סכנת נפשות: ליקויי בטיחות ביותר ממחצית מהרכבים שנבדקו ב-2019
מדובר בליקויי בטיחות בדרגות חומרה שונות שהתגלו על ידי ניידות הבדיקה של משרד התחבורה בכ-16.7 אלף מכוניות - 51.4% מכלל המכוניות שנבדקו; 12.8% מהמשאיות הועמסו בצורה חורגת; 13.1% מהאוטובוסים הורדו מהכביש בשל ליקויים
סכנת חיים ברורה: ליקויי בטיחות ברמות חומרה שונות התגלו בכ-16.7 אלף מכוניות שנסעו על כבישי ישראל בשנה שעברה ונבדקו על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה. מדובר בשיעור של 51.4% מכלל הרכבים שנבדקו.
- היענות של כ-60% בלבד להתקנת מערכות בטיחות ברכב משומש
- צפו בסרטון: הג'יפ שהתהפך במבחני הבטיחות
- 27 אלף מכוניות סובארו למוסך: ריקול לכרית האוויר וחגורת הבטיחות
לפי ממצאי הסקירה של משרד התחבורה, בדקו ניידות הבטיחות 32,535 כלי רכב מסוגים שונים. מתוך אותם רכבים שנבדקו בשנה שעברה, 93 רכבים הורדו מהכביש בגרירה מיידית, כלומר התגלו בהם ליקויי בטיחות שחייבו השבתה מיידית של הרכב כדי שלא יהווה עוד סכנה. ל-4,658 רכבים (14.3% מכלל הרכבים שנבדקו) ניתנה הוראה להורדה מהכביש, כלומר הרכבים האלה גם מסכנים את יתר משתמשי הדרך, אך הם יכלו להמשיך ולנסוע למחוז חפצם, כשלאחר מכן הרכב הושבת עד לתיקון. ב-11,971 רכבים, אשר מהווים לא פחות מ-36.8% מכלי הרכב שנבדקו התגלו ליקויים אך פחות חמורים, כלומר כאלה שניתן להמשיך ולנסוע עמם עד לתיקון. בסך הכל פחות ממחצית מכלי הרכב שנבדקו התגלו כתקינים לחלוטין.
בבדיקות שנערכו רק בכלי רכב כבדים התגלה נתון מטריד: מתוך 17,590 משאיות שנבדקו, 2.2% הועמסו באופן קיצוני כך שמשקלן חרג מעל 15% מהמותר בחוק. 1.7% התגלו ככאלה שהועמסו במשקל שחרג עד 15% מעל המותר, כלומר גם כאן, בדומה לרכבים שהועמסו מעל 15% מהמותר - מדובר ברכבים שמערכות הבלימה שלהם עלולות לא לעמוד בעומס. 3.9% התגלו ככאלה שהועמסו "רק" במשקל שחורג מהמותר ב-10% אחוזים, ואילו 5% נוספים מן המשאיות התגלו ככאלה שמשקלן חורג ב-5% מן המותר. בסך הכל 12.8% מהמשאיות הועמסו בצורה חורגת.
עוד עולה מן הממצאים כי בבדיקות שנערכו בלילה התגלה כי מעל 10% מן הרכבים שנבדקו בשנת 2019 (844 בסך הכל) התגלו ממצאים חמורים במערכות התאורה, למשל פנסים חסרים, שאילצו את משרד התחבורה להשבית מיידית את הרכב. 37.6% נוספים סבלו מליקויי תאורה חמורים והורשו להמשיך בנסיעה רק לצורך תיקון של הליקוי.
ממצא מטריד נוסף מראה כי מבין 255 האוטובוסים שנבדקו אשתקד, 3.1% הורדו מיידית מהכביש בגלל ליקויים חמורים שלא אפשרו לאוטובוס להמשיך בנסיעה. ב-33% התגלו ליקויים נוספים, אך כאלה שאפשרו המשך נסיעה עד לביצוע התיקון.
יש להדגיש: השנה הנוכחית נחשבת בעייתית מבחינת תחזוקת רכב: מחד, רכבים רבים עמדו ללא תנועה במשך חודשים בעקבות סגר הקורונה, מה שגרם בחלק מהמקרים להידרדרות במצבם. מאידך, המצב הכלכלי וצמצום הוצאות משקי הבית גרמו למצב בו ישראלים רבים מעדיפים לדחות או להימנע מטיפול ברכב, מה שעלול לפגוע ברמת הבטיחות.