אופן ספייס שטוח - כשהמנהל יושב יחד עם העובדים
המגמה של עיצוב משרדים 'שטוחים' מתאימה לאופי הישראלי ובמיוחד לחברות סטארט-אפ אך יש בסביבת עבודה שטוחה גם חסרונות; שלושה מנכ"לים מספרים על הבחירה לעצב את המשרדים ללא הפרדה בין עובדים למנהלים
יושבים? איפה אתם יושבים? בעולם העבודה התשובה לשאלה הזאת מאוד משמעותית. במקומות עבודה רבים ההיררכיה הארגונית באה לידי ביטוי בסידור הישיבה של העובדים. המשרד הפינתי עם הנוף שמור למנהלים הבכירים. בחלק מהמקומות העובדים יושבים באופן ספייס ואילו מנהלים ממוקמים במשרדים. יש חברות שבהן ההנהלה נמצאת בקומה נפרדת מהעובדים ויש כאלה שבהן חלק מהעובדים יושבים במשרדים פרטיים או משותפים וחלק באופן ספייס. ההחלטה לגבי צורת הישיבה של האנשים בארגון היא אחת ההחלטות החשובות של כל ארגון שכן היא משפיעה על היעילות והיצירתיות של העובדים, היא נגזרת מהתרבות הארגונית ומצד שני יכולה מאוד להשפיע עליה.
- רוק אלטרנטיבי, קלאסי או פופ? לאיזה סוג מוסיקה כדאי להאזין בעבודה
- איפה כדאי לשבת במשרד כדי להצליח בקריירה
- האופן ספייס במקומות עבודה רחוק מלהיעלם. המחיצות יירדו
אחד הטרנדים בעיצוב משרדים הוא 'השטחת' המשרד כך שהמנהלים והעובדים יושבים יחד באופן שמטשטש את ההיררכיה וההפרדה בין עובדים למנהלים. המגמה של עיצוב משרדים 'שטוחים' החלה לפני שנים ביוזמת עיריית ניו יורק, אשר זכתה על כך באותה תקופה לשבחים, אך בסביבת עבודה שטוחה יש גם חסרונות. "מצד אחד עיצוב משרד 'שטוח' מתאים לאופי הישראלי ומעודד שיתוף פעולה ועבודת צוות, יצירתיות ונגישות גבוהה ללא מחיצות בין ההנהלה לבין העובדים. בצורת ארגון סביבת עבודה כזו אין מעמדות ודיסטנס בין העובדים לבין ההנהלה וצורת ישיבה כזו נוטה יותר לטובת העובדים פחות להנהלה ודרג בכיר", אומרת מיכל רוזן, מומחית לעיצוב סביבת העבודה וחדשנות מסטודיו מיכל רוזן.
עם זאת, לאורך השנים חברות שאימצו את שיטת המשרדים השטוחים הראו כי יש לה גם שורה של חסרונות. "השנה קיבלנו לכך חיזוק לאור מחקר עולמי פורץ דרך שנעשה בחברת מיקרוסופט בארה"ב ומצא שבניגוד למה שחשבנו עד כה אין ייתרון בהושבת עובדים באופן ספייס אין יתרון והוכח כי יעילות וריכוז של עובדים לאורך זמן נפגעת באופן ספייס. בעידן של ריבוי ערוצי תקשורת ורעשי רקע וסביבה העובדים יעילים יותר אם מושיבים אותם בחדרים פרטיים סגורים".
רוזן פחות מצדדת בעיצוב משרד "שטוח" שכן קשה יותר להשיג בו יעילות, ריכוז ושמירה על פרטיות של העובדים. עם זאת, "לאורך השנים אנחנו רואים שמשרד שטוח יכול לתפקד גם עם הקשיים אם מקפידים על יישום נהלים פנימיים והפרדות בין הגדרות תפקידים של העובדים לבין דרג ניהולי".
שלושה מנכל"ים של חברות הייטק שבחרו בעיצוב משרד 'שטוח' ועברו השנה למשרדים חדשים בעקבות צמיחת החברה מספרים מדוע בחרו דווקא בצורה הזאת ועל האתגרים שהיא טומנת בחובה.
חברת הפינטק Tipalti עברה לאחרונה למשרדים חדשים בקיבוץ גליל ים, במבנה שעד לא מזמן היה מפעל נטוש אותו הסבו למשרדי הייטק מעוצבים. הבחירה במיקום נעשתה בין היתר מתוך רצון של המנכ"ל חן עמית לשבת יחד עם עובדיו, באופן ספייס המאפשר להנהלת החברה והעובדים להתנהל בשטח ללא מחיצות ביניהם, עם נגישות מלאה זה לזה. בחברה עובדים ב"שכונות" - אזורי עבודה צוותיים.
"מאחר ואני מחלק את זמני בין המשרדים בארץ ובארה"ב, חשוב לי בכל רגע לחוות את האווירה והאנרגיה של המשרד, ולתקשר עם הצוותים בצורה בלתי אמצעית, כמה שיותר. להיות ספון במשרד היה מונע ממני את זה. ככל שהחברה גדלה, הצורך לחזק את התקשורת בין הצוותים גדלה גם כן. הנגישות של כל המנהלים גדולה לעין שעור במבנה שבחרנו.
