בעקבות העלאת מס הקנייה: צניחה ביבוא טבק לגלגול, עלייה בסיגריות
לפי נתוני רשות המסים, ביוני נרשמה צניחה של 47% ביבוא טבק לגלגול, ועלייה של 15.3% ביבוא סיגריות; עוד עולה כי בחודש שחלף נרשמה צניחה של 38.1% ביבוא מכוניות - על רקע כניסתו לתוקף של מתווה המס הירוק באפריל
החלטת שר האוצר משה כחלון להעלות את מס הקנייה על טבק לגלגול לא גרמה למעשנים לוותר על ההרגל, אלא החזירה אותם לסיגריות רגילות.
- כחלון נשלח לשיעור על מגבלות הכוח ברגע הכי לא מתאים עבורו
- הכנסות המדינה ממיסוי מוצרי טבק: 6.1 מיליארד שקל ב-2018
- אפקט המס הירוק: עלייה של 10% במסירות רכב באפריל
כזכור, ב-21 בפברואר נכנסה לתוקף העלאת מס הקנייה על טבק לסיגריות לגלגול. לפי רשות המסים, בינואר-מרץ ירד היקף יבוא הסיגריות שאינן מגולגלות - אך לאחר העלאת המס על הטבק לגלגול שבו המעשנים לסיגריות רגילות.
כך, לפי נתוני רשות המסים שפורסמו היום, ביוני נרשמה צניחה של 47% ביבוא טבק לגלגול ביחס ליוני 2018. במקביל נרשמה עלייה של 15.3% ביבוא סיגריות רגילות. בסך הכל, מתחילת השנה ירד היקף יבוא ה טבק ב 32.8%. מסיכום הנתונים עולה כי סה"כ ערך כלל היבוא בחודש שעבר הסתכם בכ – 5.9 מיליארד $ - ירידה של 1.8% לעומת ערך היבוא ביוני 2018.
עוד עולה מהנתונים כי ביוני 2019 יובאו ארצה 13,306 רכבים פרטיים, צניחה של 38.1% לעומת החודש המקביל אשתקד - כך עולה מנתוני רשות המסים.
מתחילת השנה יובאו ארצה 145,836 רכבים פרטיים, ירידה של 2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ואולם השנה התפלגות היבוא לפי חודשים היתה חריגה, בעיקר עקב כניסתו לתוקף של מתווה המס הירוק, באפריל. כזכור, רשות המסים הודיעה על שינוי בשיטת חישוב מס הקנייה בינואר - מה שייקר את רוב הרכבים המשווקים בישראל, כאשר השינוי נכנס לתוקף ב-1 באפריל.
כתוצאה מכך, יבואני הרכב הכניסו ארצה מעל 100 אלף מכוניות עד 1 באפריל, ושחררו אותן מהמכס. כלומר, חלק ניכר מן המכוניות שנמכרות כעת לציבור עשויות להיות מכוניות ששוחררו ממכס טרם ה-1 באפריל - אך נמכרות במחירי "אחרי ה-1 באפריל".
עוד עולה מנתוני רשות המסים כי בינואר-יוני נרשמה עלייה בהיקף היבוא של מוצרי החשמל הלבנים. כך, יבוא מקררים עלה ב-12.9%, יבוא מכונות כביסה זינק ב-31.9%, יבוא מייבשי כביסה ניתר ב-19.4%, ויבוא מדיחי כלים גדל ב-10.3%.
במקביל, שינויים החלים בתחום האלקטרוניקה והמעבר לצריכת תוכן אינטרנטי השפיעו באופן ניכר על היקפי יבוא מוצרי האלקטרוניקה הבידורית. כך, ביוני ירד היקף יבוא מכשירי ה-DVD בשיעור של 22.4%. מתחילת השנה ירד היקף יבוא הטלויזיות ב-17.4% והיקף יבוא מכשירי ה-DVD צנח ב-22.5%.