כמה עולה להחליף עובד?
כמה מהעובדים נמצאים בסיכון גבוה לעזיבה מרצון, מה גורם להם לעזוב ואיך גורמים להם להישאר - 10 עובדות מפתיעות על שימור עובדים
- העובד הסורר שאינו מתפטר
- למי לספר ראשון? כך תתפטרו נכון מהעבודה
- השאלה שתנבא מי מהעובדים יעזוב תוך תשעה חודשים
1. עלות החלפת עובד מיומן - בין 150% ל- 400% מהשכר השנתי שלו
על תחלופה מרצון של עובדים הארגון משלם מחיר יקר. על-פי הערכות כלליות, עלות החלפה של עובד בדרג זוטר עולה לארגון 30-50% מהשכר השנתי; עובד בדרג בינוני – 150% מהשכר השנתי ועובד בדרג גבוה או טאלנט בעל כישורים מיוחדים – 400% מהשכר השנתי. מסקנה? כדאי מאוד לשמר עובדים.
2. 87% ממנהלי משאבי האנוש: לתת עדיפות עליונה לשימור עובדים
מחקר חדש של Future Workplace, מגלה כי מנהלים מודעים לחשיבות העליונה של שימור עובדים, ולמרות זאת, הם, פעמים רבות, מזניחים את הנושא בגלל סדרי עדיפויות שונים בחברה ומחסור במשאבים. בחלק גדול מהמקרים, החסמים המרכזיים הם דווקא טכנולוגיים ונובעים מחוסר בכלי ניהול המאפשרים בקרה וניטור אוטומטיים. סיבות נוספות הן תמיכה מוגבלת של ההנהלה ו׳חזון ארגוני לוקה בחסר׳.
3. למעלה מ- 50% מהעובדים עלולים לעזוב
על פי מחקר של Willis Towers Watson, יותר מרבע מהעובדים נמצאים בסיכון גבוה לעזיבה מרצון, בכל נקודת זמן. סקר של מכון גאלופ מעלה כי 51% מעובדים מחפשים עבודה באופן אקטיבי, או לפחות פתוחים להצעות.
רבים מאותם אנשים הם בעלי כישורים קריטיים, ביצועים גבוהים, או בעלי פוטנציאל גבוה ולכן חשוב ביותר לשמר אותם. נקודת המוצא היא לזהות מיהם העובדים האלה, ואת התשובה לכך ניתן ברוב המקרים למצוא במערכות הערכת ביצועי העובדים, או במערכות פיתוח העובדים וההמשכיות הניהולית. שם ניתן לראות מי מבין אנשים אלה נכללים בקטגוריית ׳סיכון גבוה לעזיבה׳.
למרות שחשוב לפתח, לטפח ולשמר את כלל העובדים, אם הארגון מוגבלים במשאבים, אלה האנשים בהם אתם צריכים להתמקד בראש ובראשונה.
4. 75% מהעובדים המוגדרים 'בסיכון עזיבה גבוה' יעזבו את מקום העבודה על מנת לקדם את הקריירה שלהם
סקר של Robert Half מעלה ש- 64% מכלל העובדים חושבים שהחלפת מקום עבודה מועילה לקריירה שלהם. התפישה הזו בולטת עוד יותר בקרב בני דור ה- Y, ש- 75% מהם חושבים כך. עובדים סבורים שבמעבר כזה יש תועלות רבות: שכר ותנאים טובים יותר (37%), רכישת כישורים חדשים (28%), קידום מהיר יותר (22%), עבודה בחברה חדשה ותרבות ארגונית שונה (9%), זה נראה טוב יותר בקורות החיים (3%). אף אחד לא רוצה לעבוד במשרה שאין בה סיכויי להתקדם. אם עובד מרגיש שהוא נמצא בעמדה ללא מוצא, אי אפשר לבוא אליו בטענות אם יחליט לעזוב.
אין ספק כי אחת מהדרכים החשובות ביותר לשימור עובדים היא באמצעות תכנון מסלול קריירה משמעותית, פיתוח עובדים ולמידה. כל שצריך הוא לאתר את בעלי הפוטנציאל לקידום והמתאימים לעתודה הניהולית שלכם, לזהות הזדמנויות לניוד פנימי ולתכנן את מסלול פיתוח של העובדים.
מצד העובדים, הללו חייבים לבחון מיוזמתם מסלולי קריירה אלטרנטיביים, להעריך את מידת המוכנות ולסגור פערי ידע ויכולות באמצעות תוכניות פיתוח שיכשירו אותם לתפקיד הבא. הן המעסיקים והן העובדים צריכים להיות מסוגלים לבחון בכל זמן נתון תפקידים (בתוך המערכת) המתאימים לכישורי העובד ולתחומי העניין שלו, ולנהל דיאלוג שוטף אודות ״פיתוח עובדים״ ותמיכה בהם באמצעות תוכניות חונכות, אישיות, חכמות, המתאימות אוטומטית בין חניכים לחונכים.
5. 35% מהעובדים יחפשו עבודה חדשה אם לא יקבלו העלאת שכר בשנה הקרובה
כך עולה ממחקר שערכה חברת Glassdoor. הנתון בלט עוד יותר בקרב עובדים בעלי כישורים מבוקשים במיוחד.
מעניין היה לגלות כי במקרה בו הצעות השכר של המתחרים היו שוות (או קרובות), החברה בעלת התרבות הארגונית החזקה כמעט תמיד תזכה במועמד. ״תרבות ארגונית היא כלי מדהים לשימור עובדים, אבל, רק אם הארגון גם משלם לעובדים כפי שמקובל בשוק״, אומרים החוקרים.
