מספר התלונות של חושפי שחיתויות על התנכלות מעסיקים גדל ב-30% ב-2019
על פי דו"ח נציבות תלונות הציבור, רשות הדואר מוליכה זו השנה החמישית בשיעור התלונות המוצדקות; מספר התלונות על משרד התחבורה - הגבוה ביותר; מספר התלונות על היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות זינק ב-620% תוך שנתיים
עלייה של 30% נרשמה ב-2019 במספר התלונות של עובדים שטענו כי הממונים עליהם פגעו בזכויותיהם מאחר שחשפו מעשי שחיתות, מ-44 תלונות ב-2018 ל-57 ב-2019. 20 מהמתלוננים המהווים 31% מהתלונות שבירורן הסתיים ב-2019 קיבלו סעדים שונים כאשר שלושה מתלוננים קיבלו צווי הגנה קבועים מאת הנציב. 6 מתלוננים קיבלו צווים זמניים להגנה בזמן הבירור. כך עולה מדו"ח נציב תלונות הציבור לשנת 2019 שמפרסם היום מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אגלמן.
- HOT מובייל בראש מצעד התלונות נגד חברות הסלולר; פלאפון - עם הכי מעט
- 71% מתלונות הקורונה לנציבות תלונות הציבור - נגד הביטוח הלאומי
- נציב התלונות על שופטים סירב לדון בתלונה בעניין קידום שוויון מגדרי
בסך הכל הוציאו שני המבקרים שכיהנו במהלך 2019 (יוסף שפירא ואחריו מתניהו אנגלמן) 9 צווי הגנה. ב-2016 עוד הוציא המבקר יוסף שפירא 25 צווים, אבל לאחר מכן הגיע למסקנה כי טובת חושפי השחיתויות מחייבת להעדיף הסכמים עם המעסיקים או פרישה עם פיצויים גדולים על המשך העבודה בסביבה עוינת ומתנכלת.
הגוף ששיעור התלונות המוצדקות עליו היה הגבוה ביותר הוא חברת דואר ישראל עם 74% תלונות מוצדקות. זו השנה החמישית ברציפות שהדואר זוכה בתואר המאוד לא מכובד הזה. אחריה משרד הבריאות עם 69%, משרד העבודה והרווחה עם 53%, משרד התחבורה עם 42%, רשות המיסים עם 41% ומשרד החינוך עם 38% תלונות מוצדקות.
מספר התלונות הגדול ביותר, 936 תלונות, התקבל על משרד התחבורה ואחריו: משרד הבריאות, המוסד לביטוח לאומי וחברת דואר ישראל. מספר מכתבי התלונה על משרד התחבורה גדל פי 1.8 תוך שנתיים. מספר התלונות על משרד הבריאות גדל תוך שנתיים פי 2.4 ל-916 תלונות.
את הנסיקה המאוד לא מכובדת במספר התלונות חייב משרד הבריאות בעיקר ליחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) שממשיכה לככב בדוחות הנציבות. מספר התלונות על היחידה לקנאביס רפואי (היק"ר) גדל בשנתיים האחרונות ב-620% מ-74 תלונות ב-2017 ל-534 ב-2019. 91% מהתלונות על היחידה נמצאו מוצדקות, פי 2.5 משעור התלונות המוצדקות הכללי (35%).
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן אמר ש"נציבות תלונות הציבור היא הפה של האזרח הקטן ומהווה עבורו כתובת לסיוע במקרים של עוולות ומחדלים שונים. ככל שיותר אנשים יידעו על הכלי החשוב הזה, כך נוכל לסייע לרבים נוספים".
שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "הדו"ח אינו מתייחס לתקופת כהונתי". לדבריה, "בכוונתי ללמוד את הדו"ח ולנער את מערכות המשרד כדי לתת את השירות הטוב ביותר לאזרח".