בלעדי לכלכליסט
בינה מלאכותית תנסה לקצר את הפקקים בנתיבי איילון
חברת נתיבי איילון שילבה בניהול התנועה בכביש העמוס בישראל את המערכת של Waycare, שמזהה הפרעות בכביש בשלב מוקדם. המערכת תאפשר טיפול מהיר באירועים באמצעות משתמשי המערכת בהם מפעילי מרכז הבקרה, סיירים, משטרה ומד"א
חברת נתיבי איילון שילבה במערכת ניהול התנועה שלה מערכת בינה מלאכותית, שאמורה לזרז הזיהוי והטיפול במפגעי דרך בכביש העמוס בישראל, שבו חולפים בכל יום חול כ-700 אלף מכוניות. מדובר במערכת של Waycare הישראלית, שמשתמשת בנתונים מאפליקציית הניווט Waze, מחברת Otonomo שאוספת מידע מכלי רכב ומ- Climacell שאוספת מידע מטאורולוגי בזמן אמת.
הפלטפורמה של Waycare מאפשרת למרכז בקרת התנועה של נתיבי איילון ולרכבי הסיור לצמצם את זמן איתור אירועים לא שגרתיים בכביש כגון עומס חריג, תאונות דרכים, רכב תקוע ולזהות מקטעי כביש בהם יש סכנה גבוהה לתאונות. המערכת תאפשר טיפול מהיר באירועים באמצעות משתמשי המערכת בהם מפעילי מרכז הבקרה, סיירים, משטרה ומד"א, וכן תאפשר חיזוי עתידי של אירועים וקטעי דרך מסוכנים.
- ניסוי של נתיבי איילון: מהירות האוטובוסים תוגבל באמצעות טכנולוגיה חכמה
- עיריית ת"א למשרד הפנים: "אין להקים מסילת רכבת רביעית באיילון עד לטיפול בניקוז"
- אגרות הגודש בדרך? בנתיבי איילון מעוניינים לאפיין מערכת לזיהוי וחיוב רכבים
הכנסת המערכת לשימוש החלה ביולי, על רקע הגברת העבודות על פרויקט הנתיבים המהירים הכולל סלילת נתיבי תחבורה ציבורית בשולי כביש 20, שהעבודות עליהם יוצרות לעתים הפרעה לתנועה. זהו השימוש הראשון בטכנולוגיה של Waycare, שהוקמה ב-2016 וגייסה עד היום 9.6 מיליון דולר, כדי לנהל תנועה על בסיס מקורות מידע כמו יישומי ניווט, חיישנים ותשתיות עירוניות, רכבים מקושרים המשמשים כחיישנים דינמיים, תחזיות מזג האוויר, ועוד, וניתוחם באמצעות מידע מלאכותי".
"כחברה ישראלית, שפועלת בהצלחה במספר מקומות בארה"ב, אנחנו שמחים להזדמנות להפעיל את הטכנולוגיה שלנו כאן בבית", אומר נעם מי-טל, מנכ"ל Waycare. "במסגרת התוכנית תמנף הפלטפורמה שלנו נתונים ממספר שותפים, כדי לספק למרכז בקרת התנועה של נתיבי איילון תמונה כוללת של מצב התנועה בכביש בזמן אמת ושל מאפייניה. מקורות מידע אלו יהיו משמעותיים אף יותר למנהלי התנועה כאשר מצלמות הכביש והסנסורים המותקנים כיום יפסיקו לפעול זמנית עקב העבודות הצפויות".
איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון: "המטרה שלנו לייעל ולזרז את העברת המידע מהכביש למרכז הבקרה על מנת להביא לטיפול מהיר ככל הניתן בכל מפגע בכביש או אירוע חריג. המערכת, שתופעל לראשונה בארץ בנתיבי איילון, תזהה במהירות את הבעיה, תשדר למרכז הבקרה שלנו וכך נוכל לשלוח את גורמי הסיוע לשטח ולהביא לפתרון הבעיה בצורה הטובה ביותר. אנו רואים ביישום טכנולוגיות מתקדמות בכבישי ישראל מרכיב חשוב במתן פתרונות מגוונים לשיפור הבטיחות בדרכים והשירות הניתן לנהגים בדרך, ונמשיך לקדם הטעמת טכנולוגיות אלה בכבישים".