מאות אלפי מובטלים, אבל המעסיקים צריכים קומיקאים כדי לגייס עובדים
דווקא עכשיו בעת המשבר שלוש חברות יצאו בקמפיינים לגיוס עובדים ובחרו בהומור כדרך למשוך אליהן טאלנטים. מה השתנה ביחסי הכוחות ולמה בכלל מעסיקים משקיעים בתקופה כזאת בסרטונים הומוריסטיים כדי למצוא עובדים
אלמוג שור מ'הישראליות' מחפשת עבודה עם משמעות בחברת Ness, דני רופ מחפש עבודה בחברת ההייטק אלנמטור וגורי אלפי מדובב את 'ההר' ממשחקי הכס שקורא למועמדים להצטרף לחברת סודהסטרים. לאחרונה, יותר ויותר סרטונים הומוריסטים לגיוס עובדים בכיכובם של ידוענים שונים כובשים את הלינקדאין ואת הרשתות החברתיות.
- עכשיו יותר מתמיד, בשביל למצוא עבודה צריך חברים
- "הקורונה תיגמר אבל המחסור באנשי תוכנה לא ייגמר"
- בגלל העבודה מהבית - התכונות שמעסיקים מחפשים עכשיו בעובדים
אולי זו הקורונה שהשאירה את תעשיית הבידור ללא מקורות הכנסה משמעותיים או הרצון של המעסיקים לספק אתנחתא קומית בתקופה שכזו, בכל מקרה החברות ממשיכות להתחרות על ה'טאלנטים' ומשקיעות בקמפיינים משעשעים כדי למשוך אליהן את המועמדים הטובים ביותר. מבחינת החברות הרווח ברור, הן זוכות לנראות משמעותית ברשתות ולבידול לעומת מודעות הדרושים המסורתיות, מצד האמנים מדובר מאפיק הכנסות נוסף בתקופה לא פשוטה. אבל האם באמת יש צורך בהשקעה כל כך גדולה במיתוג מעסיק בתקופה הזאת בה מאות אלפי אנשים נפלטו משוק העבודה ויש מאות קורות חיים שנשלחים על כל משרה?
"התחרות על כוח אדם עדיין רלוונטית כתמיד, אם כי מהות התחרות וזהות המתחרים השתנו בחודשים האחרונים", אומרת אפרת שפירא, סמנכ"לית בכירה למשאבי אנוש בחברת NESS שעלתה השבוע בסרטון גיוס חדש ברשתות החברתיות. "אם בעבר התחרות הייתה בין מעסיקים פוטנציאליים המתחרים על ליבו של המועמד, כיום התחרות היא גם מול המעסיק הקיים, מקום העבודה הנוכחי של המועמד. אנו חווים שיש חשש גדול של מועמדים לעזוב תפקידים קיימים ומקום עבודה קיים. לא אחת, העדפה של המועמדים בתקופה זו היא להישאר במקום העבודה שלהם מכל הסיבות והחששות שמעמידה התקופה הנוכחית".
בישראל היום יש מאות אלפי מובטלים שמגיעים מכל פלחי האוכלוסיה, הגילאים והמקצועות. יש כמובן תעשיות ומקצועות שנפגעו יותר כמו התיירות והתרבות וכאלה שנפגעו פחות כמו ההייטק, אבל עדיין, מספיק לראות מה קורה ברשתות המקצועיות והחברתיות כדי להבין את המצב הבעייתי אליו נקלעו מחפשי העבודה, שמתמודדים מול מאות מועמדים על כל משרה.
הנפגעים העיקריים מהפיטורים בחודשים האחרונים היו העובדים עם הניסיון שעלות העסקתם גבוהה אך בחיפוש העבודה דווקא לעובדים ללא ניסיון יש חיסרון משמעותי בתקופה הנוכחית. מעסיקים מעדיפים שלא להשקיע בהכשרה של עובדים שאינם מספקים תפוקה מיידית. בנוסף, תהליך הגיוס וההכשרה שנעשה בהרבה מקרים מרחוק מקשה על הכשרת עובדים חדשים שאינם מורגלים בעבודה בארגון ולא מכירים את התרבות הארגונית. עם זאת, שפע המועמדים לא מקל על גיוס העובדים. מעסיקים מעידים כי הצפה של קורות החיים והחשש של אנשים שנמצאים בחל"ת לעשות מהלכים משמעותיים בגלל חוסר הוודאות, מקשים על איוש המשרות.