הפתיחות המלאה בין דרגי הניהול והאווירה הביתית הם חלקים חשובים מהמרקם החברתי שבנינו בחברה. היה ברור לנו שנרצה לשמרם עם המעבר. יכולנו לשכור את אותו השטח גם במגדלי משרדים ולעצבם כאופן ספייס, אך בחרנו להקים את המשרדים בגליל ים - איזור נגיש בדיוק כמו הרצליה פיתוח משם עברנו, אך כפרי באופיו ומאפשר לנו לשמר את האווירה הביתית האופיינית לנו. השטח הפתוח מייצר ממשקים ושובר חומות בין הדרגים השונים והקבוצות השונות בחברה", אומר עמית.
"גישת הניהול ותכנון המשרדים שלנו מכירה בזה שאין אצלנו ׳הנהלה׳ ו׳עובדים׳. אנחנו כולנו חברי צוות שעובדים יחד למען השגת חזון מוסיקלי ענק, בלי מחיצות ומעמדות – וזאת אכן הציפייה של האנשים שאנחנו מגייסים. כל אחד מחברי הצוות שלנו מוכשר מספיק כדי להקים מיזם עצמאי משלו. הם יכולים ורוצים לקחת חלק משמעותי בבנייה ולא להיות בורג קטן ומזערי במערכת ללא השפעה על מקבלי ההחלטות בארגון", אומר יובל קמינקא, מנכ"ל JoyTunes הפועלת ממתחם שרונה בתל אביב.
עם זאת, האופן ספייס הוא פתרון נדלני לדחיסת כמה שיותר אנשים בכמה שפחות מקום. הוא לא נועד לעידוד יצירתיות או שיתופי פעולה בין העובדים, שזהירים יותר לא לייצר הפרעות לכל הסובבים אותם. אנשים יושבים בתחנות העבודה עם אוזניות כדי שיוכלו להתרכז ואינם מדברים, אם הם כן מדברים אז השיח מפריע לכולם.
"כדי להתמודד עם האתגרים הידועים של האופן ספייס יצרנו עיצוב שבור, הכוונה שהחלל אינו שבלוני. משולבים אזורים לישיבות בין תחנות העבודה, מקומות שאפשר לעבוד מהם בשקט או לבד ועדיין כולם חולקים את אותו האופן ספייס יחד ויכולים לגשת אחד לשני. מבחינה נדלנית טהורה, זה ניצול לא יעיל של השטח, אבל משיג את יתרונות האופן ספייס בצורה הרבה יותר טובה עם מרווחים בין אזורי עבודה שונים. אזור שהתעקשנו עליו בעת תכנון המשרדים הוא אזור האוכל שתופס נתח גדול מהמשרד ולצידו במת הנגינה שלנו שמשמשת גם לבדיקות של הטכנולוגיות המיוזיק-טק שאנו מפתחים, וגם לג׳אמים שמתקיימים כל יום. איזור האוכל והנגינה ממוקמים בכניסה ויציאה של המשרדים ולא מוצנעים מאחור כפי שהמליצו לנו. היה לנו חשוב ליצור אזור מפגש לכל חברי הצוות. המון התלבטויות נעשות ליד הקפה והמון רעיונות מגיעים משיחות מזדמנות המתרחשות שם. זה ממש חדר ישיבות אקראי ולא פורמלי עם המון תנועה", אומר קמינקא.
חברת DayTwo צמחה במושב עדנים ללא מחלקת הנהלה, כצוות שהלך והתרחב אורגנית. לאחרונה בעקבות היקף כח האדם המתרחב עברה למגדל תוהא בתל אביב שם בחרו לא להקים 'אגף מנהלים'.
"במשרדים החדשים לא הקמנו אגף מנהלים, אין קבוצת הנהלה, אלא כל מנהל יושב עם הצוות שלו כדי שיהיה נגיש עבורו, כך שמנהלים שונים ניגשים זה לזה הם נחשפים לכל הצוותים. גם תכנון מיקומי הצוותים נעשה לפי קירוב בין צוותים שיש ביניהם אינטגרציה כדי לעודד אנשים לדבר זה עם זה", אומרת ליהיא סגל, מנכ"ל ומייסדת החברה.
"ההושבה של כולם יחד מאפשרת נגישות וקבלת החלטות מהירות, שבמצב אחר היו קובעים ״ישיבה״ ביומן בשבילם. זה מאפשר עבודה זורמת ואפקטיבית. בנוסף, הספונטניות וחוסר הפורמליות שיש בהושבה משותפת מאפשר לדעתי לכולם להרגיש שדעתם חשובה ונדרשת.נקודה נוספת נוגעת לעובדה שהרעיונות הטובים ביותר הם שילוב בין חשיבה משותפת ופוקוס אישי. אחד האתגרים של מנהל זה לאפשר את שני הסוגים ולא להכתיב את אורכי הזמן של כל אחד. ישיבה כזו מאפשרת את זה באופן טבעי לפי הצרכים של כל אחד", היא אומרת.