בלעדי לכלכליסט
בגלל העיכוב בבניית עמוס 8: חלל ו־yes מחפשות חלופה
yes תשקול את האפשרות להאריך בשנתיים את החוזה לקבלת שירותי תקשורת מהלוויין עמוס 7. הסיבה: ההערכה כי בניית עמוס 8 תימשך לפחות 3 שנים
חברת שידורי הלוויין yes תבחן את האפשרות להאריך בשנתיים את החוזה לקבלת שירותי תקשורת מהלוויין עמוס 7. זו אחת הסוגיות המרכזיות שעלו בדיונים בין חלל תקשורת לחברה. כך נודע ל"כלכליסט".
- בניית עמוס 8: חלל תקשורת והמדינה צפויות לשתף פעולה
- חלל ביטלה העסקה עם לוראל - הלוויין עמוס 8 צפוי להיבנות בישראל
- היום הגורלי של עמוס 8: מחר יוחלט אם לבנות אותו בישראל או בארה"ב
האפשרות הזאת מלמדת כי חלל תקשורת מעריכה שבניית עמוס 8, שאמור להחליף את עמוס 7, תסתיים לפחות 3 שנים מאוחר מהמועד המקורי המתוכנן לשיגורו, 2020. החוזה המסדיר את השירותים שמקבלת yes מעמוס 7 יסתיים בפברואר 2021. הארכת החוזה בשנתיים, משמעותה קבלת השירותים עד 2023.
ב־2016 שכרה חלל את עמוס 7 מ־Asiasat הסינית ל־4 שנים מפברואר 2017. ההסכם נועד לתת מענה ללקוחות חלל תקשורת עד שיגור עמוס 8, בעקבות אובדן הלוויין עמוס 6 בפיצוץ בכן השיגור בספטמבר 2016.
לחלל תקשורת כבר היה חוזה חתום לבניית עמוס 8 על ידי Loral האמריקאית בעלות של 112 מיליון דולר. לפי החוזה, הלווין היה אמור להיות משוגר ב־2020, קרוב לסיום החוזה להפעלת עמוס 7. אלא שהתעשייה האווירית לחצה על ממשלת ישראל בטענה כי ביצוע פרויקט הלוויין בארה"ב יפגע אנושות ביכולת החלל של התעשייה האווירית בפרט ושל ישראל בכלל. בנוסף, נטען כי הלוויין משמש גם את מערכת הביטחון וחשוב לבנותו בארץ. תחילה סירבה חלל לבנות את הלוויין בתע"א בטענה כי הצעת המחיר יקרה בכ־70 מיליון דולר, וכי החברה הישראלית לא מסוגלת לספק את הלוויין בזמן.
בעקבות הלחצים שהפעילה התעשייה האווירית הודיעה הממשלה בספטמבר 2018 כי תשתתף במימון בניית הלוויין, שייבנה בתע"א. בעקבות זאת הודיעה חלל לאמריקאים כי היא מבטלת את החוזה לבניית הלוויין.
הממשלה הודיעה אמנם כי תשתתף במימון ההפרש בין הצעת המחיר של האמריקאים להצעת התע"א, אלא שעד עתה לא הובהר מה המקור הכספי. באוצר הסכימו להעביר למשרד המדע כ־14 מיליון שקל לצורך העניין, כך שחסרים לפרויקט לפי הערכה קרוב ל־60 מיליון דולר. באוצר מסרבים להוסיף סכום זה לתקציב הביטחון בטענה שאם הלוויין דרוש למערכת הביטחון היא צריכה לממנו מתקציבה, כ־55 מיליארד שקל ב־2018.
ביטול ההסכם של חלל לבניית עמוס 8, והעובדה שעד עתה לא נחתם הסכם חדש לבנייתו, אפשרו ל־yes לנצל סעיף בחוזה שיש לה עם חלל ולפיו הודיעה בדצמבר 2018 כי היא מבטלת את התחייבותה לשכור שירותים מעמוס 8. ל־yes שמורה אופציה להשתמש בשירותים אלה, אך היא כבר לא מחויבת לכך. הודעת yes מבוססת על החלטת החברה האם בזק להניח תשתית סיבים אופטיים שבעתיד הקרוב יחליפו את שידורי הלוויין.
כיום yes מקבלת שירותים משני לווייני חלל, עמוס 7 עד ל־2021 ועמוס 3 שישבות ב־2026. אם yes תחליט לא להאריך את החוזה לקבלת שירותים מעמוס 7 היא תישאר רק עם עמוס 3, ומספר ערוצי הטלוויזיה שהיא יכולה לספק יקטן. עם זאת, יש לכך פתרונות טכניים שלא מחייבים שימוש בעמוס 7.
חלל תקשורת היא חברת ציבורית בשליטת יורוקום תקשורת, לשעבר בבעלות שאול אלוביץ', ושתיהן נמצאות בטיפול כונס הנכסים עו"ד חגי אולמן. חלל הוצעה למכירה, אלא שמניית החברה קרסה בעקבות אובדן עמוס 5, פיצוץ עמוס 6 ודחיית העסקה לבניית עמוס 8. עו"ד אולמן אומר שאין טעם לחכות להתפתחויות בעמוס 8, ולדעתו הוא אינו "Game changer".