השאלה שתנבא מי מהעובדים יעזוב תוך תשעה חודשים
מחקר חדש חושף כיצד מעסיקים יכולים לדעת מי מהעובדים שוקל לעזוב את החברה זמן רב מראש, אפילו לפני שהעובד עצמו החליט להתפטר
כשעובד עוזב באופן פתאומי את החברה זה יוצר בעיה למעסיק. חוץ מהעלויות של העסקת והכשרת עובד חדש, זו יכולה להיות גם מכה למוטיבציה ומצב הרוח של העובדים שנותרו מאחור לעשות גם את עבודתו של העובד שנטש. בנוסף, זו מהלומה לביטחון של המעסיק והמנהלים- איך לא ראיתם את זה בא?
- כמה זמן כדאי להישאר באותו מקום עבודה
- ההמצאה החדשה בקרב על הטאלנטים - "חילופי עובדים"
- מה גורם לאדם להישאר 20 שנה באותו מקום עבודה
עובד שעוזב תמיד יוצר הפרעה למהלך העבודה התקין, לכן כדאי למעסיקים לשים לב כשאחד העובדים מתחיל לשקול זאת. כך תוכלו לנקוט בצעדים שיגרמו לו להישאר, או בלית ברירה, להתקין תכניות לקראת עזיבתו. המפתח לכך הוא לדעת מספיק זמן מראש מי חושב על נטישה. סקר חדש שנערך בקרב 34 מיליון עובדים ב-125 מדינות שבוצע על ידי פלטפורמת מעורבות העובדים Peakon טוענת שזה אפשרי. מנהלים יכולים לדעת עד תשעה חודשים מראש מי מהעובדים שוקל לעזוב באמצעות חיפוש רמזים לכך.
מערך המידע שניתחו החוקרים היה עצום, אבל מסקנותיהם היו ברורות לחלוטין. בכל הנוגע לזיהוי המועמדים לעזיבה, יש פרמטר מנבא אחד שנמצא מעל כולם: מעורבות העובד (engagement). "מחקרנו מצא שנאמנות ומעורבות העובד הם חיוויים חזקים לעזיבה צפויה. תשעה חודשים לפני העזיבה, המעורבות הכוללת של העובד מתחילה לרדת משמעותית", כך מסכם הדוח.
הרעיון של מעורבות עובדים – בדיוק עד כמה מושקע עובד בעבודתו – עשוי להישמע ערטילאי, אבל לפי הדוח ניתן למדוד זאת בשאלה אחת פשוטה: "כמה סביר שתמליצ/י על מקום עבודתך לאחרים?"
"השאלה הזאת מעודדת אנשים לחשוב על כל האספקטים של חווית מקום העבודה שלהם בבת אחת – החל מתרבות החברה, עבור בסביבת העבודה, ועד אפשרויות הקידום. כמו כן, המלצה היא סוג של הון זהות (identity capital). בדומה להמלצה של מישהו על מותג או מוצר, נכונותו של עובד להמליץ על מקום עבודתו מראה שהוא מזדהה עם עבודתו ברמה עמוקה ואישית", כך לפי הדוח.
אמנם לא מסובך לתת לעובדי החברה למלא סקר בו נשאלת השאלה הזאת, אבל כשמדובר בעובד ספציפי זה יותר בעייתי. (רוב האנשים ישקרו ויאמרו "בטח, ברור שהייתי ממליץ לבוא לעבוד כאן"). עם זאת, יש סימנים שאפשר לזהות אשר מצביעים על מעורבותו של עובד בעבודתו. על פי מחקר של שני פרופסורים לניהול שפורסם ב-HBR.com, ישנם 13 סוגי התנהגות שמאותתים שעובד מסוים חושב על עזיבה:
1. תפוקתו ירדה אל מתחת לרמתה הרגילה.
2. הוא פחות משתף פעולה עם הצוות.
3. הוא עושה את המינימום הדרוש בתכיפות רבה מהרגיל.
4. הוא פחות מעוניין בלהשביע את רצון המנהל שלו מבדרך כלל.
5. הוא פחות מוכן להתחייב ללוחות זמנים ארוכי טווח מבדרך כלל.
6. הוא מציג גישה שלילית.
7. מציג פחות מאמץ ומוטיבציה מבדרך כלל.
8. פחות ממוקד בענייני עבודה מבדרך כלל.
9. מביע אי שביעות רצון מעבודתו בתכיפות רבה מבדרך כלל.
10. מביע אי שביעות רצון מהמנהל שלו בתכיפות רבה מהרגיל.
11. עוזב מוקדם את העבודה בתכיפות רבה מהרגיל.
12. איבד את התלהבותו ממשימתו של הארגון.
13. מראה פחות עניין בעבודה עם לקוחות מבדרך כלל.
הרשימה הזאת אולי מכילה פשוט כמה גוונים של אותו חוסר מעורבות, אבל ע"י פירוק התופעה לגורמים יותר ראשוניים, מנהלים יכולים לזהות התנהגויות מסוימות ביתר קלות. אם זיהיתם את השינויים האלה אצל עובדכם ולא התערבתם, הוא כנראה יעזוב את החברה תוך תשעה חודשים.