"גם בעתות משבר כלכלי, תמיד יש תחרות על עובדים מוכשרים בתחומם. אמנם אנחנו מקבלים מאות פניות לכל משרה, אך עדיין מרגישים שהתחרות קיימת", אומרת גלית צוקר, סמנכלית משאבי אנוש גלובלית בסודהסטרים, שפרסמה לאחרונה סרטון גיוס עובדים בכיכובם של ה"הר" ממשחקי הכס (ת'ור ביורנסן) וגורי אלפי. "במקרה שלנו יצאנו לקמפיין גיוס רחב היקף של כ-250 עובדים גם בתפקידי תפעול ותעשיה, וגם תפקידי מטה. כמות משרות כזאת ומגוון התפקידים, דורשים קמפיין שכל אחד יכול להתחבר אליו, לא משנה לאיזה תפקיד הוא מתמודד. רצינו לגרות את האנשים להיכנס, להכניס אותם לעולם ולדנ"א של החברה, ורק אחר כך להפנות אותם לרשימת המשרות הפנויות. מאחר וידענו שיש אנשים בבית ששוקלים את המשך עתידם המקצועי, בחל"ת או לאחר שנקלעו למשבר, רצינו לעודד אותם לחפש הזדמנויות חדשות", היא אומרת.
לדברי אריאלה ביכלר, סמנכ"לית משאבי האנוש באלמנטור דווקא בתקופה הזו, כשהרבה אנשים מוצאים את עצמם מחפשים עבודה או שואלים את עצמם האם הם נמצאים במקום הנכון, הצעד הכי נכון מבחינת המעסיקים הוא להיות מותג שאנשים רוצים להצטרף אליו. "התחרות תמיד קיימת רק שאנחנו מנסים לא רק להתמודד מול אנשים שכרגע מחוץ לשוק העבודה אלא גם מול אנשים שעדיין עובדים בחברות הגדולות שרוצים למצוא משהו חדש ואנחנו צריכים לקסום גם להם".
בסרטון הקמפיין של חברת ההייטק אלמנטור, דני רופ, כמו רבים במשק, מנסה למצוא תפקיד חדש ולחזור לשוק העבודה. העלילה של הסרטון מתחברת לסיפורו האישי של רופ שבחודש יולי פוטר מחדשות 13 לאחר 16 שנים. "שימוש נכון בפרזנטור הוא קיצור דרך משמעותי לליבם של אנשים, השימוש שאנחנו עשינו עם דני רופ אל מול הסיטואציה האישית שלו הציגה אותו באופן נגיש ואהוד שהשליך על המותג ועשה לאלמנטור עבודה מצוינת. העובדה היא שהקמפיין התקבל באהבה עצומה ברשת ונצפה על ידי מאות אלפי אנשים בצורה אורגנית לחלוטין", אומרת ביכלר.
השימוש בהומור נועד לייצר אמפתיה והזדהות עם המציאות המאתגרת בה כולנו נמצאים, אומרת שפירא. "בחרנו בקמפיין ברוח התקופה כדי לייצר באמצעות הומור וקצב סדרה של שלושה סרטים עם קומיקאית נפלאה שבקמפיין מחפשת עבודה עם משמעות באופן הומוריסטי אחרי שהקורונה 'השאירה' אותה בבית תקופה ממושכת עם הרבה זמן פנוי. איזו דרך טובה יותר מלהתמודד עם המציאות המורכבת אם לא הומור?"
מה עומד מאחורי טרנד השימוש בקומיקאים כדי למתג מעסיקים? ומדוע התופעה רווחת דווקא עכשיו? "באופן כללי אפשר לומר שקומיקאים עוזרים למקומות עבודה להפוך ז'רגון פנימי שלהן למסרים שמדברים לכולם, ולכן אפשר להבין מדוע השימוש בהם הולך וגדל. מעבר לזה הם עוזרים להעביר מסר של תרבות ארגונית אחרת ומיוחדת שעוזרת "למשוך" את העובדים הנכונים לארגון", אומרת צוקר. עם זאת עד כמה שקמפיין הגיוס יהיה אפקטיבי להעלאת מודעות לארגון בזמן מסויים - הוא לא יכול להצליח לבד. "תקופת הקורונה וחוסר היציבות שבאה בעקבותיה, גרמו להרבה מאוד אנשים ועובדים להרהר בנוגע למשמעות של העבודה - ברמה האישית. הרבה אנשים מחפשים משמעות. ולכן הדבר הנכון ביותר תמיד הוא להיות מעסיק עם אג'נדה חברתית שעושה טוב גם לעובדיו וגם תורם לעולם בו אנו חיים", היא אומרת.
לדברי ביכלר הקמפיין ההומוריסטי היה אפקטיבי. "לא רק שאנחנו מוצפים בקורות חיים אלא האנשים ששולחים ממש רוצים לעבוד כאן כי הם התחברו לערכי החברה כפי שהשתקפו בסרטון". ועדיין, קמפיין אחד, אפקטיבי ככל שיהיה, הוא רק חלק מתהליך מתמשך של מיתוג מעסיק, אומרת שפירא. "מיתוג מעסיק הוא לא אירוע חד-פעמי אלא תהליך שמתפרש על פני שנים. הקורונה לא האיצה או העירה את התהליך עבורנו, אלא ממשיכה את היום-יום שלנו, כמהלך שתומך בתהליכי שימור ההון האנושי שהוא הנכס העיקרי שלנו, ומסייע למשוך את ההון האנושי הפוטנציאלי".