ועידות ניו יורק 2022 ועידת ישראל-יוון לונדון 2023 ניו יורק 2024 כלכלה ירוקה כנס מיליון להייטק Power in Diversity הוועידה הלאומית לאנרגיה פינטק 2022 עתיד הרפואה ועידת הנדל"ן 2021 פינטק 2023 כנס המסים BDO TECH TLV שבוע הסטארטאפים 2023 HealthTech משפיעות על הכלכלה The next big thing כנס כלכלת הקנאביס ועידת האנרגיה 2022 פינטק דיסקונט פריפריה טק חדשנות באשראי שבוע הסטארטאפים 2024 Banking AI Mentor Class מקומי.קום 2024 פורום היוניקורנס 2022 ארכיון הוועידות The Hi-Tech Effect Meet&Tech ועידה לאומית לתשתיות אי-קומרס 2021 Agrifood Tech כנס הגיוון הכלכלית הלאומית 23 כנס יזמים ותעשיינים פורום היוניקורנס שבוע הסטארטאפים 22 כנס האיקומרס IPM SUMMIT Expanding Horizons FoodTech2023 שוק ההון 2024 AISRAEL 2024 כנס התחדשות עירונית Israeli Climate Awards המוח האוטיסטי איקומרס 2022 השקעות גלובליות כנס הענן והדאטה שוק ההון 22 TechTLV2022 Innovation Cocktail Work after Work הפורום הכלכלי ערבי כנס ביטחון המזון מיאמי 2024 ניו יורק 2021 כנס השירות 2022 גיימינג 2022 טוקיו 2023 כנס אחריות סביבתית כלכלת הנדל"ן כנס האנרגיה 2024 Roadshow Event כנס סייבר 2022 ClimateTech תחזיות 2024 מובילות את ישראל שבוע החדשנות 2022 גיימינג 2023 אקדמיה שעובדת כנס מוסדיים FOODTECH 2022 GeoInt360 שבוע החדשנות Tech@Work לוגיסטיטק Open Banking שש אחרי המלחמה כנס בילינסון לחדשנות טק עצמאות גיימינג 2024 PropTech ecommerce 360 Tech on the Beach ועידת החוסן הישראלי Tech TLV 2025 הייטק 2022 כנס המטרו 2023 ועידת האנרגיה 2021 צמיחה בעולמות האשראי RoadShow Event 23 כנס AI לונדון 2024 ביטחון אנרגטי תחזיות 2025 Let's Talk Cyber כנס כלכלת המחר הכלכלית הלאומית 22 נגישות בטוחה Early on the spot משלחת העסקים לפריז TechTLV2024 הכלכלית הלאומית 24 Future of Higher Education לונדון 2022 Work Tech השקעות בראי גלובלי כנס הצמיחה שוק ההון 2023 מפתחים בחזית 2023 +Startup בטיחות במקומות עבודה +Startup Let's Talk Fintech ליברליות אונליין ניהול פיננסי השקעות ופיננסים כנס החלל 2024

Conference Call

"הכבישים התפנו, והאוטובוסים יכולים לבצע פי 3 יותר משימות"

אורן שובל, מייסד חברת התחבורה החכמה ויה, התייחס בוועידת האונליין של כלכליסט למציאות התחבורתית בתקופת הקורונה ואחריה; "אנחנו רואים הזדמנויות שהתחבורה הציבורית החכמה יכולה לעזור מאוד. אפשר לראות איך אפשר לנצל זאת בצורה יותר יעילה לטובת השירותים הציבוריים. אנחנו לומדים ממה שקורה לא מעט"

נעמי צורף 16:5319.04.20

 

 

"השקנו במספר ערים בעולם שירות תחבורה ציבורית המותאם לעובדים חיוניים אשר נרשמים מראש ואושרו על ידי הרשויות", סיפר אורן שובל, מייסד חברת ויה, בשיחה עם כתב כלכליסט מאיר אורבך. השיחה התקיימה במסגרת ועידת האונליין של כלכליסט: ההייטק הישראלי והמשבר, שהתקיים בשיתוף בנק הפועלים. ויה היא חברת תחבורה חכמה שנוסדה ב-2012 וגייסה לאחרונה 400 מיליון דולר. החברה מעסיקה 500 עובדים ופועלת בכ-100 מדינות בעולם.