6. 44% מהעובדים יעזבו את מקום העבודה הנוכחי תמורת עליה של 20% (ואף פחות) בשכר
כך עולה מסקר של מכון גאלופ. בשילוב עם הנתון הקודם, נראה שלא צריך הצעת שכר גבוהה בהרבה ממה שהארגון מציע, בכדי לאבד עובד. מכיוון שרוב העובדים מניחים כי יאלצו להסתפק בהעלאת השכר השנתית בשיעור של ספרות בודדות ונמוכות, המתחרים יכולים לנצח בקלות את המספרים הללו במאמצי הגיוס שלהם. יחד עם זאת, סביר להניח כי המתחרים לא ישמחו לקבוע תקדים ולשלם מעל למחיר השוק. כך שאם אתם משלמים בהתאם למקובל בשוק, למתחרים שלכם יהיה קשה יותר 'לגנוב' מכם עובדים.
חשוב תמיד להשוות בין השכר והתגמולים הארגון מציע לבין מקובל בשוק. במקביל, יש לעקוב באמצכות מערכת התגמולים אחר השינויים בשכר לאורך תקופת ההעסקה. בנוסף, חשוב לוודא במערכת שהעובדים מתוגמלים האופן הוגן, בהתאם לביצועים שלהם ולתרומתם לארגון.
7. בחברות המאפשרות עבודה מהבית או מרחוק, שיעור תחלופת העובדים נמוך ב- 25%
מחקר של מעבדות Owl ו- TINYpulse מעלה כי בחברות המאפשרות עבודה מהבית שיעור העובדים העוזבים מרצונם נמוך בכ -25% ביחס לחברות שאינן מאפשרות זאת. בין אם מדובר על לוח זמנים גמיש, או יום אחד בשבוע של עבודה מהבית, או סידור עבודה קבוע יותר, עבודה מרחוק יכולה לשפר את חוויית העובדים ואת האיזון בין עבודה לפנאי.
מדיניות המאפשרת עבודה מרחוק מסייעת גם לגייס טאלנטים שייתכן ומעולם לא היו שוקלים עבודה במשרדי החברה, בגלל שהנסיעות מתישות אותם.
8. 41% מהעובדים מציינים את הביטחון התעסוקתי כסיבה מרכזית להישאר במקום העבודה
כך מעלה מחקר של Willis Towers Watson בקרב למעלה מ- 31,000 עובדים ברחבי העולם ובכל המגזרים העסקיים. הממצא המפתיע הוא שזה נכון בכל קבוצות הגיל ולא רק בקרב עובדים מבוגרים יותר.
כאשר העובדים מרגישים כי משהו לא בסדר במקום העבודה, הם עשויים להקדים תרופה למכה. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות: מחוסר יציבות, הנהלה 'מגמגמת', ועד לתחושה של העובד שתהליך הערכת העובדים שעבר לא היה הוגן והוא לא מוערך כראוי. במקרה כזה שיחות משוב שוטפות, אינטראקציות ניהוליות ותקשורת פנימית, יכולות בהחלט להשפיע על תחושת הביטחון של העובד.
9. 46% ממנהלי משאבי אנוש מציינים 'שחיקה' כגורם למחצית מתחלופת העובדים השנתית שלהם
זאת עפ"י מחקר של Future Workplace. למרות שלעתים קרובות עובדי הסטארט-אפים נשמעים (לדבריהם) מועמדים קלאסיים לתופעת השחיקה בעבודה, מחקרים מראים ששחיקה היא נושא נפוץ בארגונים מכל הסוגים ובכל רחבי העולם.
ישנם כמה תורמים עיקריים לשחיקה של עובדים: מעומסי עבודה בלתי סבירים, חוסר איזון בין עבודה לפנאי, תחושת 'תקיעות', חוסר בהוקרה ועוד. את רובם ניתן לפתור אם הארגון רק יזהה וינטרל את הסיבות בשלב מוקדם. ולמעשה, הזיהוי של עובדים המועדים לשחיקה יכול להיעשות בקלות. במערכת הנוכחות הארגונית ניתן לזהות עובדים שעושים הרבה מדי שעות נוספות ביחס לעמיתיהם, וששיעור ההיעדרויות הבלתי מתוכננות שלהם במגמת עליה. אם בודקים במערכת הערכת ביצועי העובדים (בעיקר אם מבצעים תהליך כזה באופן רציף) ומזהים ירידה בביצועים, הרי יש כאן מדדים מובהקים המעידים על שחיקה ואז יש להדליק נורה אדומה במחלקת משאבי אנוש ואצל המנהלים בארגון.
10. 50% מהעובדים יישארו בעבודתם אם הארגון יכיר במאמץ שהם עושים ויוקיר אותם על תרומתם
כך מגלה סקר שנערך לאחרונה ע"י CareerBuilder. אותו סקר הצביע גם כי 40% מהעובדים לא ינסו לעשות מעבר למסגרת התפקיד שלהם, אם לא ירגישו שהם מקבלים הכרה משמעותית. מסקנה: אסור לזלזל בחשיבות תמריצים והוקרה, במיוחד כשעובדים עושים מאמץ מיוחד.
לסיכום, למרות שחלק מהנתונים הסטטיסטיים בנושא שימור עובדים עלולים להראות מדאיגים, לא בהכרח מדובר בחדשות רעות. הבנה של מה שמניע את התנהגות העובדים ובונה מחוברות לארגון, במקביל לזיהוי החוזקות והחולשות של הארגון כמעסיק ובניית הצעת ערך מוצקה לעובד, הם שיסייעו לארגון שלכם לנצח במלחמה על שימור העובדים.
הכותבת היא מנהלת תחום Talent Management בסינריון, המתמחה במתן פתרונות תוכנה מתקדמים לניהול ההון האנושי בארגון. www.synerion.co.il