$
תעשייה ופיננסים

לאחר 2 התרסקויות ו-8 חודשי קרקוע: מטוסי בואינג 737 מקס חוזרים לאוויר

ענקית התעופה האמריקאית הודיעה הערב שבכוונתה לפתוח מחדש במשלוחים של המטוסים ללקוחות, לאחר שאלה עברו תיקוני תוכנה - ושכבר בינואר צפויה חזרה של הדגמים לטיסות מסחריות

שירות כלכליסט 19:5511.11.19

שמונה חודשים לאחר התרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס - בואינג מודיעה על "חזרה לשגרה", לכל הפחות במובן של המטוסים שלה.

 

 

 

ענקית התעופה האמריקאית מדווחת הערב (ב') כי מטוסי 737 מקס, המקורקעים מאז התאונה באמצע מרץ, ייכנסו מחדש לסבב האספקה לחברות שהעבירו הזמנות למטוס - ושחודש לאחר מכן, בינואר 2020, יוכלו חברות התעופה לשלב אותו בטיסות מסחריות. בכך מאשרת החברה את הדיווחים המוקדמים שיצאו בסוף השבוע בוול סטריט ג'ורנל, על השבת המטוסים לפעילות עד ינואר.

בואינג 737 מקס 8 המיועד לצ'יינה סאות'רן איירליינס במפעל החברה בוושינגטון בואינג 737 מקס 8 המיועד לצ'יינה סאות'רן איירליינס במפעל החברה בוושינגטון צילום: בלומברג

 

מטוס הבואינג 737 מסדרת מקס קורקע כאמור לאחר שתי התרסקויות שאירעו בדגם הפופולרי של החברה, ב-13 מרץ 2019 של החברה האתיופית, וחצי שנה קודם לכן, ב-29 באוקטובר, טיסת ליון אייר באינדונזיה.

 

שתי ההתרסקויות אירעו דקות ספורות לאחר ההמראה, ונבעו מהסתמכות יתר על חיישן בודד במערכת הניווט האוטומטית של המטוס. 346 בני אדם נספו בתאונות.

 

זירצת ההתרסקות של המטוס של אתיופיאן איירליינס זירצת ההתרסקות של המטוס של אתיופיאן איירליינס צילום: גטי

לאחר מאמצים רבים שהושקעו בבואינג בתיקון התקלה, החלה בואינג לפעול בקדחתנות מול הרגולטורים בעולם, בראש ובראשונה מול הרגולטור האמריקאי, סוכנות התעופה הפדרלית (Federal Aviation Administration) - בהנחה שאישור שלו יסלול את הדרך לרגולטורים האחרים בעולם.

 

לצורך כך בוצעו לתוכנה החדשה שפיתחה בואינג מבחני סימולטור, שבהם השתתפו לצד אנשי בואינג גם נציגי הסוכנות הפדרלית. בואינג מסרה היום שהמבחנים הושלמו בהצלחה.

בואינג 737 מקס בואינג 737 מקס צילום: Boeing

 

שלב הכרחי נוסף לפני אישור רגולטורי יכלול את הכשרת הטייסים - בואינג צריכה לקבל מרשות התעופה את תוכנית ההדרכה הנדרשת לטייסים, והחברה תהיה אחראית על הוצאתה לפועל.

 

בואינג ספגה מכה קשה בעקבות ההתרסקויות: המוניטין שלה נפגע, כך גם קשריה עם חלק משמעותי מהלקוחות, כמובן שהתוצאות הכספיות שלה נפגעו מהותית, וכך גם המניה, שטיפסה בשיעור נמוך של 10% בלבד מתחילת השנה בניו יורק. לשם השוואה, המדדים דאו ג'ונס ו-S&P 500, שאליהם משתייכת מניית בואינג, טיפסו מתחילת 2019 ב-19% ו-23% בהתאמה. המתחרה איירבוס זינקה בתקופה זו ב-58%.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x