 

 

 

שובל התייחס למצב התחבורה הציבורית בימי הקורונה ואמר כי "בתקופה המיידית אנחנו רואים הזדמנויות שהתחבורה הציבורית החכמה יכולה לעזור מאוד. אנחנו מדברים עם הרבה עיריות גם על שירות תחבורה ליום של אחרי הקורונה, למשל שיוכלו לדעת מי עלה לאיזה רכב, מה המסלולים, לוודא שהמערכת יעיל. מערכת שמותאמת ויכולה לנהל את הביקושים כדי להכניס את האוכלוסייה לשגרה בצורה אחראית זה משהו שרק מערכות דיגיטליות ומבוססות מידע כמו שלנו יכולות לעשות. חשוב לציין שהיום, כשמסתכלים על תחבורה ציבורית, הרבה אנשים תלויים בזה. יש הרבה עובדים חיוניים שידם אינה משגת תחבורה פרטית, והתחבורה הציבורית היא התשתית שעליה החיים שלהם מבוססים.

 

רכב שיתופי של ויה רכב שיתופי של ויה צילום: Daimler AG

 

"סוגייה נוספת שאנחנו ערים לה היא שעכשיו, כשהכבישים התפנו מרכבים פרטיים ואין פקקים בכלל, מהירות הנסיעה של אוטובוס ממוצע עולה פי 2 או 3. המשמעות היא שאוטובוס יכול לבצע פי 3 משימות, יכול להסיע פי 3 אנשים. מבחינה סטטיסטית, עכשיו כ'שניקינו' את הכבישים מהרכב הפרטי, אפשר לראות איך אפשר לנצל זאת בצורה יותר יעילה לטובת השירותים הציבוריים. אנחנו לומדים ממה שקורה לא מעט".

 

מה קורה בישראל מבחינת תחבורה ציבורית חכמה?

 

"אנחנו פועלים במגוון ערוצים. הערוץ המרכזי כרגע הוא באבל של חברת דן שאנחנו מספקים את התשתית הטכנולוגית עבורו. משרד התחבורה הרחיב את השירות בצורה משמעותית לפני כשבוע והוא מכסה עכשיו כמה מיליוני אנשים בכל גוש דן: חולון, פתח תקווה, גבעתיים, רמת גן, ותל אביב. עכשיו היכולת של אנשים במרחב הזה להגיע אל העבודה וממנה או אל מרכזים חיוניים כמו בתי חולים ומהם השתפרה משמעותית כיוון שהתחבורה הציבורית המסורתית ירדה לבערך 25% מהיכולת הרגילה שלה. שירות חליפי כמו באבל בהחלט יעיל בימים כאלה".

 

אורן שובל אורן שובל צילום: אוראל כהן

 

מה קורה בניו יורק?

 

"הייתה הנחיה של העירייה להעביר את השירותים האלה למצב של נוסע אחד בכל רכב, זה שירות שפתוח לציבור ואנחנו עובדים עם העירייה על שירות שיושק בהקדם לעובדים חיוניים שמאפשר למי שכן צריכים פתרון תחבורתי להגיע לאן שצריכים".

 

ההייטק היה בתקופה טובה מאוד לפני הקורנה ופתאום אנחנו במצב שונה לחלוטין. חל"תים, פיטורים. לדעתך נחזור לשם?

 

"הייטק זה תחום רחב, יש המון חברות ושירותים שונים שהחברות מספקות. כולם מדברים על חברות כמו זום שפורחת עכשיו ועוזרת לכולם להישאר בקשר, לנהל עסקים וגם להיות בקשר עם חברים ומשפחה. יש חברות נוספות שהתקופה הזו מאוד מחזקת אותן כמו חברות בתחום המשלוחים. יש תחומים כמו תיירות שיכול להיות שיקח לא מעט זמן עד שתהיה התאוששות. אין תשובה אחת ואנחנו כחברה מנסים להבין במסגרת קבלת ההחלטות לחשוב כמה צעדים קדימה ולהיות מוכנים להתפתחויות. יש צורך במוצר שלנו בתקופה כזו ובתקופת היציאה ואנחנו גם מאמינים במודל שלנו כשמסתכלים קדימה ליום שאחרי. לצערי ככל הנראה תהיה תקופת מיתון אחרי הקורונה ויהיה צורך באספקה של תשתיות ציבוריות לאזרחים כי ידם כנראה לא תהיה משגת. תחבורה זה קטר של כלכלה ואם נוכל לעזור לעיריות ומדינות לספק שירותי תחבורה ציבורית בצורה יעילה ונוחה יש לזה פוטנציאל לעזור לחזרה לשגרה".

 

גייסתם לאחרונה סכום משמעותי של כסף. מה תעשו עם הכסף הזה?

 

"אנחנו תמיד נהגנו בצורה זהירה ומכובדת עם הכסף שלנו. המשקיעים שלנו הם אנשים מאוד רציניים שיש להם ראייה אסטרטגית על עולם התחבורה ואנחנו צריכים לחשוב ולקבל החלטות תוך כדי תנועה".

 

 

--

x