$
בארץ

עיריית ת"א למשרד הפנים: "אין להקים מסילת רכבת רביעית באיילון עד לטיפול בניקוז"

לדברי מהנדס העירייה, נתיבי איילון מתכננת לבקש להציב עמודים בתוך תעלת נחל איילון - דבר שיפגע בכושר ההולכה שלה, ועלול לגרום להצפות בדרום העיר

ליאור גוטמן 11:4207.09.20

מהנדס עיריית תל אביב-יפו אודי כרמלי פנה אתמול (א) למנהלת התכנון במשרד הפנים בדרישה שלא לאפשר הקמת מסילת רכבת רביעית בתוואי האיילון, כל עוד לא יטופל הניקוז לים. לדברי,ו הקמת המסילה תהווה סכנת הצפה ממשית לשכונות הדרומיות בתל אביב-יפו.

 

לטענת עיריית תל אביב, פנייתו של כרמלי לראש מינהל התכנון דלית זילבר נעשית לנוכח כוונת חברת נתיבי איילון לפנות לוות"ל בבקשה לקבל אישור להצבת עמודים בתוך תעלת נחל איילון, שלדבריו צפויים לפגוע בכושר ההולכה של התעלה ולהצר אותה בפועל, וזאת על אף שטרם הושלם פתרון הניקוז בפארק אריאל שרון.

 

הקמת המסילה הרביעית של רכבת ישראל לאורך נחל איילון היא אחד מפרויקטי התחבורה החשובים בתחום הסעת ההמונים. נכון להיום, הרכבת משתמשת רק בשלוש מסילות, מה שיוצר "צוואר בקבוק" במרכז ומגביל את תנועת הרכבות שם לכ-15 מערכים לשעה. מוסדות התכנון ומשרדי הממשלה כבר מצביעים על הצורך להקים שם גם מסילה חמישית ושישית.

 

המדינה מנסה מזה עשור ויותר לקדם הקמה, ואולם היא נתקעת שוב ושוב כל פעם במשוכה אחרת, וגם עם העבודות יאושרו מחר הם יסתיימו רק עוד כמה שנים.

 

 

 

כך או כך, בעיריית תל אביב מזכירים שהתנאי להקמת המסילה על רצועת הנחל הקיימת הוא הסדרת נושא ניקוז נחל איילון. "הנחת מסילת הרכבת הרביעית צפויה להצר את נחל איילון בכ-60%, דבר שיגביר בצורה דרמטית את הסיכון להצפת נתיבי איילון, השכונות הדרומיות של תל אביב-יפו והשכונות הצפוניות של חולון. כבר עתה, עוד בטרם הנחת מסילת הרכבת, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד.

 

"זאת ועוד, עקב הבנייה המסיבית בגוש דן, כמות מי הנגר גדלה בצורה דרמטית. משמעות הדבר היא כי עוד בטרם תחילת העבודות, נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראיה נתיבי איילון אשר נסגרו 4 פעמים מאז 1991 עקב שיטפונות".

 

נתיבי איילון בחורף נתיבי איילון בחורף

 

 

השורה התחתונה: מהנדס העירייה מודיע רשמית ש"כל אישור שיינתן לתחילת העבודות מהווה הפרה של הוראות התוכנית".

 

הפתרון המוצע על ידי נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) ומשרד התחבורה מול הוועדה לתשתיות לאומיות, הוא הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של 10 מטרים וברוחב של 100 מטרים, גשרים, תעלות ושני מאגרי מים לתפיסת שיטפונות. לעמדת עיריית תל אביב-יפו, תוכנית זו לא תספק מענה ולכן הבקשה היא להקים מוביל להטיית מי הנחל לים התיכון.

 

"ראש העירייה רון חולדאי אף פנה בעבר בנושא לשרי התחבורה הקודמים ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ', בבקשה להתערבותם בסוגיית הצורך הדחוף בהקמת מובל ניקוז להטיית נחל איילון לים התיכון, וזאת כתנאי מקדים לתחילת עבודות הנחת מסילת הרכבת הרביעית באיילון", אומרים בעירייה.

x