$
דעות

דעה

הלקח מהתמודדות עם סרטן השד בתקופת הקורונה

60% מהנשים שמקבלות סיוע בעמותת "אחת מתשע" עברו לטיפול מרחוק, ובנוסף נרשמה עלייה של 15% במספר הפניות בנושאים משפטיים ומיצוי זכויות; הלקח מהמשבר: יש לחדד את היכולת להקשיב לשטח

סיגל רצין 07:1822.05.20

התקופה האחרונה היתה מאתגרת לכולנו, אך יש כאלה שכבר נכנסו אליה עם אתגרים ועם התמודדויות מורכבות. אלו הם, כמובן, החולים הכרוניים והאונקולוגיים בכלל, וחולות סרטן השד בפרט. המציאות בחודשים האחרונים טרפה לנשים רבות, שמתמודדות עם סרטן השד, את הקלפים. הן הפכו לקבוצת סיכון, הטיפולים שלהן הפכו ל"משניים", רבות חשו כי מערכי התמיכה והמענים מטשטשים, וחלקן פשוט נמנעו מלקבל את הטיפולים אותם הן צריכות, בשל חששות כבדים לבריאותן, והיעדר מדיניות ברורה בתחילת הדרך מצד משרד הבריאות.

 

אך עם זאת, אתגרי התקופה והצורך לייצר מענים אלטרנטיביים, חשפו נשים רבות, אשר מתמודדות או שמחלימות מסרטן השד, למגוון שירותים, שמסייעים להן בהתאמה לצרכים החדשים באופן מדויק: שירותים הניתנים פיזית מרחוק, אבל במחשבה, בכוונה ובקשב עמוק וקרוב.

 

לנשים שמתמודדות עם סרטן השד, צרכים ייחודיים וסוגיות שונות שמעסיקות אותן. השירותים להם הן זקוקות צריכים להיות נגישים גם בימי שגרה ולא רק בימי משבר הקורונה. ההתמודדויות הרפואיות, הפיזיות, הנפשית והרגשיות מייצרות מעמסה ומורכבות, כך שהיכולת לקבל תמיכה וליווי מרחוק היא קריטית לנשים הללו לאורך כל השנה. חשיבות זו מתעצמת, כאשר לוקחים בחשבון את התפוצה הארצית הרחבה של עשרות אלפי נשים, שמתמודדות ברגע נתון עם המחלה. היכולת של אישה בקרית שמונה, כמו גם זו של אישה במצפה רמון, לקבל תמיכה, מידע וליווי ברגעים קשים, באופן שמתאים לצרכים הייחודיים שלה, היא קריטית. מעבר לכך, נשים רבות רוצות לקבל סיוע באופן אנונימי, ישנן אימהות רבות ונשים עובדות, שאתגרי היום יום לא מאפשרים להן להגיע פיזית לקבל ליווי וסיוע. השירותים מרחוק מאפשרים לכולן להיות מטופלות ולהסתייע בהתאם לרגישויות ולצרכים שלהן בעת המחלה או לאחריה.

 

 אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: סי די בנק

 

משבר הקורונה הגדיל, כאמור, את האתגרים איתם מתמודדות חולות סרטן שד, והוסיף עליהם מורכבות וקושי. העובדה שנשים אלו הועמדו בתקופה זו בחזית הסיכון, סיר הלחץ המשפחתי והמשפחה שלא תמיד מבינה מה עובר עליהן, הבידוד המתמשך שמקשה להיעזר במעגלי תמיכה משמעותיים, בדידותן של נשים, שחיות בגפן ושאינן יכולות להיחשף לציבור. המתנדבות שלנו בעמותת אחת מתשע, אשר מלוות את הנשים שפונות אלינו מכל רחבי הארץ, מציינות כי תחושתן של חולות רבות היא שהסרטן כבר איננו במרכז. הן מרגישות, שמערכות התמיכה הידלדלו וכי אנשים הסתגרו בעצמם והיו עסוקים בהישרדות האישית שלהם. היו כאלה שציינו, כי בבתי החולים הוצעו להן פרוטוקולים של טיפול, במסגרתם הן הרגישו שדוחפים אותן "להתפשר" על טיפולים מסוימים, כי הצוותים עסוקים במשבר הקורונה. ההדהוד הזה של הצרכים חיוני מאוד עבורנו, הוא מאפשר לנו לדעת על מה וכיצד לתת את המענים הדחופים והרלוונטיים ביותר, למגוון רחב של נשים שמתמודדות עם המחלה.

 

למעשה כ-60% מהנשים שמקבלות טיפול רגשי ונפשי בעמותה עברו לטיפול מרחוק. במקביל לכך חלה עליה של כ-15% במספר הפניות בנושאים משפטיים ומיצוי זכויות, כאשר כ-65% מכלל הפניות עסקו בנושאים משפטיים הקשורים באופן ישיר לסוגיות של חל"ת בתקופת הקורונה בעת התמודדות עם סרטן השד. הנתונים מראים כי אל מול התחשוה כי מעגלי תמיכה של נשים רבות ומענים מקצועיים בבתי החולים הדלדלו, נשים רבות עדיין חיפשו את הליווי המקצועי, בין אם באופן פרטני ובין אם בקבוצת תמיכה דיגיטלית או ייעוץ משפטי מקצועי, כאשר הכול כמובן, מתנהל מרחוק.

 

הפידבקים החיוביים חיזקו את ההבנה כי הכיוון אליו פנינו עוד לפני תקופת המשבר הנוכחית, ושנועד במקור לספק שירותי תמיכה וטיפול מרחוק במסגרת "קו ליטל" לנשים המתקשות לצאת מביתן - הוא כיוון שאנו צריכות להמשיך לפתח, לשכלל ולהנגיש.

 

אחד הלקחים המרכזיים מהמשבר הוא, שעלינו להמשיך ולחדד כל הזמן את היכולת להקשיב לשטח ולהבין מה הוא אומר לנו. לעבד את המידע, שמתקבל מהנשים שפונות אלינו, להסיק מסקנות ולפעול בהתאם ובמהירות כדי להצליח להגיע ולסייע לכמה שיותר נשים. אין ספק כי זו היתה תקופה מורכבת עבורנו. כעמותה, שביום יום שלה מעניקה תמיכה ומסייעת לנשים, שחלקן נלחמות על חייהן, נכנסנו יחד איתן לחוסר וודאות בעקבות הקורונה. אך למרות זאת, למדנו שאפשר להיות יצירתיות ביותר, לערוך התאמות, לחשוב מחוץ לקופסה, לייעל ולדייק את צרכי האוכלוסייה אתה אנו עובדות שנים רבות, תוך ייצור מענים חדשים.

 

הכותבת היא מנכ"לית עמותת "אחת מתשע" הפועלת למען נשים המתמודדות עם סרטן השד

בטל שלח
    לכל התגובות
    x