בנק ישראל ממליץ: להחיל אגרת גודש ולהטיל מס על אחזקת חניה
עוד ממליצים בחטיבת המחקר של הבנק, להחליף מיסוי בנזין במס נסועה; לתפיסתם, הדרך לעודד מעבר מנסיעה ברכב פרטי לנסיעה בתחבורה הציבורית היא שיפור השירות של התחבורה הציבורית וייקור הנסיעה במכונית פרטית - משימה שעד כה המדינה נכשלה בה בחלקה הראשון, והצטיינה עד מאוד בחלקה השני
15:2322.07.20
בנק ישראל מפרסם היום (ד') ניתוח של חטיבת המחקר תחת הכותרת "שיפור השירות של התחבורה הציבורית וייקור הנסיעה ברכב פרטי ככלים להתמודדות עם הגודש בכבישים".
לטענת בנק ישראל, נקודת המוצא של עידוד השימוש בתחבורה ציבורית אינה מעודדת. "כתוצאה מהעלייה ברמת החיים במקביל לגידול בתעסוקה ופיזור האוכלוסייה, קצב הגידול של הנסועה ברכב פרטי בשני העשורים האחרונים מהיר – כ-4% לשנה. כ-65% מהעובדים נוסעים לעבודה במכונית פרטית, ובחמש השנים האחרונות העלייה של שיעור הנוסעים ברכב פרטי לעבודה היא בקצב של כנקודת אחוז לשנה", נכתב.
קראו עוד בכלכליסט:
- אופניים חשמליים מהירים יחויבו ברישיון לקטנוע
- יו"ר נת"ע - איחור של שנה לפחות בהשקת הרכבת הראשונה בתל אביב
- סכנת נפשות: ליקויי בטיחות ביותר ממחצית מהרכבים שנבדקו ב-2019
עומסי תנועה בכביש 4 צילום: נתיבי ישראל
בהתייחסם למשבר הקורונה טוענים בבנק שאפשר לחזות ירידה מסוימת בהיקף הנסועה הודות להרחבת היקף העבודה מהבית, "אך סביר כי לאחר התאמה חד-פעמית בהיקפה, קצב הגידול בשימוש בתחבורה שמקורו בגידול האוכלוסייה ובעלייה ברמת החיים ימשיך להיות מהיר".
לתפיסת מחלקת המחקר של הבנק, הדרך לעודד מעבר מנסיעה לעבודה ברכב פרטי לנסיעה לעבודה בתחבורה הציבורית היא שיפור השירות של התחבורה הציבורית וייקור הנסיעה במכונית פרטית, משימה שהמדינה נכשלה בה בחלק הראשון, והצטיינה עד מאוד בחלק השני. הפתרון לכך אמור להיות מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית, העדפה ברמזורים, קיום רכבת תחתית (אשר לה מפלס עצמאי) וחנייה נוחה (לרכב ולאופניים) בתחנות מרכזיות של האוטובוס והרכבת - פעולות שבנק ישראל מודה שמחייבות "הגדלה מסיבית של ההשקעה. בשנים האחרונות ניכרת עלייה מסוימת של ההשקעה בתשתיות תחבורה, ובפרט בתשתיות הרכבת, אך זאת עלייה מתונה, שאין בה כדי לספק את הגידול המהיר של הביקוש", מחדדים שם.
אחת המסקנות המעניינות של המחקר היא ההמלצה לשנות את שיטת המיסוי על שימוש ברכב פרטי. "העובדה שהמס תלוי בשווי הרכב, במידת הזיהום שלו, באביזרי הבטיחות ובמדינת הייצור מצמצמת מאוד את הקשר שבין היקף המס לשימוש, ובכך נפגעת היעילות של המסים ככלי לצמצום השימוש ברכב פרטי. עם כניסתן של המכוניות ההיברידיות והחשמליות גדלה מאוד השונות בין מכוניות בצריכת הדלק, וככל שמשקל המכוניות ההיברידיות והחשמליות בסך צי הרכב גדל כך מצטמצם המס המשולם לק"מ נסיעה", אומרים שם. לפיכך, המסקנה הראשונה של בנק ישראל היא שיש שינויים טכנולוגיים, "המאפשרים לגבות תשלום על נסיעה בכביש על פי היקף השימוש וזמן השימוש ללא הפרעה לתנועה". שיטה זו, כך מסבירים שם, תאפשר גביית תשלום על פי השימוש במשאב הציבורי תוך התייחסות להשפעה החיצונית של הנסיעה ברכב פרטי (זיהום, צפיפות, אבדן פריון)
עוד ממליצים בבנק ישראל להגדיל את עלות הנסיעה לעבודה במכונית פרטית "על ידי גביית אגרות גודש בכניסה למטרופולינים, במקביל לשיפור של חלופת התחבורה הציבורית. להצלחה של אגרות הגודש חשובה גם בניית חניוני 'חנה-סע' הצמודים למסופי התחבורה הציבורית בכניסה לערים".
המלצה שלישית שם היא הגדלת עלות החנייה. "כיום עובדים רבים נהנים מחניה חינם של רכבם הפרטי, הממומנת על ידי מקום העבודה, והטבה זו פטורה ממס. לעומת זאת תשלום של המעסיק על הוצאות הנסיעה בתחבורה ציבורית חייב במס. מיסוי הטבת החנייה בד בבד עם מתן פטור ממס לתשלום המעסיק על שימוש בפועל בתחבורה הציבורית יבטל תמיכה זו של מערכת המס בנסיעה ברכב פרטי", מסכמים בבנק ישראל. נכון להיום קידום אגרות גודש או שינוי שיטת המס לא מתוכנות לחוק ההסדרים הקרוב, אולם משרד האוצר הביע בעבר תמיכה בקידום המלצות בנק ישראל.