שוב סערה בבואינג: "ייתכן כי הטעתה רגולטורים שלא במכוון"
לפי רויטרס, טייס הניסוי הראשי של החברה כתב עוד ב-2016 כי המערכת גד הזדקרות שהותקנה במטוסים ואשר נקשרה לשתי ההתרסקויות באינדונזיה ואתיופיה, "פועלת באקראיות" במהלך טיסות סימולציה; החברה גילתה את ההודעות לפני כמה חודשים, אך מסרה את המידע למינהל התעופה הפדרלי רק כעת
טייס בכיר בחברת בואינג אמר שייתכן כי הטעה לא בכוונה רגולטורים, בשורה של הודעות פנימיות שנשלחו החל מ-2016 ופורסמו אתמול, ואשר הטילו את יצרנית המטוסים הגדולה בעולם למשבר חדש.
- מנכ"ל בואינג יפסיק לשמש כיו"ר כדי שיוכל להתמקד בניהול משבר ה-737 מקס
- "רשות התעופה בארה"ב נכשלה בבחינת הבואינג 737 מקס"
- המערכת שהיתה עשויה למנוע את התרסקות המקס 737
ההודעות שעליהן דיווחה לראשונה רויטרס, גרמו לצלילה של מניות החברה, והביאו לדרישה של הרגולטור האמריקאי להסבר מיידי, וקריאה חדשה של הקונגרס לבואינג לרענן את הנהלתה, בעודה ממשיכה להיאבק עם השלכות שתי ההתרסקויות הקטלניות של מטוסיה מסוג 737 מקס.
בתמלול הודעות שהועברו בין שני עובדים של בואינג, כתב אחד מהם - טייס הניסוי הראשי של החברה דאז, מארק פורקנר - כי מערכת ה-MCAS נגד הזדקרות שהותקנה במטוסים "פועלת באקראיות" במהלך טיסות סימולציה. המערכת הזאת נקשרה להתרסקויות שאירעו באינדונזיה ואתיופיה בהן נהרגו 346 בני אדם.
ההודעות, שהועברו לידי רויטרס, מכילות כנראה את התובנה הראשונית שמערכת ה-MCAS פועלת באופן בלתי צפוי במהלך הבדיקות לפני שהמטוס נכנס לשירות. מינהל התעופה הפדרלי (FAA) הורה למנכ"ל בואינג דניס מאולנבורג לספק הסבר "מיידי" לעיכוב בחשיפת הההודעות "המטרידות" האלה, אותן בואינג גילתה כבר לפני כמה חודשים.
הגילוי החדש אירע ימים אחדים לפני שמאולנבורג, שתפקיד היו"ר נלקח ממנו בשבוע שעבר ע"י חבר המנהלים של החברה, אמור להעיד בפני הקונגרס.
"ההודעות האלה מוכיחות שבואינג הסתירה מידע קריטי מה-FAA, וזה מטריד ביותר", כתב פיטר דפציו, יושב ראש ועדת התחבורה של בית הנבחרים האמריקני במכתב לשרת התחבורה איליין קאו אתמול. ה-FAA מסר שהוא "בודק את המידע כדי לקבוע איזו פעולה לנקוט".
אדם המקורב לנושא אמר לרויטרס כי בואינג נמנעה במשך ארבעה חודשים מלהעביר את ההודעות ל-FAA, וכי משרד המשפטים האמריקני מחזיק גם הוא בעותק שלהן. מבואינג נמסר שהחברה משתפת פעולה עם ועדת התחבורה והתשתיות של בית הנבחרים בחקירתה סביב ה-737 מקס, ותמשיך לעשות זאת ככל שיידרש.