$
בארץ

אופניים חשמליים מהירים יחויבו ברישיון לקטנוע

משרד התחבורה נערך לאשר הפעלת קטנועים ואופניים חשמליים שמוגבלים ל-45 קמ"ש, עם ביטוח מוזל. הדרג המקצועי מבקש לדרוש מהרוכבים רישיון לקטנוע, למרות שרוב מדינות אירופה פוטרות אותם מחובה זו - כדי לעודד תחבורה חשמלית עממית

אודי עציון 06:5522.07.20

האם משרד התחבורה ישים ברקס לרפורמת הכלים החשמליים הזולים? הדרג המקצועי במשרד ימליץ לשרה מירי רגב לאשר בישראל את תקינת L1E האירופית, המאפשרת מכירה של קטנועים חשמליים קלים ואופניים חשמליים המוגבלים למהירות של 45 קמ"ש. כיום אסורה מכירתם של קטנועים כאלה, ואופניים חשמליים מוגבלים בחוק ל-25 קמ"ש.

 

קטנוע חשמלי גוגורו קטנוע חשמלי גוגורו צילום: גוגורו

 

באירופה נמכרים הכלים הללו כתחליף עירוני מוזל, שקט ולא מזהם לקטנועי בנזין, וככלי עם מהירות מספקת לנסיעה בטוחה בכבישים עירוניים, בניגוד לאופניים חשמליים וקורקינטים ברמת הרישוי הבסיסית של 25 קמ"ש, שיש פער מסוכן בין מהירות הנסיעה שלהם לזו של התנועה מסביב. בישראל המליץ הדרג המקצועי במשרד התחבורה לאשר גם כן את הקטגוריה, שצברה חשיבות בימי הקורונה, כתחליף לתחבורה הציבורית שרבים נמנעים משימוש בה כעת מחשש להדבקה, וכאמצעי זול משמעותית מקטנועים 125 סמ"ק, שיחויב אמנם ברישוי ובביטוח, אך כזה כמו שנגבה מקטנועי 50 סמ"ק, בין 1,500 ל-2,000 שקל בשנה, פחות ממחצית ממחיר ביטוח החובה היקר שמשלמים רוכבים 125 סמ"ק.

 

מדובר בכלים שיהיו זולים משמעותית מקטנועי 125 סמ"ק או החשמליים הקיימים, שמחירם נע בדרך כלל סביב 15 עד 20 אלף שקל. הכלים החשמליים החדשים צפויים לעלות בין 5,000 ל-10,000 שקל. כמה חברות, ביניהן קאר2גו, נערכות כבר זמן רב להשכיר כלים כאלה בערים, עבור מי שמגיע אליהן ברכבת וזקוק לאמצעי תחבורה מהיר וזול כהשלמה.

 

אולם ההמלצה של הדרג המקצועי הייתה לחייב את הכלים החשמליים בחובת רשיון לקטנועי 50 סמ"ק, מה שמחייב מבחן תיאוריה ומבחן שליטה, ויגביל את השימוש בהם. זאת למרות שברוב מדינות אירופה הכלים מאושרים לרכיבה גם ללא רשיון מיוחד מגיל 24, או למי שכבר מחזיק רשיון נהיגה לרכב. כך במקרה של גרמניה, איטליה, הולנד, שבדיה, ספרד צ'כיה ועוד, בזמן שיוון וקפריסין דורשות רישיון מיוחד.

 

המלצה דומה עשויה להקשות על נהגים להיפרד מהמכונית הפרטית לטובת קטנועים תלת גלגליים. כיום נדרש רשיון קטנוע כדי לרכב על כלים כאלה בארץ, שמציעים רמת בטיחות גבוה משמעותית מכלים דו גלגליים, וקלים יותר לרכיבה. השימוש בהם מוגדר בתקנות כזמני, והדרג המקצועי במשרד ימליץ להפוך אותו לקבוע באמצעות הכרה בתקינה האירופית המסדירה אותו, L5e. אולם, גם כאן רוב מדינות אירופה מתירניות יותר, ומתירות למחזיקי רשיון נהיגה לרכב על כלים תלת גלגליים עם מנוע של עד 125 סמ"ק גם מבלי שיצטרכו להחזיק רשיון קטנוע. כך למשל במקרה של גרמניה, ספרד ושבדיה. איטליה מתירה זאת, אך רק לנהגים בני 24 שנים ומעלה.

 

איגוד יבואני הדו-גלגלי הגיש לשרה רגב תוכנית לעידוד הרכיבה בכלים דו ותלת גלגליים, כתשובה לפקקים. התוכנית מבוססת על מחקרים של משרד התחבורה והמכון לחקר התחבורה כי הגברת השימוש בכלים דו-גלגליים יצמצמו ב-50% את קטעי הכביש העמוסים בישראל, מ-18% מקטעי הכביש כיום, ל-10% לאחר יישום התוכנית, שנשענת על מחקר שבחן את התרומה התחבורתית והסביבתית של מעבר לנסיעה בדו-גלגלי, ובוצע בידי משרד התחבורה והמכון לחקר התחבורה בטכניון ב-2019.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "בימים אלו צוות מקצועי באגף הרכב בהשתתפות אגפים נוספים במשרד התחבורה, רלב"ד ומשטרת ישראל מגבשים המלצות לקטגורית אופנועים נוספים בישראל למול התקינה האירופאית. כחלק מעבודת הצוות נבחנת האפשרות לאישור קטגוריית אופנועים L1e ו-L5e, כולל המלצה בדבר רישיונות הנהיגה הנדרשים לקטגוריות אלו. לאחר סיום עבודת הצוות ואישור ההמלצות, הנ"ל יובאו להתייחסות הציבור כמקובל".

x