$
בארץ

אינקו הספרדית וינון הישראלית זכו במכרז התכנון לקו הרכבת הקלה חיפה נצרת

היקף המכרז של הפרויקט שנכלל במקור ב-2010 בתוכנית "נתיבי ישראל" מוערך ב-320 מיליון שקל; בקו שעלותו תנוע בין 6-8 מיליארד שקל יהיו 19 תחנות, ו-32 קרונות שיפעלו בתדירות נסיעה מקסימלית של כל 4 דקות - העבודות עליו צפויות להתחיל רק ב-2023

ליאור גוטמן 13:5625.03.19

חברת חברת כביש חוצה ישראל, היא הרגולטור הממשלתי של כבישי האגרה, בחרה באינקו (Ineco) הספרדית וינון הישראלית כקבוצה הזוכה במכרז לתכנון הרכבת הקלה חיפה-נצרת.

 

 

היקף המכרז מוערך בכ-320 מיליון שקל, והוא כולל תכנון מוקדם ומפורט לעבודות ההנדסה האזרחית בקו, כמו גם תכנון מוקדם למערכות הרכבתיות.

 

פרויקט קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת נחשב לאחד הסממנים הבולטים לרעה לצורת פיתוח תשתיות התחבורה בישראל. הרעיון המקורי לחיבור רכבת קלה בין חיפה לנצרת נכלל בתוכנית "נתיבי ישראל" שאושרה בממשלה עוד בשנת 2010, כאשר שנה לאחר מכן רה"מ נתניהו עוד ביקש לבחון הקמה חליפית של קו רכבת כבדה. לפני כארבע שנים הגישה חברת יפה נוף החיפאית את קו למוסדות התכנון, הקו אושר בסוף 2017 ורק באמצע 2018 יצא המכרז הראשון לדרכו.

 

הדמיה: הרכבת הקלה מחיפה לנצרת הדמיה: הרכבת הקלה מחיפה לנצרת צילום: יח"צ

 

למעשה, ספר תוכניות הממשלה שהופץ רק בינואר 2019 מגלה שמשרד התחבורה בעצמו מעריך שהעבודות יחלו רק בדצמבר 2023, כאשר זמן הבניה אמורה לכלול עשרות קילומטרים של מסילה, מעבר במספר ישובים ומועד פתיחה שאפתני לשנת 2027, מה שלא הפריע לשר התחבורה ללוות את פרסום המכרז בהבטחה ש"בעוד מספר שנים יוכל כל תושב בנצרת עילית והסביבה לעלות על רכבת קלה בשכונת מגוריו ולהגיע בנוחות ומהירות למרכזית המפרץ בחיפה".

 

ולכן, אם נזכרים בדו"ח מבקר המדינה שפורסם החודש, ואת חוסר הניהול של התחבורה הציבורית בישראל, אזי המסקנה האפשרית היא שמועד הפתיחה לשנת 2027 יתקיים רק אם הפרויקט המסובך הזה יתקדם ללא הפרעות, תביעות, עתירות שונות ומחלוקות בין קבלנים לממשלה.

 

אולם, ההיסטוריה הבעייתית של הפרויקט לא מטרידה את ההנהלה החדשה של חברת חוצה ישראל, והם מבחינתם מקדמים את הקו במלוא המרץ. בחברה מזכירים שעד היום הם פרסמו 3 מכרזים בין לאומיים במסגרת פרויקט זה (מכרז ניהול, מכרז תכנון ומכרז לבקרה הנדסית). יו"ר דירקטוריון החברה חוסאם בשארה, הודה אתמול (א') בעת פרסום זהות הזוכים במכרז שמדובר ב"פרוייקט מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, אשר עתיד לשנות את פני התחבורה בצפון".

 

אורכו של קו הרכבת כ-41 ק"מ והוא יכלול כ-19 תחנות איסוף והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע, מתחם חניה (דיפו) ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ- 32 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של כל 4 דקות. לפי חברת חוצה ישראל תחזית הנוסעים המתוכננת ליום היא כ-100 אלף נוסעים ביום, כמות צנועה יחסית לעומת קו הרכבת הבודד שנע כיום בירושלים, שם נוסעים כ-170 אלף איש בקו שאורכו כ-14 ק"מ בלבד. עלות הקו בין נצרת לחיפה תנוע בין 6 ל-8 מיליארד שקל, זאת בהנחה כאמור שהעבודות יסתיימו בזמן וללא חריגות.

 

דן שנבך, מנכ"ל החברה, מסכם ש"אנו נכנסים מיידית לשלב השלמת התיכנון ובעקבותיו נעבור לשלבי הביצוע. לחברת כביש חוצה ישראל ידע וניסיון רב בפרויקטים זכייניים גדולים ומורכבים אשר מאפשרים לנו לנהל את הפרויקט ביעילות ובאיכות גבוהה ללא פשרות, תוך עמידה קפדנית על לוחות זמנים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x