנים הבינלאומיים של טימס - ישראל התקדמה בדירוג מהמקום ה-16 ל-9 במתמטיקה. הגורם העיקרי לעלייה: צמצום של שליש באחוז התלמידים המתקשים הערבים
ישראל רשמה עלייה קלה בתוצאות מבחן ההישגים הבינלאומי במתמטיקה ומדעים טימס, שאף הביאה להתקדמות שלה בדירוג הבינלאומי במתמטיקה מהמקום ה-16 למקום ה-9.
- ירידה בשיעור הזכאים לבגרות ב-5 יחידות מתמטיקה ברוב הרשויות החזקות
- מחקר: כמה תוסיף לשכר שלכם בגרות של 5 יחידות במתמטיקה?
- סאמר ג'אסר: "העבודה שלי היא שילוב של מתמטיקה וכדורסל"
העלייה נובעת משיפור ניכר בהישגי התלמידים הערבים ובייחוד מכך ששיעור התלמידים המתקשים הערבים ירד בשליש. עם זאת הפערים בהישגי התלמידים משכבות חזקות וחלשות ויהודים מול ערבים עדיין גבוהים מאוד.
הבוקר מתפרסמים תוצאות מבחן טימס 2019, מבחן בינלאומי להערכת הישגים במתמטיקה ומדעים, הנערך אחת לארבע שנים. במבחן שנערך על ידי הארגון הבינלאומי להערכת הישגים בחינוך השתתפו 39 מדינות. ישראל משתתפת במבחן מ-1999. היא רשמה בשני התחומים קפיצה משמעותית ממבחן 2007 למבחן 2011 ומאז הישגיה דורכם במקום עם תנודות קלות.
במתמטיקה רשמה ישראל ב-2019 עלייה קלה של 8 נקודות לעומת המבחן הקודם ב-2015. עם זאת העלייה הביאה אותה להתקדמות גדולה בדרוג מהמקום ה-16 ב-2015 למקום ה-9 במבחן האחרון. בארבעת המקומות הראשונים ממוקמות מדינות ממזרח אסיה: סינגפור וטאיוואן, דרום קוריאה ויפן. רוסיה חמישית. לתלמידי ישראל ביטחון עצמי מרשים. שעור התלמידים הישראלים המאוד בטוחים ביכולתם במתמטיקה (25%) עומד במקום הראשון בכל המדינות.
במדעים רשמה ישראל עליה קלה של 6 נקודות שמקדמת אותה מהמקום ה-19 ל-16, כלומר בתחום זה היא במרכז הטבלה רק מעט מעל הממוצע. גם במדעים בארבעת המקומות הראשונים סינגפור, טאיוואן, יפן ודרום קוריאה בשינוי סדר קל. רוסיה שוב חמישית.
שיעורי התלמידים המצטיינים בישראל (15% במתמטיקה ו-12% במדעים) גבוה מהשיעור החציוני הבין-לאומי (5% במתמטיקה ו-7% במדעים). שיעורי התלמידים המתקשים (13% בכל תחום דעת) דומה לשיעור החציוני הבין-לאומי (13% במתמטיקה ו-15% במדעים).
פערי הציונים גדולים יותר בישראל
עם זאת, בשני תחומי הדעת, פיזור הציונים בישראל, המעיד על פערים, גבוה מהפיזור הממוצע בקרב המדינות המשתתפות. פיזור ההישגים ממקם את ישראל במקום החמישי בפערי הציונים במתמטיקה וה-11 במדעים. בשני התחומים היה צמצום בפערים.
נרשם שיפור ניכר בהישג התלמידים הערבים שנובע בעיקר מירידה של 10% בתלמידים המתקשים. עדין, 20% מהתלמידים הערבים מתקשים. הפערים נובעים בעיקר מהמצב הכלכלית-חברתי הקשה יותר של התלמידים הערבים הממוקמים ברובים באשכולות הנמוכים. כאשר משווים תלמידים מאותה קבוצת רקע חברתי-כלכלי, הפערים בממוצעי ההישגים בין דוברי העברית ודוברי הערבית מצטמצמים ואף נסגרים.
גם אחרי השיפור, שיעור המצטיינים במתמטיקה במגזר היהודי (19%) גבוה פי 3 משיעורם במגזר הערבי (6%) ושיעור המצטיינים במדעים במגזר היהודי (14%) כפול משיעורם במגזר הערבי (7%). בשני תחומי הדעת שיעור המתקשים במגזר הערבי (כ-20%) כפול מאשר במגזר היהודי (כ-10%).
מנכ״ל קרן טראמפ לחינוך, המקדמת את לימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל אלי הורביץ אמר ש"חשוב היום לחגוג, אבל אסור לשקוט על השמרים, כי בעידן שלנו ידע מתמטי הוא הכרחי אך לא מספיק. היום, בצבא, באקדמיה ובעבודה, צריך לדעת להתמודד עם בעיות מורכבות, בתנאים של חוסר וודאות, תוך שימוש מושכל בחשיבה כמותית, במודלים מתמטיים ובכלים אלגוריתמיים. המיומנויות המתקדמות הללו עדיין אינן חלק מתוכנית הלימודים שלנו, והן היעד הבא של ישראל".